Back Back Interview

Lenny Kaarsgaren: ‘Ik wil mijn perfectionisme niet kwijt’

26 juni 2013

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Lenny Kaarsgaren van Effectivents.

Wie is Lenny Kaarsgaren?
Ik ben 42 jaar, heb een ‘superman’ en twee zoontjes van elf en dertien en ben al twaalf jaar eigenaar en directeur van Effectivents. Dat zijn meteen mijn twee passies: het gezinsleven en zakelijke leven.

Wat is typisch ‘Lenny Kaarsgaren’?
Ik ben heel erg van de details en ik ben breed georiënteerd, dat is zowel mijn kracht als mijn valkuil. Gelukkig heb ik het inmiddels zelf in de gaten als ik te veel doordraaf, dan zeg ik een keer nee of draag ik bepaalde werkzaamheden over. Ik realiseer me dat ik beter een keer nee kan zeggen dan dat ik mezelf totaal voorbij loop. Tegelijkertijd wil ik dat perfectionisme niet kwijt, want het zorgt er ook voor dat ik goed ben in wat ik doe.
Ook typisch Lenny is mijn sfeergevoel. Altijd een kaarsje aan, altijd balans in vorm en kleur. En of dat nu thuis is of tijdens een groot evenement; dat sfeergevoel creëer ik automatisch, dat zit van nature in me.

Beroep en bedrijf?
Effectivents heeft in feite drie verschillende takken. Ten eerste zijn we een fullservice-evenementenbureau voor zakelijke evenementen; business to business dus. We werken landelijk, voor bedrijven en overheid; van klein tot groot.
Ten tweede is Effectivents al vanaf het begin een trainingsbureau voor mensen die zich met evenementen bezighouden. Tijdens onze trainingen geven we hen handvatten, tips en tools, maar we bieden ook verdiepingsworkshops aan. Het ligt maar net aan het instapniveau van de deelnemers.
Het bijzondere is dat deze twee takken van Effectivents elkaar continu aanvullen en versterken. We werken zelf in deze branche, waardoor onze trainingen altijd up-to-date en eigentijds zijn. Maar tijdens de trainingen krijgen we ook weer input van de deelnemers. Ja, het is een ontzettend leuke combinatie.
De derde en kleinste tak van Effectivents bestaat uit mijn schrijfactiviteiten. Dat begon met een column voor het blad Managementsupport en inmiddels heb ik verschillende boeken over zakelijke en publieksevenementen geschreven. Van mijn handboek Zakelijke en Publieksevenementen is onlangs de vierde, geheel herziene editie uitgebracht. Dat boek wordt op hogescholen als studieboek gebruikt.

Waarom deze branche?
Al op de hogere hotelschool wilde ik de evenementenkant op. Niet dat ik precies wist waarom, het was meer op intuïtie dat ik dat besloot. Pas later werd me duidelijk waarom ik juist dit zo leuk vind. In dit vak kan ik alles kwijt: mijn gastvrijheid, mijn creativiteit, mijn gevoel voor sfeer. Maar ook m’n gevoel voor structuur; dat zet ik weer in voor projectmanagement en de financiële kant van Effectivents. De afwisseling vind ik heerlijk. Daar komt bij dat de communicatiekant en het strategische belang van een goed evenement in de loop der jaren steeds belangrijker zijn geworden. Het gaat om inhoud én boodschap, waardoor ieder evenement een uitdaging is. Met een evenement kun je mensen echt iets laten voelen, daarin zit het onderscheidend vermogen van een goed evenement. Ik vind het geweldig om op dat doel en die doelgroep in te zoomen en op basis daarvan iets te bedenken en uit te voeren. En dan de voldoening als het allemaal lukt; daar kan ik ook weer weken op teren.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Voor de Dienst Landelijk Gebied van het Ministerie van Landbouw hebben we een evenement in DeFabrique in Maarssen gedaan. Zij wilden hun nieuwe visie en strategie uitdragen, maar we hadden wel te maken met een afwachtende houding bij de doelgroep. De opdrachtgever had ons gelukkig de vrije hand gegeven, dus qua creativiteit konden we echt losgaan. De uitdaging begon al met het voortraject, we wilden dat het evenement hét gesprek bij de koffieautomaat zou worden, de medewerkers moesten elkaar ‘meenemen’. Dat hebben we bereikt met prikkelende ansichtkaarten, een aftel-scheurkalender en interactie: degene die bijvoorbeeld de locatie raadde, zou samen met zijn afdeling door een limousine worden opgehaald. In de Fabrique hadden we een Parade-achtige sfeer gecreëerd, waarbij we met onder andere cabaret en muziek in iedere ruimte een ander deel van de visie hadden vertaald. Het was echt een heel compleet evenement en dat maakte het bijzonder.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Een concert tijdens de theatertour van Van Velzen. Ik vind hem heel authentiek. Puur vanuit zichzelf en zijn muzikaliteit krijgt hij die zaal plat. Hij is aimabel, een mensen-mens en ik vind het knap zoals hij dat over weet te brengen. Hij voert een show op zonder een show op te voeren, snap je? Het is toch mooi als iemand waardering krijgt, puur omdat hij – of zij – zichzelf is?

Wat inspireert jou?
Vooral de diversiteit van het leven: de mensen, de plaatsen. Maar ook mijn kinderen inspireren me; wat houdt hen bezig, hoe ziet hun mobiele leven eruit? Sowieso vind ik het belangrijk midden in de maatschappij te staan, met jong en oud om me heen. Als je niet weet wat mensen beweegt, kun je hen ook niet raken.

Waar droom je nog van?
Een achtste en een negende dag per week, zodat ik meer rust heb om overal van te genieten. En dan is er meteen ook meer tijd om nog meer van de wereld te zien en te beleven.

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Ik denk dat de evenementenbranche een stabiele plek krijgt in de sales, marketing en communicatie van bedrijven. Je ziet nu al een soort senioriteit ontstaan, de rol van onze branche wordt serieuzer. Een gewoon uitje houdt zijn bestaansrecht ook wel, maar het vak wordt volwassener.
Daarnaast denk ik dat content steeds belangrijker wordt en dat social media een nog veel grotere rol gaan spelen. In het verlengde daarvan zullen ook het voor- en natraject belangrijker worden, hand in hand met de social media. Overigens doen de marketing- en communicatieafdelingen van bedrijven vaak nog te weinig met de output van hun evenement. Ook dat moeten wij als branche verder stimuleren.

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan… Wie kies je en wat doe je die dag?
Op zich ben ik geen enorme fan van Linda van Mol, maar ik zou haar leven wel een dagje willen leiden. Door haar netwerk en de financiële armslag waarover ze beschikt, is ze in staat al haar creativiteit ten volle te benutten en uit te leven. Een magazine, een tv-serie, een film. Al die verschillende dingen uitproberen, dat lijkt me ontzettend leuk.

Wat was je grootste blunder?
Heel veel kleine blunders zijn ook blunders, toch? Maar eerlijk gezegd heb ik er niet eentje die er echt uit springt, die leuk genoeg is om te delen.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Dat ik door vriendinnen ook wel Mevrouw Helderder wordt genoemd, uit het boek Pluk van de Petteflet. Het waarom laat zich raden… Ik houd nogal van opgeruimd en schoon en kan erg slecht tegen nare luchtjes. Dat typetje met die spuitbus zien ze dus wel in mij terug…

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Eigenlijk heb ik er twee, mag dat? De eerste: in je echte ik schuilt je grootste kracht. En de tweede: nee zeggen is ook een optie. Spreken allebei voor zich, toch?

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!