Laten we elkaar beter maken! #3 Britt van EngelandLaten we elkaar beter maken! #3 Britt van Engeland
Back Back Nieuws

Laten we elkaar beter maken! #3 Britt van Engeland

18 maart 2020

Ook de evenementenbranche krijgt flinke klappen door de maatregelen rondom het coronavirus flink, zeker nu het organiseren van evenementen tot stilstand is gekomen door de nieuwe noodverordening. Samen met een aantal kopstukken uit de evenementenbranche willen wij graag de balans opmaken. Hoe denken zij erover? Hoe gaan zij om met de aangepaste regels en hoe houden zij hun hoofd boven water? Wat betekent de coronacrisis voor de evenementenbranche #3: Britt van Engeland – B. Your Event Manager aan het woord:

Het coronavirus slaat met snel tempo om zich heen in ondernemend Nederland. De verscherpte maatregelen tegen de verspreiding hiervan hebben grote impact op de Nederlandse economie. Dit virus had evenementen al snel in zijn greep. Want juist wij brengen door middel van evenementen mensen samen en zorgen voor persoonlijk contact en verbinding. De afgelopen jaren zijn steeds meer freelancers op de arbeidsmarkt gekomen. Ook binnen de evenementenbranche. Dit geldt ook voor mij, hoewel mijn freelance bestaan inmiddels 3 jaar geleden is gestart. 

Om met een positieve noot te beginnen, jij hebt al meteen een nieuw concept bedacht?!

Ik heb meteen een nieuw concept bedacht: Laten we elkaar beter maken. Ik maak jou graag beter! Ik spar graag en geheel belangeloos met branchegenoten over hoe we jouw producten, eventlocatie en/of dienstverleningen kunnen verbeteren, vanuit mijn ervaring als eventmanager. Ik bied me vrijwillig aan, wie kan ik helpen of wie wil er brainstormen?

Maar investeer daarnaast ook in de door jou gewenste persoonlijke ontwikkelingen, in jouw skills die je bedrijf ten goede komen, in je reeds ontwikkelde evenementen middels en tools. Zie deze unieke situatie ook als een kans om de geplande evenementen nog beter te maken. Neem je event nog eens geheel door, wat zou je dan nog kunnen doen om jouw evenement tot een nog groter succes te kunnen maken?

Hoe ga jij om met het annuleren van evenementen?

Flexibel. Flexibiliteit was trouwens ook voor deze eventcrisis een van mijn karaktereigenschappen. Maar nu zeker. We kunnen aan deze situatie met talloze annuleringen in veel gevallen niks doen. De situatie waarin zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zich verkeren is overmacht. Daarom stel ik me flexibel op. Ik vertrouw erop dat je door deze instelling ook meer wordt gegund in betere tijden. Ik probeer vooruit te kijken en mijn opdrachtgevers te adviseren in vervolg stappen.

Persoonlijk heb ik wel twijfels bij enkele ontwikkelingen die nu ontstaan in de evenementenbranche. Het valt me op dat veel organisatoren nu toch ook pleiten voor online events. Dit kan bij sommige evenementen zeker een oplossing zijn, vooral wanneer kosten en kennis anders verloren gaan of trajecten tot stilstand komen, maar bij vele evenementen is het ook geen goed idee. Evenementen zijn een vorm van livecommunicatie, waarbij we juist geloven en uitdragen dat elkaar ontmoeten en een ervaring beleven, bijdraagt aan een gedragsverandering, bewustwording of merkbeleving. Die ervaring is met een online event niet altijd te evenaren. Begrijp me niet verkeerd, ik geloof in het onlineinstrument en de inzetbaarheid van deze mogelijkheid, maar niet ter vervaging van het event op zich, maar als aanvullende tool.  

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Tot een week geleden was mijn agenda voor de komende maanden volledig bezet. In één week tijd werden alle evenementen tot en met juni geannuleerd. Van beurzen, relatie-evenementen tot regio-evenementen. Zo onwerkelijk. Uiteraard heeft dit impact op mijn inkomsten. Wel ben ik blij met de buffer die ik de afgelopen jaren heb opgebouwd voor noodsituaties als deze. Daarbij zie ik deze situatie ook als een kans en ga ik zeker niet bij de pakken neer zitten. Ik ben een aanpakker. Afwachten of stilzitten is voor mij geen optie. De afgelopen jaren kwam ik regelmatig tijd tekort. Nu maak ik van de nood de deugd en kan ik verschillende wensen en ideeën gaan uitwerken.  

Hoe kunnen we ons in de toekomst voorbereiden op een dergelijk scenario?

Een pandemie is van tevoren niet te overzien of in te schatten. Niemand heeft dit ooit eerder meegemaakt. Wees altijd voorbereid op een eventuele noodsituatie. Zorg voor goede algemene voorwaarden waar je met een opdrachtgever op terug kunt vallen. En creëer voor jezelf altijd buffers.

Vind jij dat de regering met branchespecifieke maatregelen moet komen waardoor verzekeringen kunnen worden aangesproken?

Ik denk dat we daar uiteindelijk allemaal bij geholpen zijn. Zoals ik al eerder omschreef is de evenementenbranche als een van de eerste branches zwaar getroffen. Doordat wij in onze branche veel grote groepen bij elkaar brengen, verwacht ik dat de evenementenbranche ook wat later op gang komt dan de gemiddelde bedrijven of horeca. De evenementen die plaatsvinden zullen voorlopig met voorzichtigheid en extra voorzorgsmaatregelen gepaard gaan.

Foto: MyObjective Fotografie

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!