Kan je wat vertellen over je achtergrond en hoe ben je gekomen tot het starten van Luxury Travel Vietnam (LTV)
"Reizen heb ik altijd leuk gevonden en nadat ik een aantal jaren als leraar economie heb gewerkt ben ik begonnen als tourguide. Vervolgens bij een touroperator gaan werken en in de PR en Marketing & Sales in de travel business werkzaam geweest. Na 12 jaar heb ik mijn eigen firma opgericht. Ik kwam erachter dat er geen echte travel agent was voor de luxe markt in Vietnam. Zodoende ben ik als eerste begonnen met het maken van een website voor dit sewgment. Op dat moment begonnen ook de 5-sterren hotels in Vietnam meer bekendheid te krijgen dus dat hielp mij wel met het ontwikkelen van het product."
Hoe sta je er nu voor en wat voor een soort business trek je aan?
"Zo´n 50 fulltime medewerkers en 45 parttimers en tourguides werken voor LTV. Naast ons hoofdkantoor in Hanoi hebben we brancheoffices in Ho Chi Minh en Da Nang. Daarnaast kantoren in Laos en Cambodja en we beschikken we over een traveladvisor in Californië voor de Amerikaanse markt. Ook hebben we onze eigen luxe auto´s en busjes. We trekken voor een groot deel de business uit de public sector. In het zomerseizoen (mei-september) komt 60% uit Australië en 40% uit Azië en Europa. In het winterseizoen trekken we juist veel Europeanen en vooral uit Frankrijk komen veel toeristen. Daarnaast proberen we steeds meer de zakelijke markt aan te trekken. We hebben al veel gedaan voor overheidsinstellingen vanuit het Midden-Oosten en Australië. En we gaan ons nu steeds meer richten op de MICE markt vanuit Europa. Dit omdat we weten dat Vietnam relatief goedkoop is als incentive bestemming. Als individueel kantoor staan we op de ITB in Berlijn en WTM in Londen maar dat is meer voor de public sector. We denken erover om volgend jaar naar de EIBTM in Barcelona te gaan om ons ook bekend te maken als incentive agent in Vietnam. Ondanks de huidige crisis klagen wij absoluut niet. In 2008 hebben we circa 10.000 tevreden gasten gehad en voor 2009 verwachten we zelfs een groei van 50%!"
Hoe is het gesteld met de competitie in jouw markt?
"Zoals al eerder heb gezegd was er in 2004 weinig animo voor de luxemarkt. En eigenlijk is dat nog steeds zo. Onze clientèle bestaat voor een groot deel uit 'high end travellers' en veel van mijn 'concurrenten' richten zich toch op de 'gewone' toerist. Dus kort gezegd heb ik weinig last van concurrentie op dit deel van de markt."
Ik heb je website bekeken, deze is enorm uitgebreid. Waarom?
“Toen ik begon was het eerste wat ik deed een website bouwen want ik wist dat daar voor een groot deel de toekomst/omzet voor de business zou liggen. Een voltreffer want veel business komt via de site binnen. Jij hebt ons toch ook gevonden? Op dit moment mag ik met trots zeggen dat onze website bij de beste toeristische sites in Vietnam en eigenlijk heel Azië behoort. Vragen per mail beantwoorden we binnen 24 uur. Als HP- lezers vragen hebben mogen ze mij rechtstreeks mailen via phamha@luxurytravelvietnam.com."
Veel awards gewonnen, wat rest nog?
“Het is altijd leuk om gewaardeerd te worden door je collega's en veel belangrijker, je cliënten. Mijn doel is om met LTV een company te blijven die een breed scala aan luxe kan bieden en altijd op zoek is naar 'top notch' products maar de details nooit uit het oog verliest. Daarnaast wil ik graag de eerste en beste Luxury Tour operator in heel Azië worden. Ik zeg wel eens 'Luxury has got no Definition' want voor iedereen is luxe anders en aan die vraag willen wij maar wat graag voldoen.”
Met deze quote ga ik afsluiten. Mooi om deze man te ontmoeten en over het vak te praten. Vervolgens begaf ik me in alle verkeershectiek van Hanoi. Verkopers van scooters doen hier goede zaken!
Tot het volgende blog.
Marcel Schouten