Back Back Interview

Marco Mens: ‘Je leeft maar een keer, dus maak er iets moois van’

20 januari 2015

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is zijn hun dromen? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Marco Mens van Evenementenbureau SPEV / Noordwijk Events.

Wie is Marco Mens?
Ik ben Marco Mens, 45 jaar, samenwonend en vader van twee kinderen. In 1995 heb ik SPEV / Noordwijk Events opgericht. Ik ben geboren en getogen aan het strand, woon er nog altijd vlak bij en werk dus ook aan het strand. Ja, dat is wel een rode draad in mijn leven, ik zou niet gauw gaan verhuizen naar een plaats waar geen strand in de buurt is. En als ik moet kiezen tussen wintersport of strandvakantie, is de keuze ook snel gemaakt.

Wat is typisch ‘Marco Mens’?
Ik ben een harde en gedisciplineerde werker. Met SPEV richt ik me voornamelijk op stranduitjes en van maart tot eind oktober is het hartstikke druk. Maar dat wil niet zeggen dat ik in de omliggende maanden stilzit: ook dan zit ik om negen uur ’s morgens alweer op kantoor achter m’n laptop. Nieuwe ideeën bedenken, de websites bijwerken, het nieuwe seizoen voorbereiden – vanaf februari moet alles namelijk wel helemaal klaar staan. En in de wintermaanden komen natuurlijk ook de eerste offerteaanvragen voor het nieuwe seizoen alweer binnen. Dus ja, ook ‘s winters werk ik gewoon door, al zijn de werkdagen wel wat korter. Op de een of andere manier moet ik iedere dag toch iets nuttigs hebben gedaan, anders voelt het niet goed.

Beroep en bedrijf?
SPEV / Noordwijk Events begon als organisatiebureau, in 1995 dus. Ik heb een sportieve achtergrond: CIOS gedaan en jarenlang als judo- , fitness- en spinninginstructeur in sportscholen gewerkt. Maar na zo’n tien jaar had ik dat wel gezien, hoewel ik de sport nog lang niet zat was. In 1994 kwam ik bij een bureau terecht dat min of meer dezelfde activiteiten organiseerde als SPEV nu ook doet. Daar ging ik als begeleider aan de slag en zo is het balletje gaan rollen. In het begin deed ik alles zelf: de offertes, de contacten met klanten, de programma’s bedenken, de activiteiten organiseren en begeleiden. In 2006 heb ik echter bewust voor een rol op de achtergrond gekozen. Ik ben daardoor niet meer zo vaak als begeleider op het strand te vinden, daarvoor hebben we nu een fantastisch team van zo’n 25 enthousiaste freelancers.

Waarom deze branche?
Het is heel leuk om met mensen te werken die een dagje uit zijn. We doen ook teambuilding en vergaderbreaks voor de zakelijke markt, maar 80 procent van ons werk bestaat toch uit bedrijfsuitjes: een leuke dag op het strand met allerlei activiteiten. De mensen komen echt voor een dag plezier en dat vind ik heel mooi aan dit vak.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Vlak voor de crisis begonnen wij met de organisatie van incentives naar Fins Lapland. Het Noorderlicht, een sneeuwscootertocht, een huskytocht: in één woord fantastisch! Zelf ben ik toen natuurlijk ook een keer mee gegaan en dat heeft veel indruk op me gemaakt. Ik zat in een door husky’s getrokken slee en het enige geluid dat ik hoorde, waren die slede-ijzers die door de sneeuw gleden – onvergetelijk. Helaas zijn we er ook weer mee gestopt, want in de huidige markt zijn dit soort uitjes te duur.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Eigenlijk ben ik niet zo’n theatertype, maar tot mijn eigen verbazing vond ik Soldaat van Oranje echt fantastisch. Dat om je heen bewegende decor, het gevoel alsof je van de ene scene in de andere rolt, het bijzondere verhaal; ik vond het heel bijzonder. En van een heel andere orde, maar ook schitterend: de wedstrijd van Ajax tegen Barcelona, in november 2013 in Amsterdam. Ik ging ernaartoe met de insteek de grote spelers van Barcelona een keer te zien spelen, maar toen won Ajax! De sfeer die daardoor in de Arena ontstond! Een unieke belevenis.

Wat inspireert jou?
Positief ingestelde mensen vind ik inspirerend. Ik begrijp heel goed dat er genoeg narigheid is, dat het leven soms zwaar is en dat mensen soms meer dan genoeg reden tot klagen hebben. Maar ik kan niet zo goed tegen de klaagcultuur die ons land in zijn greep lijkt te houden. Je leeft maar een keer, dus maak er iets moois van!

Waar droom je nog van?
Eigenlijk voel ik me heel prettig bij hoe mijn leven er nu uitziet. Zakelijk gezien droom ik niet van groter worden, dat past niet bij hoe ik in het leven sta: voor mij is leven veel meer dan werken alleen. Als ik dan toch een zakelijke droom zou moeten verwoorden, zou dat continuïteit zijn. Ook privé ben ik een gelukkig mens. Dus grote dromen heb ik niet, alles loopt fijn en dat geeft veel rust.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Dat is moeilijk te voorspellen, kijk maar naar de afgelopen periode. Ik ben in ieder geval benieuwd naar hoe de WKR-regeling (werkkostenregeling; nieuwe wettelijke regels omtrent vergoedingen aan werknemers) zich gaat ontwikkelen en welke invloed dat op de branche zal hebben. Verder verwacht ik dat back to basic het nieuwe credo wordt. Dat begrijp ik ook wel: een bedrijf dat mensen moet ontslaan en op allerlei fronten moet bezuinigen, kan zich een duur evenement echt niet meer veroorloven, financieel niet, maar zeker ook moreel niet. Een andere ontwikkeling is het ontstaan van veel kleine evenementenbureautjes; de concurrentie wordt heviger. Ik vraag me wel af hoe lang dat houdbaar is, want veel van die bureautjes gaan ver onder de prijs zitten. Wij werken zelf met freelancers die tussen de 25 en 35 jaar oud zijn – ervaren mensen dus, geen stagiaires. Dat kost natuurlijk geld, maar het is wel een kwestie van ervaring en een bepaalde kwaliteit die je wilt – en wat mij betreft ook moet – bieden.

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
Het liefst zou ik dan alle mensen van de evenementenbureaus uit de strandsector bij elkaar willen halen. En dan een avond lang brainstormen over samenwerking en wat dat ons zou kunnen opleveren.

Hekel aan?
Mensen die niet eerlijk zijn, daar heb ik echt een bloedhekel aan. Ik ben zelf een recht voor zijn raap-type en vind het geen probleem als ik met iemand van mening verschil. Maar liegen, nee.

Dol op?
Lekker met mijn vriendin of met vrienden uit eten. Tijd voor elkaar en voor je vrienden maken is zo belangrijk, zeker als je een drukke baan en een klein kindje hebt.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Ik geloof heel erg in samen dingen oppakken, maar zie in de branche nog te veel ieder voor zich. Ik denk dat er veel meer mogelijk is als je samenwerkt. Als ik in het hoogseizoen een keer echt stampvol zit, dan zou ik zo’n partner willen hebben aan wie ik mijn klant even over kan dragen, zonder dat die dan aan het einde van de dag zíjn foldertjes staat uit te delen. Trouwens, datzelfde geldt voor kennis delen: het zou ons allemaal veel tijd schelen als we daar eens wat meer werk van zouden maken. Juist als je in hetzelfde segment werkt, zou het toch mooi zijn als niet ieder voor zich het wiel hoeft uit te vinden?

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!