Libresse Pinkpop merkactivatie
18 juni 2025

Libresse-activatie op Pinkpop draagt bij aan menstruatievriendelijke festivals

Rubrieken

Uit nieuw onderzoek van Libresse (Essity) blijkt dat de helft van de Nederlandse vrouwen+ zich weleens ongemakkelijk voelt op een festival of groot evenement vanwege haar menstruatie. Voor één op de vijf (21%) is de impact zelfs zo groot, dat ze weleens een festival heeft overgeslagen vanwege haar cyclus. Deze onderzoeksresultaten vragen om actie. Daarom introduceert Libresse op Pinkpop de Refresh Spot: een speciale toiletactivatie die inspeelt op de behoeften van menstruerende festivalbezoekers, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe NL en creatief en productioneel partner Playground.

Tijdens Pinkpop, één van Nederlands’ grootste festivals, introduceert Libresse de Refresh Spot: een speciale toiletervaring waar festivalbezoekers zich kunnen opfrissen en zonder ongemak hun menstruatie kunnen managen om daarna zorgeloos en vol zelfvertrouwen van het festival te genieten. Hiervoor slaat het merk de handen ineen met experiential marketingbureau Playground, bekend om hun impactvolle merkactivaties.

Zelfvertrouwen en openheid

Dorothée Vanderbroeck, Senior Brand Manager bij Libresse: ‘Het is ons doel om meer zelfvertrouwen en openheid te creëren rondom menstruatie, juist op plekken waar dat nog niet vanzelfsprekend is. Uit ons onderzoek blijkt dat er nog zoveel winst te behalen is op festivals en grote evenementen, waar vrijheid, zorgeloosheid en zelfvertrouwen juist vanzelfsprekend zouden moeten zijn. Met de Libresse Refresh Spot op Pinkpop willen we laten zien dat het anders kan en andere festivalorganisatoren inspireren. We hopen dat menstruatie tijdens festivals meer aandacht krijgt, zodat bezoekers onbezorgd kunnen genieten.’

Memorabel festivalbezoek

Joan An Beaudoin, Head of Creative bij Playground, over de activatie: ‘Wij vinden het belangrijk dat een merkactivatie echt iets toevoegt aan een festival. Of beter nog: een probleem oplost. Met dit concept kunnen we bezoekers een comfortabel en memorabel festival-toiletbezoek bieden, ook juist voor wie menstrueert. Met deze activatie starten we het gesprek rondom alles wat met menstruatie te maken heeft, subtiel of lekker ‘in your face’. Dit is belangrijk en daar dragen wij als Playground graag aan bij.’ 

Menstruatie blijft vergeten in inclusieve festivals

Uit het onderzoek van Libresse blijkt dat menstruatie nauwelijks wordt meegenomen in de inclusiviteitsaanpak van festivals. Bijna driekwart (73%) van de menstruerende vrouwen+ mist schone toiletten, meer dan de helft ervaart een gebrek aan afvalbakken en 43% zegt geen toegang te hebben tot menstruatieproducten.

De grootste frustraties zijn het gebrek aan hygiënische toiletten (61%), het moeten verschonen in openbare ruimtes (55%) en angst voor doorlekken (53%). Opvallend is dat 43% van de vrouwen+ weleens de pil heeft gebruikt om hun menstruatie aan te passen aan een festival — omdat de omstandigheden onvoldoende aansluiten bij hun behoeften.

Refresh Spot

Met de Refresh Spot neemt Libresse het voortouw om festivals inclusiever te maken voor menstruerende bezoekers. Dorothée Vanderbroeck stelt dat deze belemmeringen voor veel onzekerheid zorgen: ‘Openbare toiletten op festivals zorgen bij veel vrouwen+ voor ongemak, onzekerheid en gedoe - zeker als je ongesteld bent of moet worden. Dat moet anders.’