Back Back Interview

Maarten van Eembergen: van rechtenstudie naar eigenaar familiebedrijf Rosarium

28 oktober 2015

Wie zijn eigenlijk jouw branchegenoten? Waar halen zij hun inspiratie vandaan en welke route hebben ze bewandeld? Vanwaar de keuze voor deze branche en hoe zien zij de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen! Dit keer maak je kennis met Maarten van Eembergen, eigenaar van evenementenlocatie Rosarium en Parker’s Winebar & Restaurant.

Wie is Maarten?
Maarten (41, maar qua spirit eerder 35 jaar) is een gelukkige vader van zoontje Justus, een rasoptimist die met zijn familiebedrijf Rosarium en Parker’s Winebar & Restaurant (since 1973, red.) terecht is gekomen in de hospitality- en eventbranche. ‘Mijn werk is mijn enige passie & hobby, stiekem houd ik ook van varen over de grachten en ben ik weer begonnen met hockey.’

Wat is typisch Maarten?
Een snelle en makkelijke babbelaar, vooral door veel overschot aan energie & enthousiasme, maar bovenal open-minded. Stilzitten is een no-go. Een zeer gedreven professional die nauw betrokken is bij zowel zakelijke als particuliere events die plaatsvinden in zijn evenementenlocatie aan de rand van het goed bereikbare Amstelpark in Amsterdam.

Beroep en bedrijf? Waarom deze branche?
‘Ik volgde een rechtenstudie vanuit het oogpunt dat ik liever niet in het bedrijf van mijn ouders wilde werken. Je kent het wel: afzetten tegen verwachtingen. Ik zag hoe hard zij werkten en wilde iets anders, spartelde tegen. Maar eigenlijk is dit het leukste en mooiste wat er is! Ik zag mezelf in de toekomst toch niet alleen maar wetboeken en jurisprudentie doorspitten. Te weinig écht contact met mensen. Nu is geen dag hetzelfde en elk event vraagt om een andere invulling en dat is ontzettend dynamisch. Het zijn zeker geen verloren studiejaren geweest en het is ook geen verloren kennis; ik gebruik het nog dagelijks bij het opstellen en doornemen van contracten, tijdens gesprekken met gemeente et cetera. In 2010 heb ik de event venue Rosarium en ons stijlvolle Parker’s Winebar & Restaurant overgenomen en daar ben ik nog elke dag heel gelukkig mee.’

Mooiste evenement dat jullie mochten hosten / organiseren?
‘Dat zijn er zo veel! Toch kan ik er wel twee opnoemen die bij mij een blijvende indruk hebben gemaakt. Allereerst een evenement van de Brandweer, in het thema Sensation Red. De bediening had rode sloven aan, de mannen droegen rode dassen, overal rood licht. Het was een spectaculair en vooral ook een heel vrolijk evenement: er werd een feestje gebouwd voor de mannen en vrouwen van de ‘wagens’. Het was voor ons een eer om daaraan mee te mogen werken. Een ander evenement dat ik erg mooi vond was er één van een groene investeringsbank. Alles stond in het teken van future of banking, groen en duurzaamheid. Onderwerpen die wij als ‘duurzame locatie’ ook zeker een warm hart toedragen. Alleen al voor wat betreft het onderwerp was Rosarium dan ook de uitgelezen locatie!’

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik pas sinds een paar jaar met een open vizier naar andere events kijk. Al die jaren ben ik zo intensief op de vloer bezig geweest en heb ik vooral gekeken naar alle events, congressen, seminars, diners en vieringen in onze eigen evenementenlocatie. Maar, er is een evenement waar ik echt zeer enthousiast over ben, en dat is SAIL Amsterdam 2015. Wow, wat zat dat goed in elkaar! Ik ben geboren en getogen in Amsterdam, maar belééfde voor het eerst dit jaar SAIL – gek, want voorheen vond ik het meer een elite en afstandelijk event, maar nu leek het echt voor iedereen. Zo heb ik vier dagen met mijn zoontje in ons sloepje gezeten en hebben we van alles genoten. Er was overal en voor iedereen wel iets te doen: groter dan groot! Heel knap.’

