Back Back Nieuws

Locatieonderzoek: Evenementenbranche vol vertrouwen in 2015

18 december 2015
Meer evenementen, een hoger budget en de verwachting van een verdere budgetstijging voor het volgende jaar. De Nederlandse eventmanager kijkt vol optimisme naar de toekomst. Dat blijkt uit het Locatieonderzoek 2015/2016, uitgevoerd door onderzoeksbureau Effectmeting in opdracht van High Profile Locaties.

Het gaat goed met de evenementenbranche. Bedrijven maken meer budget vrij voor evenementen: ruim 30 procent van de deelnemers had dit jaar meer te besteden. Een jaar geleden verwachtte 25 procent een groei in het budget te zien. Die extra ruimte in het budget gaf meer zekerheid, ook aan de locatiehouders. Event organisatoren legden de locaties namelijk eerder vast dan voorgaande jaren. In 2014 boekte 38 procent de locatie nog één of twee maanden voorafgaand aan een event of meeting. Dit jaar nam dat percentage fors af, naar 31 procent.

Weinig impact WKR 
De aangescherpte werkkostenregeling, door velen gezien als een bom onder de branche, drukte in ieder geval dit jaar nog geen stempel. Van de deelnemers aan het onderzoek bleek 29 procent niet te weten wat de regeling inhoudt. Van de groep die wel met de WKR bekend is, geeft slechts een kwart aan dat de regeling gevolgen heeft voor de bedrijfsevenementen.

Originele locaties in opkomst 
‘Biologische catering is geen trend, maar inmiddels al voorwaarde’, gaf een van de opdrachtgevers in het Locatieonderzoek aan. Duurzaamheid en biologische catering werden in 2014 nog gezien als de belangrijkste trend, dit jaar wordt die plek ingenomen door 'Originele, onderscheidende locaties'. Zo verwacht één van de deelnemers dat we verder zullen zoeken buiten de bestaande event locaties: ‘Doelgroepen zijn verwend en dienen steeds meer verrast te worden.’ In die zin is de populariteit van industriële locaties niet verrassend. Industrieel is dit jaar de meest gewilde locatiesoort. Maar liefst 41 procent van de deelnemers zegt geïnteresseerd te zijn in industrieel erfgoed. Vorig jaar was dat nog 34 procent.

Dat de markt aantrekt is ook te merken aan de veelheid nieuwe locaties die dit jaar de deuren opende. Daarnaast investeerden bestaande locaties het afgelopen jaar fors in hun zalen, uitrusting en interieur. Het Locatieonderzoek is nu hier te bestellen.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!