
Beeld & geluid op een presenteerblaadje
Rodger Werkhoven is executive creative director van iO en werkte bij Open AI aan ChatGPT en DALL*E 2. Hij laat zien welke visuele mogelijkheden Generative AI (GenAI) al heeft. Het creëren van illustraties, het doorontwikkelen van verschillende uitingen, mensen op foto’s laten verouderen of in niet-bestaande situaties plaatsen, woorden in filmpjes vervangen of jezelf Japans laten spreken in een commercial. Maar je moet het wel zelf bedenken en de juiste instructies (prompts) geven.
Innovatie en campagnes geholpen door synthetisch onderzoek
Joost van de Velde is oprichter en CEO van innovatie- en ontwerpbureau KTC. Hij laat zien hoe je met ChatGPT kwalitatief marktonderzoek kunt ondersteunen. ChatGPT kan bijvoorbeeld trendonderzoek doen, productideeën genereren, persona’s samenstellen en zelfs interviews met die persona’s doen. Hij benadrukt dat dit niet een vervanging is van het ‘echte’ werk, maar een voorbereiding. Het brengt je op ideeën en kan een deel van het arbeidsintensieve ‘saaie’ werk vervangen. Dan begin je meer gericht aan het onderzoek met echte mensen.
De valkuilen
Hoewel de verschillende sprekers GenAI op heel verschillende manieren toepassen, waarschuwen ze voor dezelfde valkuilen. De belangrijkste is bias & beauty. GenAI is getraind met informatie die niet 100% representatief is voor de echte wereld. Zo leidt de prompt ‘directeur’ relatief vaak tot een witte man in pak en geeft de prompt ‘vrouw’ meestal plaatjes van typisch knappe vrouwen. Wil je dat voorkomen, dan is het zaak je instructie zo exact en genuanceerd mogelijk te maken, en er is altijd interpretatie of aanvullend menselijk onderzoek nodig.
PIM en iO organiseren het MarTech Fest omdat ze een duidelijke behoefte zien bij marketeers om nieuwe technieken zoals GenAI te begrijpen en in te zetten.