Back Back Achter de schermen

Marcel Schouten ontmoet Nederlandse GM in Kuantan!

03 augustus 2009

Wat LinkedIn al niet voor mensen, en zeker in de evenementenbranche kan doen. HP’s weblogger Marcel Schouten bijvoorbeeld, de ex-eventmanager die momenteel op wereldreis is, vond digitaal zo weer een oude schoolmakker, een jaargenoot van de hotelschool. Deze is momenteel werkzaam bij het Hyatt Regency Resort Kuantan, als General Manager en kan ons haarfijn vertellen hoe het zit met de MICE markt, food outlets, hotelbezettingsgraad en de locale gebruiken. Marcel blogde eerder over Bali en stuurde vandaag vanuit Bangkok een fijn weblogverhaal.

Dit verhaal schrijf ik op zaterdag 1 augustus en we zitten momenteel in Bangkok. We hebben de afgelopen weken in Maleisië en Singapore doorgebracht en zijn met vrienden een lang weekend naar het Hyatt Regency Resort Kuantan gegaan, dat gerund wordt door een jaargenoot van mij van de Hotelschool Den Haag, Henk Eising. Ik had Henk al 18 jaar niet meer gezien maar via LinkedIn weer contact gekregen. Op het terras en onder het genot van een biertje (of 2!) inclusief, heb ik uitgebreid met Henk gesproken.

Henk, stel jezelf ff kort voor en vertel eens hoe je hier terecht bent gekomen?

'Tijdens de hotelschool wist ik al zeker dat ik voor een internationale hotelketen wilde gaan werken om op die manier de wereld te ontdekken en andere culturen te leren kennen. Ik heb het Hyatt Traineeship programma doorlopen en ben vervolgens gestart in Birmingham , later naar het Hyatt Regency Cologne als Assistant Director Food & Beverage. Na Keulen werd het tijd om buiten Europa te gaan kijken. Mijn eerste positie in Azië was bij het Grand Hyatt Singapore.. Door persoonlijke omstandigheden heb ik na een job Hamburg de hotellerie verlaten en ben voor 5 jaar in de retail business gaan werken en was daar verantwoordelijk voor het servicegebeuren bij Breuninger, een luxe warenhuisketen, n soort Bijenkorf. '

Het zigeunerbloed in mij begon echter op te bruisen en ik wilde weer terug in de hotellerie. Eerst echter nog een tijdelijke "gastronomie" consultancy job voor Accenture in India voor 6 maanden gedaan om alsnog terug te keren in de hotellerie bij het Grand Hyatt Seoul in Zuid Korea als Executive Assitant Manager – F&B. Na een aantal jaren in dit fantastische hotel met 600 kamers en 12 restaurants & bars gewerkt te hebben was het nu toch tijd om mijn "eigen" hotel te runnen. Deze kans heb ik dan ook aangegrepen toen mij het Hyatt Regency Kuantan Resort in Maleisië werd aangeboden. Een 30 jaar oud hotel met 330 kamers en 4 restaurants & bars, waar veel gerenoveerd moest worden en waar een totaal nieuwe structuur met nieuwe employees moest worden opgezet. De klus is geklaard. Waar gaat het nu naar toe? Time will tell, maar zeker een weer hotel in Azië.’

De wereld staat op zn kop qua economische en financiële crises. Je zou zeggen dat een resort daar ook van te lijden heeft. Hoe zit dat hier?

‘Het heeft even geduurd voordat de crisis naar Azië is overgewaaid. De consequenties zijn voor Maleisië als meest ontwikkeld land in Zuid-Oost Azie met een goed bankstelstel met weinig "vuile kredieten" en een schat aan natuurlijke grondstoffen zoals olie en palmplantages, minder als in de rest van de wereld. Wel is sinds het begin van de wereldrecessie het aantal Europese gasten terug gegaan en het aantal Aziatische gasten gestegen. Hoewel de gastenmix zich heeft veranderd zijn de eerste 7 maanden van het jaar boven verwachting gelopen en zelfs beter dan het voorgaande jaar.’

Waar komen de gasten van dit resort vandaan?

