Maud Habets, Performance Travel: ‘Ik kijk altijd uit naar Instawaardige hotspots’
07 februari 2020Creatief, ondernemend en verbindend. Maud Habets, Operational Director bij Performance Travel is een geboren incentiveorganisator. Nog voordat ze gehoord had van het fenomeen ‘incentive’, adviseerde ze over de beste plekken en activiteiten op uiteenlopende bestemmingen. Wat is haar favoriete bestemming en waar haalt Maud haar inspiratie vandaan?
Waar is jouw carrière begonnen?
‘Na mijn afstuderen aan de NHTV in Breda werkte ik onder andere voor reisorganisaties in Bangkok en op Bali en bij een touroperator voor reizen naar Indonesië. Toentertijd was het fenomeen ‘incentive’ nog niet zo bekend. Vrienden en familie kwamen altijd bij mij voor het organiseren van feestjes of voor advies voor de leukste plekjes op diverse bestemmingen. ‘Daar moet je iets mee gaan doen’, zeiden ze. Toen ik er achter kwam dat er ook écht functies bestonden die de reisbranche met events combineerde, ben ik - groen als gras - gaan solliciteren en zo in de incentivebranche beland.’
Wat vind jij het leukst aan jouw functie?
‘Naast het organiseren zelf, werk je intensief met een opdrachtgever om van een aanvraag een creatieve vertaalslag te maken. Je maakt van een reis een corporate product. Ook het werken in een klein team, met korte schakels tussen opdrachtgevers en collega’s vind ik prettig, je voelt echt waar je naar toewerkt.’
‘De meeste voldoening haal ik uit het schrijven en adviseren, het creatieve proces naar een volwaardig product.’
Terwijl Maud graag in kleine teams werkt, gaat ze privé juist graag op stap met grotere groepen. ‘Ik houd ervan naar festivals te gaan en veel mensen om me heen te hebben, ik ben iemand die graag mensen verbindt.’ Maud had een aantal jaar geleden de ambitie om die natuurlijke drang om mensen met elkaar te verbinden om te zetten in een eigen reislabel: hippe single reizen. Met een geweldig plan op de plank waagde ze de sprong. ‘Pas toen kwam ik mezelf tegen. Ik had geen collega’s om me heen en had zelf alle petten binnen het bedrijf op. Ik werd daar niet gelukkiger van.’ Maud zette de plannen in de ijskast en kwam via via bij Performance Travel terecht. ‘Bij Performance Travel werd ik weer uitgedaagd, als rechterhand van Daan Riemeijer (eigenaar). Als DMC sta ik nu aan de andere kant van de incentives. Een nieuwe uitdaging, een plek waar ik in een klein team mijn schouders kan zetten onder mooie projecten.’
Wat vind jij de mooiste bestemming voor een incentive?
‘Zonder twijfel Fins Lapland. Een bestemming met alleen maar wauw-activiteiten die je niet snel particulier boekt, maar zeker meer dan de moeite waard is.’
Waar haal jij inspiratie vandaan?
‘Vooral door veel rond te kijken, ik zie op bestemmingen snel unieke, Instawaardige plekken. Ik stap dan binnen en vraag om telefoonnummers, daar staat men vaak wel voor open.’
Hoe zie jij de markt voor incoming incentives voor de komende jaren?
‘Het is een bloeimarkt. Er zijn meer aanvragen en budgetten. Daarin ligt ook een gevaar. Dit jaar zijn er veel evenementen, zoals SAIL 2020, de Formule 1 en het Eurovisie Songfestival. We zien de prijzen van hotelovernachtingen enorm stijgen. Dat maakt een stad als Amsterdam minder aantrekkelijk, we zien nu al dat aanvragen niet door gaan vanwege de kosten. We zijn hierover wel met hotels in gesprek, het mes snijdt immers aan twee kanten.’ Niet alleen de hoge hotelprijzen, ook de regelgeving speelt parten. ‘Denk aan touringcars die de stad niet meer in mogen waardoor grotere afstanden te voet moeten worden afgelegd. Dit maakt de keuze voor goede, beschikbare én betaalbare accommodaties uitdagend. Performance Travel is dan ook aangesloten bij de DMC Alliantie, die over deze zaken -collectief - in gesprek gaat.’
Door > Angelique Aalders
Goed artikel?
Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!