Leiden en Bergen op Zoom winnen Nationale Citymarketing Trofee 2019Leiden en Bergen op Zoom winnen Nationale Citymarketing Trofee 2019
Back Back Nieuws

Leiden en Bergen op Zoom winnen Nationale Citymarketing Trofee 2019

18 juni 2019

De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) is een onderdeel van Stichting Netwerk Citymarketing Nederland en wordt jaarlijks uitgereikt aan de beste citymarketing gemeente van Nederland van het afgelopen jaar. Deze prestigieuze trofee is uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing dat op 17 juni 2019 in het Muziekgebouw in Eindhoven heeft plaatsgevonden. De Nationale Citymarketing Trofee is gewonnen door de gemeente Bergen op Zoom in de categorie tot 100.000 inwoners en gemeente Leiden in de categorie 100.000 plus inwoners. Lees hier het juryrapport.

Over de winnaar in de categorie tot 100.000 inwoners: gemeente Bergen op Zoom

De jury heeft gekozen voor de stad die een forse stap heeft gezet in haar citymarketingstrategie én aanpak. De winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee is erin geslaagd om de citymarketing dienstbaar te maken aan de uitdagingen van de stad. Er is op overtuigende wijze gekozen voor een doelgroep en marketingbenadering die de stad echt verder kan helpen.

Over de winnaar in de categorie met 100.000+ inwoners: gemeente Leiden

De jury heeft moeten kiezen uit vier uiteenlopende, maar allemaal kwalitatief hoogwaardige inzendingen. De winnaar van de Nationale Citymarketing Trofee is er in geslaagd het merk en de merkstrategie door te vertalen naar een aansprekend merkverhaal en combineert daarbij in haar strategie op een aansprekende manier heden, toekomst en verleden. De documentatie en de dynamische presentatie hebben de jury overtuigd.

Bij de beoordeling zijn vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing meegewogen. Ook is gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Ten slotte is er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied. Deze elementen worden tijdens jurypresentaties verder uitgediept, waarna een winnaar in beide categorieën wordt gekozen.

De vakjury bestaat uit Ton Rombouts (voorzitter), Erik Braun, Isabel Mosk, Thom Ummels, Robert Govers, Martin Boisen en Machteld Beekhuis. Gerben Baaij (Dordrecht Marketing) is dit jaar adviseur van de jury. Gemeente Dordrecht won vorig jaar de NCT-trofee in de categorie 100.000+.

De genomineerden voor de Nationale Citymarketing Trofee 2019

Gemeenten met 100.000+ inwoners

  • Gemeente Eindhoven
  • Gemeente Leeuwarden
  • Gemeente Leiden
  • Gemeente Zwolle

Gemeenten tot 100.000 inwoners

  • Gemeente Bergen op Zoom
  • Gemeente Hoorn

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!