Marketingtoppers ontmoeten elkaar in prestigieus ConcertgebouwMarketingtoppers ontmoeten elkaar in prestigieus Concertgebouw
Back Back Locaties

Marketingtoppers ontmoeten elkaar in prestigieus Concertgebouw

29 augustus 2018

Dit najaar wordt voor de vierde keer op rij Het Concertgebouw omgetoverd tot een festivallocatie. Het jaarlijkse 24Festival staat volledig in het teken van reclame, marketing, communicatie en design. Wij spraken Jeroen Coers, oprichter van evenementenbureau PINO, over de organisatie van dit bruisende event.

PINO werkt in opdracht van 24Festival, dat bestaat uit de VEA (Vereniging van Communicatie Adviesbureaus), de BVA (Bond van Adverteerders) en Adformatie. Samen zetten zij een dagvullend programma neer. De ochtend en middag staan in het teken van het Grote Marketing Congres, waar een podium geboden wordt aan topmarketeers met een eerlijk en inspirerend verhaal. Zodra de avond valt, worden de Effie Awards uitgereikt. Wereldwijd de meest prestigieuze prijs voor de marketing- en reclamebranche. En natuurlijk is er ook aandacht voor de toppers van de toekomst. Studenten en starters die in de marketing, communicatie of mediabranche willen werken, kunnen tijdens 24 Academy kennismaken met grote namen achter briljante campagnes.

Een event met allure

Met andere woorden: drie evenementen in één. Dat is niet niks. Dat vraagt om tijd, energie en een goede afstemming. Coers: ‘Eigenlijk organiseren we dus drie losse evenementen, maar er is veel overlap. Zowel qua doelgroep als qua inhoud. Daarom hebben we alles samengevoegd op één dag en één locatie. We zochten een plek waar we de drie evenementen onder hetzelfde dak konden huisvesten. Maar je wilt natuurlijk geen grote hal zonder charme.’ Coers doelt op het feit dat 24Festival om een exclusieve uitstraling vraagt.

De Effie Awards zijn niet zomaar een leuk dagje uit binnen een vakwereld. Alleen de échte uitblinkers in de branche komen in aanmerking voor de prijs en een uitnodiging voor de feestelijke prijsuitreiking. Hoe je doordringt tot die strenge selectie van kanshebbers? Allereerst wordt het bereik van de campagnes gemeten en reclamemakers moeten onderbouwen waarom ze de prijs willen winnen. Uiteindelijk kiest een professionele vakjury de winnaar in verschillende categorieën. Coers: ‘Een prijs met allure dus! En daar hoort ook een locatie met allure bij. Zodoende viel ons oog op Het Concertgebouw. De grote zaal is precies de indrukwekkende ruimte die we zochten voor het diner en de uitreiking.’

Een imposante ruimte

Coers is enthousiast over het pand: ‘Voor iedereen is deze locatie eigenlijk een unieke kans. Je zit er normaal gesproken alleen als je van klassieke muziek houdt. Maar nu ook omdat je een inzender bent van de Effie Awards. Een bijzondere ervaring! En dat is natuurlijk ook wat we willen bereiken, dat mensen een indrukkwekkende en verrassende avond beleven. In de grote zaal met het imposante plafond, de aankleding en de hele entourage, lukt dat elke keer weer.’

Goede samenwerking

Elk event is uniek, maar dat geldt ook elke eventlocatie. ‘De logistieke organisatie in Het Concertgebouw verloopt net even anders dan in een gemiddelde eventlocatie’. Maar dat bedoelt Coers absoluut niet negatief: ‘Er zijn zaken waar je rekening mee moet houden. Je bent namelijk te gast in een monument en daar horen bepaalde regels bij. Met het team van Het Concertgebouw blijven we altijd eerlijk en open naar elkaar communiceren. We vertellen elkaar waar we blij van worden, maar ook wat er niet goed gaat. Zo creëren we tussentijdse evaluatiemomentjes. Eerst duurden die evaluaties wel een uur. Later een half uur en inmiddels zijn we met een kwartiertje klaar. Het resultaat van een fijne samenwerking.’

Toekomstmuziek

Als het aan Coers ligt, organiseert hij in de toekomst ook andere events in Het Concertgebouw. ‘Je kunt hier flink uitpakken met uiteenlopende concepten. Momenteel gebruiken we het podium maar voor de helft. Maar stiekem zou het toch wel leuk zijn om de akoestiek optimaal benutten met een gigantisch orkest dat het hele podium vult en de hele zaal in z’n greep houdt.’ 

Door > Claire van Berkum 

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!