‘Leuk om je te ontmoeten!’‘Leuk om je te ontmoeten!’
Back Back Column

‘Leuk om je te ontmoeten!’

08 augustus 2018

‘Herken je die situatie, dat je op een netwerkborrel in gesprek bent met de verkeerde? Je weet dat deze ontmoeting je niets gaat brengen. Je vraagt je af hoe je een einde kunt maken aan het gesprek. Straks laat ik je zien hoe je dat doet!’ De zaal lacht, iedereen is benieuwd naar de oplossing die ik later zal delen...

Al vanaf 2015 ben ik op tournee voor de Kamer van Koophandel. Zo waren we al in Maastricht, Nijmegen, Goes, IJmuiden, Rotterdam en Groningen. Een paar duizend zzp’ers bezochten het avondprogramma dat speciaal voor hen wordt georganiseerd. Het evenement staat bol van de praktische tips om slim te ondernemen. Mijn taak is ervoor te zorgen dat de ondernemers onderling contact met elkaar leggen. 

In de theaterzaal laat ik ze kleine groepjes vormen met de mensen om hen heen. In die groepjes delen zij verhalen met elkaar: ‘Wat was nou de mooiste opdracht die je deed?’ Het is mooi om te zien hoe iedereen tot leven komt. Armen die eerst nog over elkaar gevouwen waren, worden nu gebruikt om druk te gebaren. In ieder groepje staat een ondernemer enthousiast te vertellen. Omstanders luisteren aandachtig en knikken instemmend, vervolgens vertellen zij hun eigen verhaal. 

Na zes minuten is de tijd op, ik tel af en laat een drietal deelnemers door de microfoon hun verhaal vertellen. Een vrouw vertelt dat zij uitvaartondernemer is. Bij haar mooiste opdracht verzorgde zij niet alleen de begrafenis, maar bracht zij ondertussen een gespleten gezin dichter tot elkaar. Een man vertelt dat hij sinds kort loopbaancoach is. Hij straalt van trots als hij vertelt over de nieuwe baan van één van zijn cliënten.

Wanneer iemand je vertelt over zo’n bijzondere opdracht, dan spreekt dat tot je verbeelding. Het kost weinig moeite om te begrijpen waar de voldoening vandaan komt. Ik adviseer ondernemers om zo’n oprecht verhaal vaker in te zetten. Introductiepraatjes, websiteteksten en netwerkgesprekken bevatten meestal te veel jargon en algemeenheden. Een zorgvuldig gekozen voorbeeld daarentegen is veel duidelijker en je onthoudt het makkelijker. 

Dit advies geldt ook bij het samenstellen van een goed programma voor je evenement. Mijd sprekers met abstracte theorie, maar zoek naar oprechte en verrassende verhalen, die mensen raken en aan het denken zetten. En… bied ruimte aan de deelnemers om hun eigen verhalen met elkaar te delen. 

Zoals veel goede evenementen eindigt het programma van de Kamer van Koophandel met een netwerkborrel. Ik sluit af met een paar netwerktips, waaronder dus de verbluffend eenvoudige manier om een gesprek te beëindigen: ‘Dit is hoe ervaren netwerkers het doen: je kijkt de ander in de ogen, geeft een hand en zegt ‘leuk om je te ontmoeten!’ en je gaat op weg naar je volgende ontmoeting.’

Erik Peekel

Erik Peekel is oprichter van Aaaaha! Bureau voor live communicatie, hij schreef ‘Het evenement dat niemand wil missen – hoe organiseer je dat?’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.896 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.896 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!