De gemiddelde eventprofessional is een sociaal dier met gastvrijheid in het bloed. Het organiseren van evenementen schreeuwt om een open blik en ja, natuurlijk is iedereen welkom! Maar wie zich erin verdiept, kan zich zomaar opeens bewust worden van die toch wel flinke blinde vlek… Is het gemiddelde event wel zo inclusief? Hoe divers is het publiek? Voelt je doelgroep zich écht welkom en gezien? In ons nieuwe Magazine Events wijdden we een heel dossier aan inclusiviteit en diversiteit. Heb jij hem nog niet ontvangen? Zo ontvang je hem de volgende keer wel!
Vaak worden de begrippen inclusiviteit en diversiteit in één adem genoemd, maar ze zijn niet hetzelfde. Diversiteit draait om álle verschillen tussen mensen. Dat kan etniciteit zijn, of leeftijd. Gender, geaardheid, je geboorteplaats. Een beperking of een chronische ziekte. Maar met alleen diversiteit ben je er niet. Kunnen al die verschillende mensen ook meedoen en hebben ze een rol van betekenis? Om in eventtermen te blijven: diversiteit betekent dat je bent uitgenodigd op een event of feest, inclusie betekent dat je mee kan en wil dansen en er naar je mening geluisterd wordt.
Naast dat het natuurlijk hartstikke logisch zou moeten zijn dat iedereen zich welkom voelt, levert een divers publiek ook een mooie mix van meningen en invalshoeken op. Of dat nu om een sprekerspanel, de gasten in de zaal, de mensen voor of achter de schermen of de mensen binnen je team gaat: een diverse groep houdt zichzelf scherp!
En ja, diversiteit en inclusiviteit zit ook in teksten, woorden en beeld. In de mainstream media krijgt de veelkleurigheid van de Nederlandse samenleving nog te weinig een eigen gezicht. Soms letterlijk: vraag ChatGPT maar eens om foto’s van personen uit verschillende landen en streken. Het levert je een pagina vol hopeloze stereotypen op. Of denk aan beeldbanken, waar de diversiteit echt nog heel ver te zoeken is. In ons dossier hebben we een handjevol eventexperts meegenomen in onze zoektocht naar diversiteit. Wat is hun visie op inclusie en diversiteit? Welke learnings hebben zij voor de branche? We hopen een mooie mix van onderwerpen, mensen, locaties én beelden gemaakt te hebben waarin iedereen zich gehoord voelt!