Back Back Nieuws

Licht en festivalsfeer tijdens Horecava 2016

22 december 2015
Wat jarenlang een donkere hal op de Horecava was voor het segment Dranken, wordt in 2016 een lichte en frisse hal met meer variatie in het aanbod. In de nieuwe aanpak is onder andere gekozen voor een festivalsetting, inhakend op de trend van de (food)festivals. Met wijn- en cocktailbars, bierbarretjes en foodtrucks. Horecava beleeft in 2016 haar 60e editie, en vindt plaats van maandag 11 tot en met donderdag 14 januari in RAI Amsterdam.

Beleving
De drankverstrekkende horeca heeft de laatste jaren te maken gehad met grote veranderingen. De consument zoekt steeds meer beleving en bijzondere ervaringen in het uitgaansleven. De populariteit van en het aanbod in bars en restaurants gespecialiseerd in één productcategorie nemen snel toe. Daarnaast zijn er veel (food)festivals waar de consument de keuze heeft uit een breed aanbod eten en drinken. Het segment Dranken in hal 4 presenteert zich daarom niet alleen in een geheel andere setting, maar biedt ook verschillende nieuwe initiatieven.

Het Horecava Festival 
Het Horecava Festival laat de drankverstrekkende horeca zien hoe trends concreet om te zetten zijn in kansen voor de eigen onderneming. Met initiatieven op het gebied van menu-engineering, drankencombinaties en eventorganisatie.

Op een plein met de sfeer van een foodfestival vormt een serie foodtrucks en bars een plek vol beleving en bijzondere smaakcombinaties. Er zijn foodconcepten van 8 mobiele keukens; Brandt & Levie, Stacks of Taste, Marcus Koffie, Sla-gerei, Microbar, The Chocolate Explorers, BarBar en Palm Bier. Met een line up van twaalf bars krijgt de horecaondernemer daarnaast informatie hoe specifieke categorieën gedestilleerde dranken op bijzondere wijze kunnen worden gemixt en ook ‘gepaird’ met de foodconcepten.

Voor alle vragen over het laten bouwen of het exploiteren van een rollende keuken kan de horecaondernemer terecht op het dagelijks spreekuur ‘Tips & Trucks’. Het spreekuur is een samenwerking met Food Truck Company, ontwerper en bouwer van ‘mobile food solutions’. In een aparte tent vindt de bezoeker tal van leveranciers die onontbeerlijk zijn bij de organisatie van een eigen (food)festival, zoals licht & geluid, muntverkoop, tentenbouw, aankleding, hostessen en beveiliging.

Tevens komt aan de orde hoe je muziek en artiesten, cruciale sfeermakers in de horeca, optimaal in kunt zetten voor de juiste gastbeleving. Jeroen Veldkamp, tweevoudig Nederlands kampioen Barista, presenteert de koffietrends waar horecaondernemers direct mee aan de slag kunnen. De organisatie van het festivalplein is een partnership tussen Bottle Business, The Food Line Up en de Horecava.

Sweet Emotions, een bijzondere dessertbeleving
100 procent culinair entertainment op dessertgebied in een bijzondere ambiance, dat is waar Sweet Emotions voor staat. Voortgekomen uit de passie voor patisserie, mixologie, vernieuwing en beleving. Bedenkers zijn Rudi van Beylen en Dirk Peeters van R&D Food Revolution uit België en hun compagnon Albert Adrià, de bekende Catalaanse topchef van het inmiddels gesloten driesterrenrestaurant elBulli. Zij tonen hoe dessert-eten een belevenis wordt, het hele jaar door. De stand is dan ook opgebouwd rond de vier jaargetijden. Winter is het meest toegankelijke deel, waar alle beursbezoekers iets kunnen proeven.

Pop up restaurant De Bierfabriek
Tijdens de komende Horecava realiseert De Bierfabriek een tijdelijke dependance, met bijna 200 zitplaatsen. Hier kan de bezoeker genieten van het bekende Franse boerderijkippetje, maar ook inspiratie opdoen over het brouwen van bier... er wordt namelijk op de beursvloer bier gebrouwen! Centraal opgesteld in het restaurant staat een volledige brouwerij. Omdat het gehele brouwproces 4 weken kost, wordt tijdens de Horecava een aantal stappen van het proces getoond.

Alles over Wijn
‘Alles Over Wijn’ is een samenwerking tussen de Horecava en The Wine & Food Association (WFA) en is gericht op wijnen met een horeca inkoopsprijs tot € 5,50 per fles. In het wijntheater leert de horecaprofessional wat het belang is van huiswijn en een goede wijnkaart. Professionele sommeliers informeren de bezoekers over de nieuwste wijntrends, de samenstelling van de wijnkaart en hoe wijn op het menu kan bijdragen aan een hogere gasttevredenheid en een hogere omzet.

Maandag 11 januari worden de winnaars bekendgemaakt van de 16de editie van de Proefschrift Huiswijncompetitie. Deze wordt met medewerking van Wine & Food Association, Misset Horeca, Proefschrift, Gault Millau en de Horecava georganiseerd.

NK Biertappen
Woensdag 13 januari vindt de landelijke finale van het Nederlands Kampioenschap Biertappen plaats. 35 horecaprofessionals hebben zich gekwalificeerd via vele voorrondes in het land. Zij zullen in een zinderende finale hun tapkwaliteiten met elkaar meten en strijden om de titel ‘Beste Biertapper van Nederland’. De jury bestaat uit oud-winnaars, horecahelden en bierspecialisten. De tapwedstrijden vieren ook een 60-jarig jubileum.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!