Limburgs bureau verbindt en structureertLimburgs bureau verbindt en structureert
Back Back Interview

Limburgs bureau verbindt en structureert

04 oktober 2018

JOVO Management wil de nummer één van Zuid Nederland worden

‘Als ik eerder had geweten dat jullie de klus deden, dan had ik een stuk rustiger geslapen’. Kun je als eventorganisator een mooier compliment krijgen? Joep van de Voort en Deborah Bronsveld koesteren deze. In het realistische besef, dat niets perfecter moet zijn dan je volgende project. Maar trots zijn ze er wel op. ‘Zo’n reactie zegt namelijk alles over onze benadering: we zijn van de structuur, van het overzicht, het verbinden’, zegt het duo, dat leiding geeft aan JOVO Management. Een jong en ambitieus bureau, waarin de organisatie van evenementen, de productie van video’s en consultancy op beide terreinen is samengebracht.

  • Limburgs bureau verbindt en structureert
    Foto > Pascale Vandewalle
  • Limburgs bureau verbindt en structureert

Zelf doen

De voorgeschiedenis is even verrassend als illustratief voor de visie, blijkt als Joep de oorsprong schetst. ‘Ik studeerde financieel management en werkte tijdens mijn stage bedrijfseconomie onder meer in opdracht van het Huis van de Sport en enkele betaald voetbal organisaties. Sport was en is mijn passie. Ik bleek er in actieve zin echter niet voor geschapen, kon nog niet eens op mijn handen lopen, zeg maar. Dus ik was maar al te blij, dat ik er vanuit mijn beroep toch in kon rondlopen.’ Joep zag in zijn dagelijkse bezigheden in de sportwereld ondertussen steeds vaker dat er nogal wat mis ging waar het financieel management betrof. ‘Dan zag je organisaties besluiten nemen die ze veel beter niet hadden kunnen nemen. En andersom. Maar specialisten om ze dat te vertellen ontbraken. Toen dacht ik: wat er niet is, moet ik dan maar zelf doen. Waarom niet?’ Hij schreef zijn eigen businessplan, zette een advies- en eventorganisatiepraktijk op en meldde zich in de markt. En de bedrijfsnaam? ‘Die is afgeleid van de initialen in de tijd van mijn werk in de accountancy: JVO.’

Wielrennen

Die markt bleek hem met open armen te ontvangen. Al snel wisten de eerste organisaties hem te vinden. Opmerkelijk genoeg – of misschien ook wel niet in het Limburgse heuvelland – vooral partijen die wielerkoersen en – evenementen organiseerden. Om meteen maar door te pakken naar een voorlopig hoogtepunt: de huldiging van wielrenner Tom Dumoulin op het Vrijthof in Maastricht, nadat die de Giro d’ Italia op zijn naam had geschreven. ‘Dat was in 2017. Een geweldig uitdagend project, dat we binnen 36 uur uit de grond hebben gestampt. En bovendien een, die in meer dan één opzicht succesvol was.’ ‘Ik heb voor dat evenement de show- en podiumregie verzorgd’, valt Deborah bij. ‘We zijn toen niet alleen in het werk partners geworden, ook privé klikte het.’ Deborah werd opgeleid in het evenementenvak en maakte na haar afstuderen aan het HBO carrière als producente van evenementen en online projecten. Zo werkte ze voor Endemol en NewBe aan verschillende online series. ‘De praktijkervaring van het samenwerken toen en later leert, dat we elkaar goede aanvullen. Desondanks hebben we elk ons eigen specialisme en zijn er klanten, die ook met slechts één van ons beiden werkt. Zoals op dit moment Videoland, waarvoor ik aan de slag ben met het maken van een documentaire serie.’

Reputatie

‘We hebben een reputatie opgebouwd met onze verbindende en structurerende aanpak. We proberen organisatoren van evenementen uit de hectiek te halen, ze afstand te laten nemen om weer tot een heldere blik te kunnen komen. Want heel vaak schort het daar aan als de tijd begint te dringen.’ Overzicht, dat is waar Joep begint en waar hij zich in onderscheidt. Een voorbeeld? ‘De ambtenaar die een leuke wielerkoers rond de kerk organiseert, in het centrum van het parcours een kermis plant, maar vergeet dat mensen moeten oversteken om daar te komen. Dat kun je natuurlijk niet hebben als een peloton wielrenners elke 2 minuten met 45 kilometer per uur langs dendert.’ Zo voor de hand liggend en toch zo vaak een punt van zorg, zo leert de ervaring.

Breed werkveld

De wielerwereld, het werkveld waarin Joep zijn naam als organisator en adviseur vestigde. Maar het bureau – ondertussen ook al 13 man sterk, van wie er 5 in vaste dienst zijn – beperkt zijn activiteiten daar al lang niet meer uitsluitend toe. ‘Joep heeft een heel groot netwerk, dus zijn naam valt al snel als het over wielerevenementen gaat. Of het nu over de WK Veldrijden of over plannen voor de start van Giro in Nederland gaat. Maar, we zijn steeds vaker bij veel meer, meestal grotere projecten betrokken’, vertelt Deborah. ‘Dat is ook ons doel; we willen graag groeien en ons werkterrein verbreden.’ De betrokkenheid als projectleiding bij het Solar Festival in Roermond valt als voorbeeld. En ook de productie van de feestavond voor het VNG Congres in Maastricht. ‘Wij zetten in op samenwerking’, stelt Joep. ‘We moeten niet krampachtig doen over wat de een wel produceert en de ander weer niet. Als we elkaar kunnen versterken en zo de prestaties voor onze opdrachtgevers naar een hoger niveau tillen, moeten we dat subiet doen. Wijzelf, Deborah en ik, zijn er het levende bewijs voor.’

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!