Back Back Achter de schermen

Lukkien wordt eventlocatie | interview Bouke Lukkien

25 juni 2007

Het fullservice mediaproductiebedrijf Lukkien bestaat 35 jaar. Vorig jaar is de bouw afgerond van de rechtervleugel van het immense gebouw langs de A12 bij Ede (met dat helicopterplatform) waarbij het bedrijfsoppervlak in een klap twee keer zo groot werd. De corebusiness blijft foto, film en internet, maar Lukkien wordt ook eventlocatie. De tweeduizend vierkante meter vrij overspannen zwarte doos is te huur voor evenementen. De eerste, waaronder van Mitsubishi Motors Europa, hebben al plaatsgevonden.

De ouders van de broers Bouke en Melle Lukkien (die nu allebei het bedrijf runnen) zijn 35 jaar geleden in de fotografie begonnen, eerst in Veenendaal, later ook in Ede. Vijf jaar geleden is er een enorm complex aan de A12 verrezen en vorig jaar is een bijna even grote (90 procent) vleugel bijgebouwd.

High Profile had een gesprek met Bouke Lukkien, executive producer (verantwoordelijk voor al het bewegende beeld dat de deur uit gaat) van het familiebedrijf.

Lukkien maakt reclame- en marketingproducten.
Op de bovenste verdieping maken we bewegend beeld, 60 tot 70 procent tv-commercials, 30 tot 40 procent infomercials of corporate-achtige zaken. Ongeveer 250 stuks per jaar. Daaronder hebben we een verdieping ‘interactive’. Denk daarbij aan sites als Bartsmit.com, aan alle e-commerce voor KLM en allerlei interactieve zaken op beurzen.

Maar sinds kort is Lukkien dus ook te vinden in de wereld van de live commucatie. Eventmarketing.
Lukkien is een fullservice mediaproductiebedrijf, onze kernactiviteit is en blijft foto, film en internet en we geloven als Lukkien heel erg in de kracht van het aanbieden van een totaal concept. Wij omarmen bijvoorbeeld een klant als Mitsubishi Motors Europa met een compleet pakket aan marketingoperaties. Zo hebben we de above the line campagne van de Mitsubishi Colt ontwikkeld, waarbij we de internationale tv-commercial bedenken en produceren, en ook creativiteit, concept en strategie in huis hebben, we maken het hele internetgebeuren erbij, verzorgen allerlei printadvertenties voor heel Europa en in dit geval heel mooie brochures die we in Portugal aan het schieten zijn.

De kern is eigenlijk dat je normaal gesproken dit traject met vier of vijf bedrijven zou doen, dus met losse reclamebureaus, losse internetbedrijven en losse fotografen. Ons concept is dat we dat allemaal in huis doen, wat betekent dat we die kennis van een klant heel erg vasthouden: het merkgevoel, maar zeker ook de slagkracht. Het is niet ongewoon dat we van niets tot een complete uitrol realiseren in zes werken tot twee maanden. Dat kan alleen als je een heel soepele geöliede machine hebt, met 150 medewerkers.

En nu dus ook in de eventbusiness…


We zijn al begonnen.
Kortgeleden hadden we in ons nieuwe pand uit 36 landen klanten van Mitsubishi binnen. Daar vond de meeting plaats, wat ze normaal gesproken in een hotel doen, maar ook een kleine motoshow. Zonder probleem trokken we de studio erbij. Wat je in een hotel niet makkelijk kunt doen, krijgen we hier dus wel voor elkaar.  We hebben er nu ook al over gesproken om hier een wereldwijde auto-introductie te gaan doen. Of het wat wordt weet ik nu nog niet. Maar we hebben de studio’s, we hebben het merkgevoel van Mitsubishi en Mitsubishi vindt het ook heel handig dat ze bij één partij alles kunnen onderbrengen, inderdaad inclusief events.

Eventmarketing was het enige dat Lukkien nog miste in het communicatiepalet? Welke bedrijven verwacht je naar Ede te halen.
Als je het over eventmarketing hebt willen wij ons plekje zoeken. Zeker bij bestaande klanten. Voor Philips, waar we wereldwijd veel voor doen, maken we nu al veel content voor events. Twee weken geleden waren we nog in Spanje voor een product (headphones) van Philips CE (Consumer Electronics), dan kom je weer op onze corebusiness: we hebben videofilms gemaakt, de  decorbouw geregeld, voor een totaalbudget hebben we dat ter plekke ingevuld. Nou weten we niet of Philips in Ede een keer iets wil doen, maar goed, feit is wel dat we een prachtige locatie
hebben.. we kunnen heel veel gevoel en emotie overbrengen door middel van LCD scherm en allerlei ander AV-zaken.

Over de locatie, het is een tweeduizend vierkante meter vrij overspannen zwarte doos… daar komt het wel op neer.
Het is een zwarte doos, met een hydraulisch platform, waar je bijvoorbeeld een auto vanuit het niets naar boven kan laten komen. Ik zeg je eerlijk: het is aftasten. We hebben nu een paar dingen gedaan die goed zijn bevallen. We hebben in het verleden ook aanvragen gekregen. Zo hebben we van Renault wel eens een vraag gekregen om een studio te huren voor drie weken om elke dag 150 dealers langs te laten komen. Dat ging niet. Nu hebben we een dubbele studiocapaciteit en nu kan het wel.

