‘Maak je als locatie zo veel mogelijk online kenbaar!’ #2 Annelies Krol, Achmea‘Maak je als locatie zo veel mogelijk online kenbaar!’ #2 Annelies Krol, Achmea
Back Back Nieuws

‘Maak je als locatie zo veel mogelijk online kenbaar!’ #2 Annelies Krol, Achmea

16 april 2020

Dat het rondwarende coronavirus de evenementenbranche flink op zijn kop zet is duidelijk. Maar hoe gaan jouw opdrachtgevers eigenlijk om met het annuleren van hun evenementen? Zij hebben hun mooie plannen zien verdampen, konden hun relaties tóch niet ontvangen en hebben te maken met het ontbreken van de mogelijkheid om een live-evenement te organiseren. High Profile Events blijft de balans opmaken. Dit keer belichten we het perspectief van de opdrachtgever. Hoe gaan zij om met de aangepaste regels, wat verwachten ze van de komende maanden en hoe kan de evenementenbranche zo goed mogelijk voor de opdrachtgever klaarstaan? Hoe gaan jouw opdrachtgevers om met de Coronacrisis? Aan het woord is Annelies Krol, Achmea Programmamanager De Kamer.

Wat voor een impact heeft de coronacrisis op jullie bedrijf?

Er zijn maar weinig bedrijven die níet worden geraakt door de coronacrisis, dus dit geldt ook voor ons. We kunnen op dit moment nog moeilijk inschatten wat het voor ons gaat betekenen. Declaraties voor sportblessures, fysiobezoeken en tandartsen komen nu niet of veel minder binnen, een opname op de Intensive Care kost juist heel erg veel geld. Normaliter beleggen we verzekeringsgeld, met de stand van de beurzen nu gaat dat natuurlijk niet goed en we zijn bijvoorbeeld ook druk met het helpen van klanten met betalingsregelingen.

Wat verwacht je de komende maanden qua evenementen?

Van de evenementen die op de planning stonden zijn er zeven geannuleerd. Voor 10 juni staat er een klein evenement op de planning. We hebben aan onze stakeholders gevraagd of ze op dit moment geïnteresseerd zijn in een evenement met een maatschappelijk thema, een bijeenkomst waarin we proberen te reflecteren op wat ons nu allemaal overkomt. De interesse is er, maar het blijft dus spannend of het – ook in kleine vorm – kan doorgaan. Daarnaast wil je op dit moment voorzichtig zijn met te ver in de toekomst kijken. Gelukkig gaf Rutte me tijdens zijn persconferentie vorige week wel vertrouwen. Hoewel ik niet denk dat de grotere evenementen in de zomer door kunnen gaan, gaf hij wel wat perspectief dat we eventueel weer wat meer vrijheid kunnen verwachten.

Hoe gaat het nu met de geplande evenementen?

Een aantal van de evenementen die stonden gepland zijn wel al afgezegd maar nog niet opnieuw geboekt. Het voelt nu niet goed om mensen uit te nodigen voor een evenement, zelfs als het niet simpelweg om fun maar om kennisevenementen gaat. Daar tegenover staan een aantal evenementen die zijn verplaatst naar het najaar.

Organiseren jullie digitale evenementen?

Daar kan ik heel kort in zijn: nee. Hoewel veel vergaderingen nu versneld digitaal doorgang vinden, organiseren wij onze evenementen voor het hogere segment, de CEO’s. Die hebben nu geen tijd om een digitaal evenement te volgen. Hun bedrijfsvoering gaat nu voor. Wij geloven heel erg in live ontmoeten: tijdens een evenementen wil je meepraten, inbreken. Tijdens een digitaal evenement of een webinar mis je die interactie. Voor sommigen zal het misschien werken, maar voor onze doelgroep niet.

Hoe kan de evenementenbranche jullie als opdrachtgever zo goed mogelijk helpen?

Ik maak me als opdrachtgever echt zorgen over onze leveranciers waar we zo’n goede band mee hebben: locaties waar we vaak komen, de fotograaf etc. Grotere corporates kunnen meer hebben dan de zelfstandigen. Ik hoop dus zo snel mogelijk weer gebruik te kunnen maken van hun diensten en evenementen te mogen organiseren. Om dat te kunnen doen heb ik wel nu al informatie nodig. Om een voorbeeld te noemen: in november zouden wij weer een evenement willen organiseren. Ik zou de locatie dan ook graag willen bezichtigen. Zou dit met 1,5 meter afstand gaan? Of misschien als eerste kennismaking digitaal? Ik zou locaties willen aanraden om zich zo veel mogelijk online kenbaar te maken. Wie ben je, wat kan bij jullie? Als je een locatie al eens langs hebt zien komen dan kun je later sneller een beslissing nemen. Een online rondleiding vind ik een leuk initiatief, maar eigenlijk wil je tóch de sfeer even voelen. Maar voor het in eerste instantie onder de aandacht brengen vind ik het een heel goed idee!

Zijn er mooie initiatieven ontstaan bij jullie?

In de eerste weken zag ik mijn agenda leeglopen, ik heb me toen aangemeld bij Eurocross, de online hulpdienst van Achmea. Bovendien ben ik er trots op dat Achmea de verpleegkundigen en dokters in dienst vrijgesteld heeft van werk zodat zij kunnen helpen in de ziekenhuizen om daar de druk te verlichten.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!