Wat of wie inspireert jou?
‘Mijn ouders inspireren mij nog steeds en dan met name om wat ze in het verleden hebben neergezet. Ze waren pioniers en begonnen met niets, slechts een idee. Ik doe nu hetzelfde, ook pionieren, alleen is de invulling vele malen anders. Het gaat mij om perfectioneren van hetgeen je hebt als locatie. Het potentieel optimaal benutten. Blijven verbeteren. Niets doen is geen optie. Verder raak ik niet zo snel geïnspireerd dóór mensen, maar wel door locaties/bedrijven. Zo kijk ik graag naar venues in en om Amsterdam en ook naar die locaties die zich op het hogere segment richten. Dan kan ik wel eens jaloers raken en denken: dat wil ik ook. Dat willen is overigens ook vrij snel te realiseren. Er zijn geen vijf lagen. Dat scheelt. Ook houd ik de visie en ontwikkelingen van vijfsterrenhotels altijd in de gaten. Natuurlijk heb ik niet dezelfde budgetten, hoeft ook niet, maar ik streef wél graag hun standaard van hospitality met ons team na om zo dicht mogelijk in de buurt te komen.’

Waar droom je nog van?
‘Ik droom van perfectie. Ik wil er altijd alles uit halen wat er in zit. Als het dan voor 99,9% af is, heb ik nog altijd die uitdaging om ook 0,10 procent op orde te brengen.’

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
‘Aan de ene kant zie ik vaak dat evenementenbureaus uit de chain worden weggelaten. Maar soms vind ik dat een onverstandige keuze. Ja, je krijgt wel direct te maken met de eindklant (de corporates) en dat kan prettig werken, maar daarnaast mis je de expertise van een doorgewinterd eventbureau. Dan word je bijvoorbeeld voorgesteld aan een twintigjarige eventmanager die weleens een event georganiseerd heeft. We begeleiden dan wel de eventmanager – want nee, we kunnen niet vijf uur gasten bij de les houden/inspireren in eenzelfde ruimte zonder pauzes…! Maar liever spar je met professionals of corporate eventmanagers met enige ervaring of know how. De impact van elk event, of het nu leerzaam, ontspanning of echt alleen plezier is, mag je nooit onderschatten.’

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
‘Ik zou juist weleens willen eten met iemand buiten de branche. Dat geeft mij inspiratie en andere inzichten op onze eigen business.’

Wat was je grootste blunder?
‘Ai… het is een blunder wat uiteindelijk een lesson learned werd. Een band zei meerdere malen dat zij niet hoefden te testen, hoewel ik daar wel op bleef hameren. Ze lieten weten dat krachtstroom voldoende was. Een half uur voor het betreffende nieuwjaarsevent sloot een van hun technici al die stroom aan en… BAM!… alles lag eruit. Het is allemaal goed gekomen die avond, maar ik eis sindsdien dat bands altijd eerst langskomen om een en ander te testen (en een aggregaat is zeker geen onnodige luxe hierbij).’

Hekel aan?
‘Als iemand zegt: ‘Het was oké’. Daar kan ik werkelijk niks mee. Ik wil dat het geweldig, succesvol, mooi was! En beter nog: dat het boven de verwachtingen was.’

Dol op?
‘Heerlijk als je kunt voelen, proeven, ruiken, zien, horen dat het goed gaat, dat het klopt. Dan hoef je niet eens tussendoor aan de opdrachtgever te vragen of alles in orde is. Het is ultiem als ze dan aan het einde van het evenement zelf zeggen dat het boven verwachting was. Dat is ook de reden waarom we veel terugkerende opdrachtgevers hebben: elke keer blijven we verrassen en leveren we nog meer dan ze hadden verwacht. Dat is de uitdaging! Vorige keer is alweer geweest. Het gaat niet om wat er gisteren of in het verleden is was, maar de toekomst. Altijd de toekomst.’

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
‘Ik ben waarschijnlijk de enige Nederlander die écht die-hard fan is van American Football. Elke week precies om 02:00 opstaat ’s nachts om zijn cluppie te volgen. Elk jaar ga ik naar Amerika om één wedstrijd te kijken van Chicago Bears. Ik vlieg hiervoor een weekend heen en weer en straks mag ik weer… ‘ Dan neem ik ook de Hospitality & Hotel trends mee. Amerika, vooral de grote steden naast New York, mag je nooit onderschatten. Al is het vaak too big, de service is ongeëvenaard. Europa en zeker Nederland houden het klein. Altijd kwaliteit boven kwantiteit.’

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
‘Luister, luister, luister en denk met de opdrachtgever mee. Wat ik hierin probeer mee te geven aan mijn medewerkers: ‘Neem geen genoegen met het eerste antwoord, maar vraag door, zodat je samen tot een ultiem concept / event kunt komen.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!