Back Back Nieuws

Masterclasses als bindmiddel

16 maart 2009

Obsession Live Communication is een jaartje geleden een nieuw initiatief gestart voor klanten en prospects: een serie Masterclasses. Vier keer per jaar een presentatie van een specialist over een inhoudelijk onderwerp, waarna de gasten via discussie en workshops aan de slag gaan met het onderwerp. Duidelijk geen obligaat relatie evenement dus met borreltje, praatje en entertainment, maar een inhoudelijk programma als bindmiddel. Vorige week was er weer een Masterclass, dit keer over Live Communicatie. Plaats van handeling: het House of Vision in Voorschoten, de thuishaven van Obsession.

[afbeelding niet meer beschikbaar] 

Die plek heeft in het verleden dienst gedaan als kantoor van het surfkledingmerk O'Neill en dat heeft als voordeel dat de boardroom waar de presentatie plaatsvond helemaal up-to-date, super-de-luxe en state of the art is: een fraaie, ovale vergaderlocatie, met allerlei technische snufjes om je vingers bij af te likken en waarbij het daglicht vanaf het plafond de inspiratie naar binnen straalt. 

Ed Peelen, hoogleraar eventmarketing & communicatie en relationship management aan Nyenrode Business Universiteit, verzorgde een interactieve verhandeling over de (veranderende inzichten) over live communicatie (kort door de bocht gezegd: waar een merk vroeger vanuit het eigen aanbod een ervaring creeerde voor de consument – denk aan Nike Town, Rainforest Cafe of Autostadt Wolfsburg – dient een merk tegenwoordig waarde te creeren in het individu, in plaats van in het product). De 'kwaliteit' van de twintig genodigden was hoog: veelal marketing en communicatie medewerkers van bedrijven als Eneco, Diesel, ING, enzovoort. Na de inleiding van Ed Peelen gingen de gasten in groepjes zelf aan de slag. Opdracht was om een eventconcept te bedenken rond een dienstverlening van een merk naar voorkeur. Als hulpmiddel had Peelen een belevingsketen rondom een event in schema weergegeven. Na twintig minuten brainstormen in groepjes leidde dat tot een serie presentaties, met meer of minder uitgewerkte concepten.

Een mooi initiatief, die Masterclasses: een inhoudelijk programma, waar je als bezoeker iets aan hebt (temeer omdat de genodigden ook van elkaars inzichten leren) en dat alles ook nog eens in een fantastische vergaderlocatie. Dat is volgens mij ook de toekomst: de relatie evenementen 'oude stijl' zullen steeds meer plaats maken voor inhoudelijke evenementen, die voor de genodigden iets toevoegen en waarbij de rol van de afzender zich voornamelijk beperkt tot het faciliteren van het evenement. Ben benieuwd naar de volgende Masterclass! 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!