Sinds zestien jaar heb ik een evenementenbureau (Levensgenieters, red.). In al die jaren heb ik ontelbare aanbiedingen gehad van toeleveranciers als artiesten, locaties, cateraars, enzovoort. Soms met leen leuke insteek, verrassende acts, vernieuwende ruimtes. Om hier wat mee te kunnen wil ik prijzen weten. Omdat wij helder, transparant en no nonsense opereren is dit noodzakelijk.
De prijs die de klant kan betalen? Wat een giller!
Vaak krijg ik dan als antwoord: hangt ervan af? Dan gaan mijn nekharen overeind. Waar hangt dat dan vanaf…?Een band had als prijs wat de klant kan betalen! Wat een giller. Wat dacht je van € 5,00. € 100,00 dan. Ook niet. Nou vooruit € 500,00 dan. O, jullie beginnen bij minimaal € 1.500,00. Zeg dat dan en verspil mijn tijd niet. Weg band, uit mijn systeem. Niet meer boeken.
Prijzen opschroeven
Of die locatie, die voor elke dag van de week, seizoen, weekend een andere prijs hanteert en bij drukte de prijzen nog wat opschroeft. Niet helder, ondoorzichtig. Geen groepen naartoe brengen.
Waarom zelf de catering optellen?
En heren/dames cateraars (niet allemaal). Waarom moeten we zelf de gehele catering optellen. Drankjes, buffet, personeelskosten, partymanager, zaalhuur, mastiek en overige materiaalhuur. Als ik bij mijn favoriete café een drankje bestel, krijg ik toch ook niet een supplement voor de man of vrouw achter de bar, terwijl de prijzen hetzelfde zijn. Ik neem aan dat de horecagelegenheid ook huur, glaswerk en personeelskosten betaalt.
Bij beursorganisatoren is het niet veel beter
Beursorganisatoren hebben er ook een handje van. Wat kost een stand? Hangt ervan af. Basisprijs: zoveel de m2 kan ik nog berekenen. Maar wacht even. Stroompuntje kost x, doorlink website kost € 250,00, naam op frieslijst extra kosten, tapijtje in stand zit niet inbegrepen. Wilt u nog mee met uw folder in de goodiebag, kan hoor tegen meerprijs. Wilt u een half uur iets vertellen, tegen een forse zaalhuur mogelijk. En uiteraard alles exclusief catering en parkeren.
'Dat zou ik niet durven zeggen'
Wat ook zo aardig werkt, not. Even bellen voor een simpel prijsje van workshop of activiteit, waarop je iemand aan de lijn krijgt met het volgende antwoord: ‘Dat zou ik niet durven te zeggen’. Ik hou je er niet aan vast, maar zou je bij benadering een prijs kunnen noemen. ‘Nee, dat durf ik ook niet, zet u het even op de mail’. En vervolgens hoor je drie weken niets, omdat degene die over de prijzen gaat met vakantie is.
'Hangt ervan af' ook in andere branches
De evenementenbranche is echter niet de enige branche die af en toe ondoorzichtig is. Ook in verwante branches komt het ‘hangt ervan af’ te vaak voor. Denk aan de verschillende gages voor dezelfde spreker of trainers die pas na heel veel overleg een prijs kunnen geven.
Een budgetindicatie
Tot slot wil ik aan de dames en heren opdrachtgevers vragen, hoe moeilijk het soms ook is, een budgetindicatie te geven. Het gebeurt te vaak dat we eerst maar wat moeten opsturen en dat dan gekeken wordt of dit budgettechnisch haalbaar is. Na veel tijd in de offerte te hebben gestoken, blijkt achteraf de offerte veel te hoog te zijn of heeft de directie compleet andere ideeën en budgetten. Bij voorbaat dank alvast.
Heerlijk helder
Dáárom ben ik een groot voorstander van een transparante heldere wereld. Als ik naar buiten kijk zie ik trouwens weer eens een heldere hemel, het zonnetje schijnt en mijn hart is gelucht. Iedereen fijne vakantie. Heerlijk helder………!
Arjen Lemstra
Optimist