Ook weer vier verdiepingen…
Vier verdiepingen, twee gaan we inrichten, de bovenste twee houden we op de groei. Vierenhalf jaar geleden hadden we niet gedacht dat we nu helemaal vol zouden zitten, dus op zich zullen die nieuwe verdiepingen ook wel snel vol komen. We hebben al meer nieuwe collega’s erbij gekregen die we daar een plek gaan geven. Het is dus al begonnen.

Wil je ook Lukkien Events starten? Een organisatiebureau?
Nee, dat willen we absoluut niet. De koers die we hebben uitgerold, en Oscar Krechting en Rob de Otter helpen daarbij een handje, is gericht aan eventbureaus. We willen een direct mail actie doen naar de bureaus, die willen we hier allemaal gaan uitnodigen. We voelen dat onze corebusiness het maken van die marketingproducten is en niet eventorganisatie. Als we met een goed eventbureau een productie kunnen oppakken kunnen wij onze meerwaarde toevoegen door er een film bij te maken of wat fotografie te doen.

Dat zullen weinig locaties kunnen aanbieden.
Ik weet dat we daar goed in zijn, dat doen we nu al voor veel multinationals, want de explosieve groei zit in die bedrijven die wereldwijd en in Europa opereren: Philips is global, Mitsubishi is Europa, maar we hebben ook Asics Europe, Nike Europe en dat zijn bedrijven die constant crossmediaal werk hebben én waarvan ik ook weet dat ze eventachtige dingen doen. Ik zeg ook eerlijk, we kijken de kat uit de boom en als het ons niet bevalt is die ruimte die we erbij hebben gebouwd snel genoeg gevuld.

In 35 jaar is Lukkien van een fotozaak in Veenendaal uitgegroeid tot een fullservice mediaproductiebedrijf met aansprekende klanten. Dat is met name jouw verdienste…
Het is en blijft een familiebedrijf en ik wil zeker niet alle credits naar mezelf toehalen, om me heen zit een nieuwe generatie, jongens van mijn leeftijd (38), bijvoorbeeld Marco Frederiksen, Bert van Financiën en mijn broertje Melle die voor de studio verantwoordelijk is. Mijn vader heeft een tijd geleden een stap terug gedaan, maar komt hier nog dagelijks over de vloer en vindt het fantastisch om te kijken hoe het gaat, mijn moeder doet hier nog een paar dagen per week de boekhouding, vindt ze leuk.

Hoe lang zit jij al in het bedrijf?

20 jaar. Na de HAVO wilde ik naar de filmacademie, maar daar werd ik niet aangenomen, ik wilde altijd filmpjes maken. We hadden nooit filmpjes gemaakt bij Lukkien, maar dat wilde ik graag doen. Dat bleek een goede mix te zijn en nu is de balans fotografie, internet en film redelijk gelijkwaardig verdeeld wat omzet betreft: alledrie een derde. Het zal me niet verbazen dat de internetpoot in de toekomst wat zwaarder wordt. Ik zie met name de afgelopen half jaar dat we concreet veel viral producties maken, soms wel een paar per week, en dat was een jaar geleden zeker niet zo. Het is voor ons voor de creativiteit erg leuk, je kunt daar veel verder in gaan.

Nu met de live-tak events erbij heb je alle disciplines zo’n beetje wel in huis.
Wat belangrijk is in ons familiebedrijf is dat alles kan. We hebben Hans Klok van Stage Entertainment hier gehad en die vond het helemaal te gek. ‘Nee’ kennen we niet echt. We hadden afgelopen vrijdag een tv producent over de vloer van DutchView. Het wordt een beetje bekend door mond tot mond reclame van freelancers die hier binnen zijn geweest, we hebben het nog nergens in bekend gemaakt (behalve in High Profile Events 3 die vorige week uitkwam/HJW).

Een van de grotere tv-studio’s van Nederland?
Wat tv-studio’s en ruimte betreft zitten we in de top 5 gok ik. Er zijn niet zo veel ruimtes met bijna tweeduizend vierkante meters en vrij overspanning, dus zal het me niet verbazen dat op tv-gebied het een en ander gaat gebeuren.

Genoeg gepraat, een rondleiding…

Opmerkelijk is dat het gebouw bij de entree bovenaan de trap (in het midden van het gebouw) twee hotelsuites kent, voor klanten die willen blijven slapen. De evenementenhal heeft als afmeting 50 meter bij 40 meter = 2000 vierkante meter, haal daar het gedeelte van de balustrade van af en dan blijft er een vloeroppervlak van 1850 vierkante meter over. Goed voor 1500 mensen. Daar waar het dak van de andere ‘oude’ hal steunt op (in het zicht staande) pilaren kent de nieuwe hal een vrije overspanning.

Voor onze corebusiness is dit groot genoeg, we mogen van de gemeente tot 1500 mensen ontvangen, er kunnen er meer in, maar dan moet er brandweer bij etcetera en meer parkeergelegenheden.

De studio was nog maar een week open en toen was het al verhuurd voor tweeënhalve maand aan Stage Entertainment en Hans Klok. Joop van den Ende is hier ook regelmatig geweest, en ik hoorde dat hij ook aangenaam verrast was door deze ruimte: ‘waarom weet ik dit niet?’

Naar de 61 foto’s
Naar de 61 foto’s in een diashow

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!