‘Typisch voor een resort , een mix van 50% leisure en 50% zakelijke gasten. De leisure gasten komen voor 80% uit Azië, 15% uit Europa en 5% uit Amerika, Australië en andere landen. Na een flinke stijging van de vliegprijzen in 2006/2007 hebben de meeste vliegtuigmaatschappijen nu hun prijzen drastisch gereduceerd en zowel KLM als Malasian Airlines hebben op het moment goede aanbiedingen lopen. De recentelijk gebeurtenissen in Thailand en Indonesië en de speciale vluchtprijzen hebben de laatste maanden een groot aantal Nederlanders naar Kuantan gebracht. De meeste zijn een rondreis aan het maken. Wat vooral opvalt is dat het veel families zijn met tieners.

Als internationaal hotel en marketleader in Kuantan hebben we een groot aantal zakelijke gasten. Deze zijn weer als volgt onder te verdelen; De 1e groep is hier op zakenreis en voor werk op het nabij gelegen industriepark waar vele internationale bedrijven zoals BP, BASF, P&G en Mercedes-Benz zijn gevestigd. De andere groep gasten komt voornamelijk uit Maleisië en nabij gelegen landen en hebben een conferentie, meeting of incentivereis . Ook hier gaat het om ca. 20% buitenlandse gasten en 80% Aziatische gasten.’

 

Wat voor een zakelijk gasten/groepen krijg je?

‘De zakelijke groepen bestaan vooral uit Maleisische bedrijven zoals Petronas, Ambank en Felda om er een paar te noemen, maar ook buitenlandse bedrijven zoals Novartis, Proctor & Gamble die in Maleisië een vestiging hebben.’

Welke leisure activiteiten kunnen jullie je gasten aanbieden naast het vergaderen?

‘Een groot scala,  van (non-motorized) watersports, spa behandelingen tot een recreation room met snooker tables en andere games. De meeste bedrijven organiseren echter als deel van hun programma een teambuilding exercise of beach games. Het leisure & recreation team van het hotel gaat samen met de organisator rond de tafel zitten en zo wordt een programma samengesteld dat overeenkomt met de doelstellingen van het betreffende

Worden de (grotere) zakelijke bijeenkomsten door een eventmanager van een bedrijf georganiseerd?

'De meeste grote bedrijven hebben niet, zoals in Europa, Amerika en Australië een fulltime eventmanager in dienst. De bijeenkomsten worden meestal door de Human Resources afdeling georganiseerd of men kiest ervoor om ‘n  eventorganising companies in te huren, afhankelijk van de grootte van het event. De grotere en buitenlandse incentive groepen "huren" altijd een eventorganiser in omdat, niet alleen door de grootte van de groep maar ook het aantal te regelen details te omvangrijk is om dit naast een volledige baan te doen. Deze "tussenpersoon" is dan verantwoordelijk voor alle arrangementen die het hotel betreffen.

Het Kuantan Resort beschikt over een volledig MICEteam met Convention Services Manager, Events Manager en Banquet Service team. De meeste MICE events zijn 3 dagen met 2 overnachtingen. Het ontbijt en de lunch zijn meestal in het hotel. Voor het diner wordt meestal gekozen uit een themed dinner evening en een gala dinner aan het einde. We bieden een diner op locatie aan in een traditionele Kampung met typisch Maleisisch eten zoals dit vroeger werd klaargemaakt. Ook bestaat er de mogelijkheid om voor een poolside BBQ of beachparty te kiezen. In enkele gevallen wordt op wens van de desbetreffende company een nieuw thema ontwikkeld met entertainment en alles er op en er aan.'           

 

Hoe kom je aan business?

'Omdat Hyatt een internationale keten is, komen een aantal leads binnen via onze World Wide Sales Offices in bijvoorbeeld Melbourne, Singapore of Mumbai. Verder heeft het hotel een tweedelig sales Team. Aangezien de meeste bedrijven hun hoofdkantoor in Kuala Lumpur hebben, hebben we een sales office aldaar. Verder is er een salesoffice in het hotel  voor de lokale markt. "Word of mouth" is altijd nog een van de beste sales tools. We hebben een eigen loyalty program met vele benefits voor zowel individuele gasten als ook MICE organisers.'

En zo stelde Marcel nog wel 100 en 1 vragen. Daarom…lees a.s. vrijdag verder op dit weblog!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!