MarTech Fest: Marketingvak transformeert snel door GenAIMarTech Fest: Marketingvak transformeert snel door GenAI
Back Back Nieuws

MarTech Fest: Marketingvak transformeert snel door GenAI

20 oktober 2023

Platform Innovatie in Marketing (PIM) en blended agency iO presenteerden op 12 oktober hun eerste gezamenlijke MarTech Fest, hét evenement waar marketing en technologie samenkomen. Generative AI staat centraal. Met deze techniek kun je teksten, afbeeldingen en hele werelden maken. Het kan ook helpen bij andere marketingwerkzaamheden zoals persona’s creëren, merknamen bedenken of je optimale marketingbudget bepalen. De aanwezige marketeers zijn unaniem: stilzitten is geen optie, we moeten ermee aan de slag.

Beeld & geluid op een presenteerblaadje

Rodger Werkhoven is executive creative director van iO en werkte bij Open AI aan ChatGPT en DALL*E 2. Hij laat zien welke visuele mogelijkheden Generative AI (GenAI) al heeft. Het creëren van illustraties, het doorontwikkelen van verschillende uitingen, mensen op foto’s laten verouderen of in niet-bestaande situaties plaatsen, woorden in filmpjes vervangen of jezelf Japans laten spreken in een commercial. Maar je moet het wel zelf bedenken en de juiste instructies (prompts) geven.

Innovatie en campagnes geholpen door synthetisch onderzoek

Joost van de Velde is oprichter en CEO van innovatie- en ontwerpbureau KTC. Hij laat zien hoe je met ChatGPT kwalitatief marktonderzoek kunt ondersteunen. ChatGPT kan bijvoorbeeld trendonderzoek doen, productideeën genereren, persona’s samenstellen en zelfs interviews met die persona’s doen. Hij benadrukt dat dit niet een vervanging is van het ‘echte’ werk, maar een voorbereiding. Het brengt je op ideeën en kan een deel van het arbeidsintensieve ‘saaie’ werk vervangen. Dan begin je meer gericht aan het onderzoek met echte mensen.

De valkuilen

Hoewel de verschillende sprekers GenAI op heel verschillende manieren toepassen, waarschuwen ze voor dezelfde valkuilen. De belangrijkste is bias & beauty. GenAI is getraind met informatie die niet 100% representatief is voor de echte wereld. Zo leidt de prompt ‘directeur’ relatief vaak tot een witte man in pak en geeft de prompt ‘vrouw’ meestal plaatjes van typisch knappe vrouwen. Wil je dat voorkomen, dan is het zaak je instructie zo exact en genuanceerd mogelijk te maken, en er is altijd interpretatie of aanvullend menselijk onderzoek nodig.

PIM en iO organiseren het MarTech Fest omdat ze een duidelijke behoefte zien bij marketeers om nieuwe technieken zoals GenAI te begrijpen en in te zetten.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!