Maike Vernooij: dromen en mijlpalenMaike Vernooij: dromen en mijlpalen
Back Back Interview

Maike Vernooij: dromen en mijlpalen

24 April 2018

Benieuwd naar de human interest-verhalen van branchegenoten? Zoals: waar halen zij inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Eventpersonality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Eventpersonality Maike Vernooij, afdelingshoofd sales en events van Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.

‘Voordat ik aan de slag ging bij Het Scheepvaartmuseum, nu ruim een jaar geleden, was ik 20 jaar ondernemer. Ik was onder andere mede-oprichter en eigenaar van club, restaurant en cultureel podium Trouw Amsterdam, maar ik heb ook een jaar of vijf zeven een bureau gehad waarmee ik horecaconcepten bedacht voor festivals. Ik begaf me voor Het Scheepvaartmuseum vooral in de festival- en nachtwereld qua evenementen, voor Het Scheepvaartmuseum ben ik dus een beetje een vreemde eend in de bijt. En wat betreft privé: ik woon samen met mijn vriend en kinderen Puck (4) en Bas (11) in Amsterdam.’

Hoe is de overstap bevallen?

‘Ik vond het fijn om weer eens voor een baas te werken. Als ondernemer moet je jezelf alles leren, dat is heel breed en ik weet van heel veel dingen een beetje. Dan is het prettig om een keer mensen boven me te hebben waar ik van kan leren. Ik heb altijd een eigen bedrijf gehad, dus toen ik naar een nieuwe uitdaging zocht wilde ik wel naar een grote organisatie, ergens waar ik een uitdaging aan kon gaan. Het wennen viel ontzettend mee: toen ik binnenkwam stond de computer ingesteld, was m'n visitekaartje klaar en stond de afdeling al redelijk op poten. Het Scheepvaartmuseum is een heel professioneel bedrijf, ik ben het niet gewend om in zo'n gespreid bedje te komen.’

Hoe druk je de komende tijd je stempel op het Scheepvaartmuseum?

‘Het is mijn doel om de komende maanden ons aanbod spannender te maken. Dat wordt de komende tijd zichtbaar. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met videomapping techniek. Zoiets is gigantisch duur voor één evenement, maar ik ben een film aan het ontwikkelen van 7 minuten waarin content van opdrachtgevers opgenomen kan worden. Als iets niet kan vind ik het interessant om even verder te denken om het toch mogelijk te maken. Niet elke klant heeft tienduizenden euro's als budget, maar wanneer je verder denkt is er soms toch een weg. Dit een voorbeeld waarmee ik hoop dat we opdrachtgevers kunnen verrassen en het verschil kunnen maken.’

Ben je geworden wat je had willen zijn?

‘Eigenaar zijn van een club was altijd een droom, en dat ben ik geweest. Vroeger droomde ik ervan om directeur van Artis te zijn, dat leek me geweldig. Helaas heb ik totaal geen verstand van dieren. Ik ben nu 45, de bedrijven die ik had waren dromen en mijlpalen. Dus ik heb er al een aantal gerealiseerd. Nu heb ik niet het idee dat ik ergens moet zijn binnen een paar jaar. Ik doe wat ik leuk vind en waar ik uiteindelijk terecht kom ben ik totaal niet mee bezig.’

Bewonder je iemand uit de evenementenbranche?

‘Jazeker, dat is Koen Vollaers. Hij is in Amsterdam een bekende man in de horeca, hij heeft onder andere West Pacific, Café Bern, de April Feesten en de Rollende Keukens opgezet. Toen ik in de festivalwereld stapte heeft Koen me onwijs veel geholpen en geleerd. Hij vindt het leuk om jonge mensen daarin te steunen. Hij komt in mijn loopbaan altijd terug en was ook partner tijdens Trouw Amsterdam. Hij is nu eigenaar van Pension Homeland, dat ligt hier naast het Scheepvaartmuseum. Op de een of andere manier raken onze levens elkaar altijd weer. Hij is 15 jaar ouder dan ik, weet altijd zijn rust te bewaren en heeft me geholpen tijdens zakelijke conflicten. Je kunt hem altijd bellen als je in paniek bent, iets waar ik vroeger meerdere malen gebruik van heb gemaakt.’

Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda:

‘Hemeltjelief op de NDSM-werf. Dat is van Jasper Helmer, de eigenaar Noorderlicht en een van mijn beste vrienden. Het bijzondere hieraan is dat het zowel voor ouders als kinderen is bedoeld en het ook echt voor allebei leuk is. Het is absoluut geen kinderfeestje, eerder een waanzinnig leuk festival. Hemeltjelief wordt gerund op vrijwillige basis door mensen uit de branche, ze doen het voor niks of voor een appel en een ei. Het draait ook nooit winst en iedereen wordt daar zo blij van. Dat is een goed voorbeeld van heel mooi evenement. Ik kom uit het nachtleven, daar zie ik iedereen waarmee ik vroeger in de Roxy stond te dansen, alleen dan met hun kinderen.’

Mijn grootste blunder:

‘De allergrootste was tijdens de opening van IJburg in 2002. Het eiland was opgespoten en er stonden alleen nog maar een paar huizen en een bouwkeet. Ze hadden ons gevraagd om de opening te verzorgen met horeca en een klein festival. Het thema was Marokkaans, en wij wilden tenten opzetten. We bouwden destijds al vijf jaar tenten op en waren wel wat gewend. Maar het zand daar was opgespoten en compleet anders qua structuur. De tenten stonden nog niet of ze kwamen alweer omlaag. Dat was dramatisch. Tegelijk hadden de gemeente en de organisatie ook fouten gemaakt: er lag nog maar een weg naar IJburg en die stond compleet vast. Daardoor konden wij het eten niet aanvoeren. Het was de rampzaligste dag van mijn leven. Daar heb ik me echt voor geschaamd.’

Door > Cintha Rood

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 24.0147 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!