Back Back Nieuws

Martin van Waardenberg wint Rotterdam Marketing Award

08 januari 2014
Acteur en cabaretier Martin van Waardenberg heeft 7 januari de 13e Rotterdam Marketing Award ontvangen. De award werd door burgemeester Aboutaleb uitgereikt tijdens de Rotterdam Nieuwjaarsreceptie in Beurs-WTC Congress & Event Center. De Rotterdam Marketing Award wordt sinds 2001 jaarlijks uitgereikt aan mensen die een belangrijke bijdrage leveren aan het imago van de stad.

De vakjury koos dit jaar unaniem voor Martin van Waardenberg, omdat hij met zijn film De Marathon een ‘ongekende prestatie’ heeft geleverd. ‘Met zijn film De Marathon heeft Van Waardenberg een o zo Rotterdams verhaal gebracht. Een verhaal dat zich niet alleen afspeelt in onze stad, maar ook nog eens rondom een iconisch Rotterdams evenement. Een verhaal dat mensen in het hele land tot tranen toe wist te beroeren,’ aldus het oordeel van de jury. De jury heeft bovendien diepe bewondering voor de vastberadenheid waarmee Van Waardenberg zijn project na zo veel jaren toch tot stand wist te brengen.

De Marathon
Martin van Waardenberg (57) schreef samen met Gerard Meuldijk het scenario van de speelfilm De Marathon over vijf vrienden die hun garage van het faillissement willen redden door gesponsord de marathon van Rotterdam te lopen. Van Waardenberg speelde zelf een van de hoofdrollen. Tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht won de film op 4 oktober 2013 het Gouden Kalf voor de UPC Publieksprijs.

Martin van Waardenberg
Van Waardenberg werd bekend door zijn cabaretprogramma’s samen met Wilfried de Jong als het duo Waardenberg en De Jong. Daarnaast acteerde Van Waardenberg onder meer in de serie Loenatik en speelt hij in Sesamstraat. De acteur was tot 2010 met John Buijsman te zien in een reeks reclamespots voor de bouwmarkt Gamma, als het duo Sjaak en Freek.

Uitreiking
De uitreiking van de award vond plaats tijdens de Rotterdam Nieuwjaarsborrel, georganiseerd door Rotterdam Partners (sinds 1 januari gevormd door Rotterdam Marketing, Economic Development Board Rotterdam en Rotterdam Investment Agency) in samenwerking met gemeente Rotterdam (Stadsontwikkeling, CMO/bestuursdienst), Rotterdam Festivals en Rotterdam Topsport.

De Rotterdam Marketing Award ging eerder naar:
2012 Kees Vrijdag, oud-adviseur economie van de Kamer van Koophandel Rotterdam
2011 Hans Waege, algemeen directeur van het Rotterdam Philharmonisch Orkest
2010 Rob Wiegman, oud-directeur van het Nieuwe Luxor Theater
2009 Jan Willem Luyken, directeur North Sea Jazz Festival
2008 Annie Gruisen, algemeen directeur Spido
2007 Ivo Opstelten, burgemeester Rotterdam
2006 Sandra den Hamer, directeur Internationaal Film Festival Rotterdam
2005 Ted Langenbach, creatief directeur Now &Wow en Koos Hanenberg, zakelijk directeur Now&Wow
2004 Mario Kadiks, algemeen directeur Rotterdam Marathon
2003 Roland Wondolleck, algemeen directeur Rotterdam Airport
2002 Kirk Lanterman, algemeen directeur Holland Amerika Lijn
2001 Paul Nouwen, voorzitter Rotterdam 2001 Culturele Hoofdstad van Europa

De jury
De jury bestaat uit oud-winnaars van de Rotterdam Marketing Award: Jos van der Vegt (voorzitter), Annie Gruissen, Ted Langenbach, Hans Waege, Rob Wiegman en Kees Vrijdag. Daarnaast maken ook Erik de Boer (voorzitter Raad van Toezicht Rotterdam Marketing)  en Ton Wesselink (directeur Rotterdam Marketing) deel uit van de jury.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!