Over de winnaar in de categorie tot 100.000 inwoners: gemeente Bergen op Zoom
De jury heeft gekozen voor de stad die een forse stap heeft gezet in haar citymarketingstrategie én aanpak. De winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee is erin geslaagd om de citymarketing dienstbaar te maken aan de uitdagingen van de stad. Er is op overtuigende wijze gekozen voor een doelgroep en marketingbenadering die de stad echt verder kan helpen.
Over de winnaar in de categorie met 100.000+ inwoners: gemeente Leiden
De jury heeft moeten kiezen uit vier uiteenlopende, maar allemaal kwalitatief hoogwaardige inzendingen. De winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee is er in geslaagd het merk en de merkstrategie door te vertalen naar een aansprekend merkverhaal en combineert daarbij in haar strategie op een aansprekende manier heden, toekomst en verleden. De documentatie en de dynamische presentatie hebben de jury overtuigd.
Bij de beoordeling zijn vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing meegewogen. Ook is gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Ten slotte is er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied. Deze elementen worden tijdens jurypresentaties verder uitgediept, waarna een winnaar in beide categorieën wordt gekozen.
De vakjury bestaat uit Ton Rombouts (voorzitter), Erik Braun, Isabel Mosk, Thom Ummels, Robert Govers, Martin Boisen en Machteld Beekhuis. Gerben Baaij (Dordrecht Marketing) is dit jaar adviseur van de jury. Gemeente Dordrecht won vorig jaar de NCT-trofee in de categorie 100.000+.
De genomineerden voor de Nationale Citymarketing Trofee 2019
Gemeenten met 100.000+ inwoners
- Gemeente Eindhoven
- Gemeente Leeuwarden
- Gemeente Leiden
- Gemeente Zwolle
Gemeenten tot 100.000 inwoners
- Gemeente Bergen op Zoom
- Gemeente Hoorn