Het thema ‘Level Up!’ benadrukt het belang van continue ontwikkeling van zowel mediabedrijven als mediaprofessionals. Die is noodzakelijk in een tijd waarin technologische vooruitgang en veranderend consumentengedrag de sector transformeren.
Media in versnelde transitie
Nieuwe technologieën en veranderend mediagedrag brengen grote veranderingen in de mediawereld. Waar mediabedrijven ooit het monopolie hadden op nieuws en entertainment, kan tegenwoordig iedereen met revolutionaire AI-tools als Sora of Unreal een volledige film maken. Deze technologische ontwikkelingen en democratisering van media leiden tot nieuwe samenwerkingen en markten, met talloze cross-overs tussen traditionele media, nieuwe media en de gaming-industrie.
Uitdagingen en Kansen
Hoewel deze ontwikkelingen nieuwe kansen bieden, brengen ze ook uitdagingen met zich mee. Discussies gaan over de betrouwbaarheid van nieuws, moeilijk bereikbare doelgroepen en het vinden van nieuwe verdienmodellen. Het vertrouwen in media, politiek en organisaties staat onder druk. Urgente maatschappelijke kwesties zoals online veiligheid, privacy, de impact van AI en mediawijsheid komen ook aan bod.
Inspiratie en Netwerken
De week zit vol met inspirerende sessies, educatieve workshops, baanbrekende initiatieven en netwerkmogelijkheden. Ze zijn allemaal bedoeld om de mediasector en iedereen die in de media werkt, naar een hoger niveau te tillen. Of je nu contentmaker bent, gebruiker, ondernemer of sectorvertegenwoordiger, iedereen moet een 'Level Up!'.
De Dutch Media Week 2024 wordt georganiseerd door Beeld & Geluid, Media Campus NL, ROM Utrecht Region, Hilversum Marketing, Dutch Game Association, MediaStages en Gemeente Hilversum.