6 augustus 2007

Marc Schuurman en zijn Kasteel De Hooge Vuursche

Kasteel De Hooge Vuursche. Een naam die staat, al jaren… alleen dat interieur… daar mag wel eens een keer wat aan gebeuren. Een uitspraak die wel vaker te horen was, voordat Event Company dit jaar in februari met de daadwerkelijke renovatie van het interieur van De Hooge Vuursche startte. Dat interieur heeft een metamorfose ondergaan en is van oubollig, stoffig, roomwit, roze en blauwe inrichting verandert in een strak, warm met klassiek (en) modern design van zwart, donkerbruin en wit, maar niet persé hip interieur. Ach kijk zelf maar.

Naar de 48 foto’s.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Primeur: de allereerste foto’s van het vernieuwde interieur van De Hooge Vuursche.

Vorig jaar augustus kocht Event Company samen met een
investeerder Kasteel De Hooge Vuursche van bierbrouwer Heineken.
Opmerkelijk detail: Freddy Heineken heeft in deze locatie in 1983, net
na zijn ontvoering, een volledig kogelvrije huiskamer laten bouwen. Het
kogelvrije blijft intact, maar ook deze kamer krijgt binnenkort een
opfrisbeurt.

Begin februari dit jaar kon Event Company de exploitatie overnemen van
Accor Hotels, en begon ze meteen met de renovatie. Doordat De Hooge
Vuursche een monumentaal pand is (zelfs het toppen van de coniferen is
in handen van een tuinman met een ‘monumentaal tuinplan’) werd alleen
het interieur flink onder handen genomen. Vooralsnog de begane grond
met de entree, foyer, bar/lounge, en de eerste verdieping met de
centrale hal en de zeven aangrenzende zalen en kamers, in het najaar
worden het Koetshuis als vergaderlocatie en de 19 slaapkamers op de
tweede verdieping aangepakt, kamer voor kamer, waardoor vooralsnog
gemiddeld 15 tot 17 kamers beschikbaar blijven ‘in oude staat, maar
zeer comfortabel’ om na het feest, het evenement (tot 450 personen) of
na de bruiloft te blijven slapen.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

High Profile praat met general manager Marc Schuurman (foto) van Kasteel De Hooge Vuursche aan de Hilversumsestraatweg 14 in Baarn (maar letterlijk even ver van Baarn als van Hilversum). En eerst nog even met Mirco Cuppens, die samen met Stephan van den Akker 10 jaar geleden Event Company begon en Kasteel De Hooge Vuursche als inmiddels vierde eventlocatie heeft toegevoegd aan hun portfolio, na respectievelijk De Lindenhof in Delft, Landgoed Te Werve in Rijswijk en Landgoed Voorlinden in Wassenaar. Vier zeer indrukwekkende evenementenlocaties, met De Hooge Vuursche toch wel als paradepaardje.

Mirco Cuppens: "De drie locaties doen elk tussen de 1,2 en 1,7
miljoen aan jaaromzet, bij De Hooge Vuursche gaan we over de 3 miljoen.
Dit is een heel belangrijke locatie voor ons. En Marc gaat het doen, bij Marc moet je wezen."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Vanaf woensdag 8 augustus gaat het gebeuren, de start van een goed
geboekte eerste maand augustus en volledig volgeboekte maand september.
En volgeboekt is volgeboekt, geen dag dat er niets gebeurd.

Marc Schuurman (37) is sinds 1 juni in dienst als general manager en
heeft na twee maanden tussen de bouwvakkers en schilders te hebben
rondgelopen afgelopen vrijdag voor het eerst een diner gedraaid. "Een
proefdiner voor familie en vrienden, om te kijken hoe het reilt en
zeilt, voor de chef is het natuurlijk leuk om met zijn team alvast wat
te bereiden en omdat we op verschillende etage zitten hoe het gaat met
klaarzetten naar boven en het uitgeven. Het ging uitstekend."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Marc Schuurman, hierboven op de foto met zijn chef-kok Marc Sijms, heeft ruime ervaring in de hotelwereld: 3,5 jaar restaurant manager bij Mangerie de Kersentuin in Amsterdam, 2,5 jaar f&b manager Golden Tulip Amsterdam Centre, een jaar operations manager bij Horex, 4,5 jaar bij Duin en Kruidberg in Santpoort en als laatste een jaartje bij Restaurant D’Vijff Vlieghen (350 couverts). Wat werkzaamheden, relevante ervaring en locatie betreft sluit vooral Duin en Kruidberg in Santpoort goed aan bij de huidige functie. "Bij Duin en Kruidberg heb ik een renovatie meegemaakt en heb ik mee mogen helpen met het opstarten van het a la carte restaurant De Vrienden van Jacob. Wat locatie betreft is het vergelijkbaar met De Hooge Vuursche, hoewel Duin en Kruidberg meer hotelkamers en vergaderruimtes heeft."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Dames en heren bureaus opgelet: bij De Hooge Vuursche wordt niet extern
gecaterd. De locatie en het eten en drinken zijn de grote passie van de mensen van
Event Company, nu met de aankoop van De Hooge Vuursche gegroeid tot een organisatie met 65 vaste medewerkers (en 40 freelancers). In alle vier locaties zwaait een chef-kok de scepter in
de eigen keuken, elke middag en avond.

Mirco Cuppens is er duidelijk over: "Als een klant met een externe
cateraar wil werken gaat het feest hier niet door. Ik werk alleen maar
met mijn eigen mensen." Cuppens heeft het één keer meegemaakt dat hij
zich niet aan zijn eigen regel hield, het was meteen de laatste keer. "In het begin in 1997, de
opdrachtgever van een grote partij wilde persé met een eigen cateraar
komen… maar op de avond zelf: geen cateraar te zien, die stond met
pech langs de weg. Toen was ik niet blij."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Twee van de vier panden worden gehuurd: Te Werve van Shell, Voorlinden
van KPN, maar De Lindenhof en Kasteel De Hooge Vuursche is eigendom. De
Hooge Vuursche is voor 50 procent eigendom van Mirco Cuppens en Stephan
van den Akker, en de helft is eigendom van een investeerder (die later
even binnen komt lopen om zijn eigen wijnen te brengen voor het eerste
feest dat woensdag 8 augustus gaat plaatsvinden in het vernieuwde
kasteel: de trouwdag van zijn dochter).

Mirco Cuppens, die hierboven op de foto zijn investeerders eigen rosé goedkeurt voor zijn eerste partij, heeft alweer een nieuwe locatie op het oog, want de horeca-ondernemer is zeker nog niet uitgegroeid. "Er staat nog nergens een handtekening onder, we zijn serieus in onderhandeling met een mogelijk vijfde locatie en tot die tijd noem ik nog even geen namen."

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Op dinsdag 4 september vindt van 15.00 uur tot 19.00 uur de ‘renovatieborrel eerste fase’ plaats met relaties, vrienden, leveranciers en collega’s.

Naar de 48 foto’s.