LENN geeft Rotterdam Eurovisie gezichtLENN geeft Rotterdam Eurovisie gezicht
Back Back Achter de schermen

LENN geeft Rotterdam Eurovisie gezicht

16 juni 2021

FaberExposize/LENN - het full service signtuning bedrijf- is al jarenlang de citydressing partner van Rotterdam. Standaard onderhoudt de organisatie 200 vlaggenmasten verspreid in de stad en is zij betrokken bij de citydressing van elk evenement. Na een jaar van uitstel wordt LENN officieel aangesteld als aannemer voor de productie, installatie en demontage van het Eurovisie Songfestival, een uniek en grootschalige project. ‘Met twee weken productietijd en één week om de stad aan te kleden, was de druk hoog te noemen’,vertelt Eric Verkerk, Managing Director van FaberExposize/LENN.

‘We zijn bedreven en ingericht op snel schakelen en produceren, ook in de nachten is doorgewerkt. Een 360˚beleving van Events & Citydressing is gaaf om te zien. De wapperende doeken die onder andere aan de Erasmusbrug prijken ademen Eurovisie en kwaliteit. Uit dit grootschalige project blijkt onze gezamenlijke sterkte met FaberExposize en LENN. Printen en installeren, maximale efficiency en maximale flexibiliteit.’

‘sing-a-long-city’

Het visuele beeldconcept, gekenmerkt door het internationale karakter en de rijke muzikale geschiedenis van het festival, met als doel een ‘sing-a-long-city’ beleving, is gecreëerd door Studio VollaersZwart. Verkerk: ‘Door de inzet van tien kilometer Sing-a-long tape van het Centraal Station, over de Erasmusbrug, naar Ahoy, twintig kilometer raamstreamers, pilaar-wraps, bouwhekbanners en meer dan 15.000 mondkapjes in vrolijke en kleurrijke tinten uit de nationale vlaggen van deelnemende landen, in combinatie met bekende songtitels die iedereen kan meezingen of neuriën heeft de stad een onvergetelijk Eurovisie gezicht gekregen. Door dit krachtige beeld op zoveel mogelijk manieren in de stad Rotterdam toe te passen, is het concept alomtegenwoordig geweest en domineerde het de straten, winkels en gebouwen.’

Annemieke van Wegen-Delhaas, Citybranding & Citydressing Eurovision Song Contest - Host City Rotterdam 2021 zegt over de collaboratie het volgende: ‘De samenwerking met Faber en LENN is wederom ideaal gebleken: Snelle en kwalitatief hoogwaardige productie, in combinatie met strakke maar ook flexibele installatie. ‘s Nachts of overdag, in regen, storm en wind stond het team paraat om aan al onze wensen op gebied van aankleding van de stad te voldoen. Jullie zijn TOPPERS.’

Meest groene editie

Deze editie van het Songfestival moest het meest duurzame, groene evenement tot nu toe worden. Dat is een harde eis van de organisatie waarop FaberExposize/LENN heeft ingespeeld door alleen pvc-vrije materialen te gebruiken die hoofdzakelijk zijn gemaakt uit een eerder gerecycled basisproduct. Verkerk. ‘Bovendien worden alle textielmaterialen achteraf opnieuw gerecycled tot granulaat wat wederom als grondstof dient voor nieuwe producten als bijvoorbeeld matras- en kussenvulling. Helemaal cradle-to-cradle, er gaat geen vezel verloren. Dit procedé is nu verweven in ons standaard programma. Er is geen enkele reden om het niet te doen. Veertig kilometer printwerk dat na acht dagen in de container zou verdwijnen, dat kan echt niet meer.’

Cradle to Cradle Collectief

Samen met toeleveranciers en grafische bedrijven is FaberExposize/LENN bezig met het oprichten van een coöperatie waarin zij onderzoeken welke productsoorten door duurzame alternatieven vervangen kunnen worden en welke producten volledig kunnen worden hergebruikt. ‘PVC is een doorn in ieders oog’, stelt Verkerk. ‘Gezamenlijk creëren we een werkbare en solide cradle- to- cradle stroom. Het Collectief heeft als belangrijke doelstelling: het beschikbaar stellen van kennis over materialen en recycleprocessen voor iedereen. Mooi om aan het begin te staan van iets wat zal kunnen uitgroeien tot nieuwe standaard.

‘Inmiddels zijn de materialen van het songfestival weer opgehaald en ingezameld voor recycling en kijken met veel optimisme vooruit naar mooie evenementen die op de planning staan’, zegt Verkerk tot besluit. Formule 1 in Zandvoort, KLM Open. We zijn er klaar voor!’

Door > Nathalie Schalke

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!