Marieke Timmermans en Karina SchuilMarieke Timmermans en Karina Schuil
Back Back Interview

Marieke Timmermans en Karina Schuil van @Sparkzevents #event17

13 april 2017

Wie zijn jullie?

‘Wij zijn Marieke Timmermans en Karina Schuil van Sparkz corporate events. We bestaan al bijna 12 jaar.’

Bijna een jubileum, zijn jullie al een feestje aan het plannen?

‘Nee, maar wel voor anderen’, klinkt het lachend.

Op jullie kaartje staat Healthy, Happy, Connected People. Leg eens uit?

‘Wij organiseren events voor gelukkige, gezonden en betrokken medewerkers. Het doel is om organisaties uit hun vaste mindset te halen, door op een nieuwe manier te werken en met klanten en medewerkers om te gaan. Hiervoor halen we bedrijven en hun medewerkers uit hun comfortzone. Wij helpen mensen om zich bewust te worden van hun mogelijkheden om te veranderen. Bedrijven staan onder druk, moeten efficiënter worden, kosten besparen en opboksen tegen de concurrentie. Om te kunnen veranderen moet je dat eerst los kunnen laten.’

Kun je een voorbeeld geven van hoe jullie dat aanpakken?

‘Voor een woningbouwvereniging met 600 medewerkers hebben we een event georganiseerd. De medewerkers moesten gestimuleerd worden om zelfsturend te worden. Zelf het heft in handen nemen, zich met alles gaan bemoeien’, lacht Karina. ‘Wij hebben een dag georganiseerd waarbij ze het gevoel kregen, dat ze de tools hebben om dat ook te gaan doen. Die dag hebben we hen geïnspireerd en gemotiveerd door te beginnen in een lege zaal, in het donker. Toen volgde er een wake up call, een hard alarm. De medewerkers wilden eigenlijk een feest, maar de directie wilde een inhoudelijk programma. Dat hebben wij gecombineerd, juist door het anders te doen: ze gingen ’s ochtends dansen! Wel nadat ze zelf de zaal hadden aangekleed, ze waren erg zelfsturend bezig. Er kwam een dj, er waren danseressen op pilaren en zeepbellen. Vanwege het tijdstip alles in morning glory stijl, dus in badjas. De directeur liep in zijn Feyenoord shirt, iedereen mocht komen als zichzelf. Na dit bijzondere begin, volgende allerlei sessies over het veranderen van je mindset. Hoe je blijft hangen in overtuigingen en hoe vaak je dingen in je vaste modus doet. Ook Joost Rigter gaf een workshop, daar hebben ze het nu nog steeds over.’

Wat hebben jullie bereikt die dag?

‘We hebben de mensen echt uit hun comfortzone gehaald, we kregen eerlijke en open antwoorden. Ze gaven ook aan te willen veranderen en het gevoel te hebben dat dit mogelijk was. Voor organisaties is het belangrijk dat ze begrijpen dat als je hetzelfde blijft doen wat je altijd deed, dan krijg je ook hetzelfde wat je altijd kreeg. Veranderen doe je stap voor stap, maar dit regel je niet één dag. Tijdens het event creëren wij bewustwording, maar we verzorgen ook het natraject. We werken hiervoor met het wetenschappelijk onderbouwde programma ‘Do somehting different’.

Wat verwachten jullie het komende jaar?

Wij denken dat de markt eindelijk klaar is voor ons soort evenementen. Soms durven mensen niet, want als je die stap eenmaal neemt, moet je ook echt gaan veranderen. We merken dat er nu meer mensen openstaan voor zelfsturing, werkgeluk meer zeggenschap voor medewerkers.

Foto: Clickshots

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!