Aan de lunchtafel (hoezo back to basic? zalige kreeftensoep, een bijzonder sapje van fruit met munt, bruine bammetjes met zalm, en meer smulpapen lekkernijen) is mijn gezellige tafelgezelschap en gesprekspartner onder andere Hendrik Wassenaar, directeur van Fortis Circustheater. We zijn het er met zijn alleen roerend over eens, de branche voelt nog wel degelijk de invloeden van de crisis. "Ook wij bij het Circustheater voelen hoe er enorm geshopt en vergeleken wordt momenteel in de branche. Ik ben er een groot voorstander van vooral niet met prijzen te gaan gooien maar met elkaar vast te houden aan een prijsbeleid."
Al eerder liet Tanja Dik, in haar welkomstwoord namens de Amsterdamse locatie, weten dat "Stage Venues focust op lagere kosten voor de opdrachtgever. Back to Basic staat in de top 5 als het draait om concepten." En toen even later haar collega Hidde Meijer voor het event speciaal in een spectaculaire rode overall gekleed, boer Teunis uit Hei- en Boeicop op de grasmat riep, en deze veehouder bedankte voor het aanleveren van het levende decorum voor hun evenement (knechten, kuddes koeien en twee zoete kalfjes) greep de goede man de gelegenheid aan om een link en vergelijking te maken tussen zijn sector, de landbouw, en de evenementenbranche. Beiden steunen en kreunen… Teunis ontving dan ook een hartelijk applaus voor zijn wijze tip: "Ook al is het weinig verdienen, blijf bij je core business."
Netwerkbijeenkomsten hebben een magnetiserende werking. Steeds zie je dezelfde, soms ook nieuwe, gezichten en schud je handen met bekenden. Wat leuk Diederick je hier te treffen. Ha die Roger (Scheurs natuurlijk), Petra O. hoe gaat het? En daar tref ik Kim Borrel gelukkig weer na lange tijd, die langs de lange tafels loopt en ijverig visitekaartjes aan het uitdelen is. Ik complimenteer haar met de fantastisch verzorgde catering en vooral met de speelse invalsoek waarmee de Borrelfabriek mij keer op keer weet te verrassen. "Praat vooral even met mijn broer Dennis, hij is onze creatieve man." Dennis vertelt in sneltreinvaart over hun Eettrek die 22 september a.s. de markt op gaat, alle kinderziektes zijn overwonnen, en over de nieuwe website van de Borrelfabriek die vandaag, dus kakelvers, op het internet is gezet: "Je komt een paleis binnen wandelen, al onze nieuwste concepten kun je er beleven, je wordt meegezogen in een conceptmatige, leuke wereld. We hebben de website door een kunstenaar, Berend Otto, laten vormgeven."
Hilda van ArenA: "Let;s begin? ArenA starts!"
Nóg een bekende, sales manager Business Events van Amsterdam ArenA, Hilda Hofkamp. We praten over hippe tendenzen zoals duurzaamheid en MVO en daar springt Hilda onmiddellijk op in door haar programma voor de volgende dag te melden. Vroeg op en op de zaak zijn. Hoog ministerieel bezoek op de Dag van de Duurzaamheid. Amsterdam ArenA heeft de intentie uitgesproken deze bewustzijns ontwikkeling daadkrachtig om te gaan zetten, als het gaat om de inkoop, energie, afvalverwerking, catering.. In 2015 moet het grote moment zijn. Klik hier voor het bericht elders op onze website.
Een kar vol goodiebags.
Nog geen 3 uur later staan mijn collega Barbara en ik buiten. Met een gezonde dosis peptalk achter de kiezen, een opgewekt en lichtelijke euforisch gevoel over de tintelende ambities die we bij al onze gesprekken konden proeven ´de markt trekt aan mensen!´ en met in onze handen een topper van een goodiebag. Helemaal in lijn en 100% back tot basic. Een kilo piepers, een stamper en een recept voor andijviestamppot. Vastgeknoopt in een boerenzakdoek.
Let´s Begin? Wij staan te trappelen!
Klik hier voor alle foto's.