Margreet Schraagen (JCA): ‘Het draait om impact maken en betekenis creëren’Margreet Schraagen (JCA): ‘Het draait om impact maken en betekenis creëren’
Back Back Interview

Margreet Schraagen (JCA): ‘Het draait om impact maken en betekenis creëren’

02 maart 2023

Winnen geeft haar energie, niet verwonderlijk dus dat Margreet Schraagen vier maanden geleden de hotelwereld achter zich liet om aan de slag te gaan bij de Johan Cruijff ArenA. Als accountmanager houdt ze zich dagelijks bezig met het organiseren van events voor de innovatiepartners van de Johan Cruijff ArenA die binnen haar account vallen. We spraken met deze jonge en actieve eventprofessional over wat haar werk bij de Johan Cruijf ArenA zo inspirerend maakt.

Van hotel naar stadion

‘Nadat ik ben afgestudeerd aan de Hotelschool in Den Haag heb ik verschillende functies gehad binnen de hospitality. Hiervoor heb ik bijvoorbeeld als dutymanager gewerkt bij een fonkelnieuw hotel, voco The Hague, onderdeel van de IHG-groep. Ik wilde echter doorgroeien en ik vond duurzaamheid en innovatie altijd al heel erg interessant.’ Die interesse komt heel mooi samen in Margreets werk bij de Johan Cruijff ArenA. ‘Hier bevindt zich hét living lab om bij te dragen aan een betere wereld. Er wordt hier veel geprobeerd, bedrijven testen hier hun nieuwe innovaties en werken ideeën uit. Dat is bijzonder inspirerend en leerzaam. Daarnaast is de ArenA koploper op het gebied van duurzaamheid.. Elke dag denken we erover na hoe we kunnen bijdragen aan duurzaamheid, om onze doelstelling om volledig klimaatneutraal te zijn in 2025 te behalen. Dat gaat van onze eigen mobiliteit tot het reduceren van voedselverspilling en aandacht voor afvalscheiding en -verwerking tijdens evenementen. Maar niet alleen ecologisch gezien: we zijn ook steeds meer bezig in het sociale domein, we ondersteunen maatschappelijke initiatieven en willen een huiskamer zijn voor Zuidoost.’

Ontwikkelingen

De focus op duurzaamheid ziet Margreet ook in de hele evenementenbranche. ‘We merken dat onze opdrachtgevers willen weten wat wij doen op het gebied van duurzaamheid en hoe duurzaam het evenement is geweest. Ik verwacht dat duurzaamheid nóg meer een rol gaat spelen dan het nu al doet.’ Een andere ontwikkeling ziet Margreet in het wegvallen van hybride. ‘We merken dat er minder vraag naar hybride is. Iedereen wil weer live. Men wil weer echt bij elkaar komen, samen zijn en met elkaar verbinden.’

Impact

Na vier maanden is Margreet het meest trots op een recent evenement van Microsoft. ‘De Global Vice-President van Microsoft kwam om te praten over de duurzaamheidsambities van beide organisaties. Het is erg mooi te zien dat hij geïnspireerd is geraakt door wat we hier doen. Natuurlijk kunnen we ook grootse evenementen voor 1500 of 2500 mensen organiseren, maar dit evenement was groots in zijn inhoud. Het hoeft niet altijd uitbundig te zin, soms zijn juist de kleine evenementen die zoveel impact maken net zo waardevol. Als je maar op een manier impact maakt.’

Herinneringen maken

Impact maken en betekenis creëren zijn dan ook de voornaamste redenen waarom Margreet voor de evenementenbranche koos. ‘Het mooiste is wanneer je samen een concept kunt creëren. Dat iemand naar ons toe komt met een idee in zijn hoofd en dat we samen kijken naar hoe we dit vorm te geven en hoe we vervolgens tijdens de uitvoer een bezoeker blij zien vertrekken. We willen samen betekenisvolle herinneringen creëren voor elke bezoeker We denken van het begin tot het eind mee met de klant en willen dat iedereen aan het einde van de dat weggaat met het gevoel ‘Wauw, in de ArenA heb ik écht herinneringen gemaakt.’

Winnaarsmentaliteit

Duurzaamheid, innovatie en de grasmat als unique selling points. Wat echter nog niet iedereen weet, is dat de Johan Cruijff ArenA veel meer is dan een stadion. Margreet: ‘Binnen de ArenA hebben we een volledig congrescentrum met meer dan 20 zalen waarin je hele mooie events, congressen en bijeenkomsten kunt organiseren.’ Het meeste energie haalt Margreet nog altijd uit winnen. ‘Ik sport heel graag, als ik maar kan winnen. Ik streef graag doelen na en doe dat ook voor mijn opdrachtgevers. Samen met het team, ook in de operatie, gaan we altijd voor het maximaal haalbare.’


Tekst: Angelique Aalders

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!