Laat marketeer aan de duurzame knoppen draaienLaat marketeer aan de duurzame knoppen draaien
Back Back Nieuws

Laat marketeer aan de duurzame knoppen draaien

02 juni 2023

De marketeer is bij uitstek de persoon die de duurzame transitie van bedrijven kan aanjagen en vormgeven, concluderen wetenschapper Tijs Timmerman en circulair deskundige Klaske Kruk. Tijdens het evenement Duurzame Marketing van Platform Innovatie in Marketing (PIM) op 23 mei, lieten ze marketeers zien hoe ze dat kunnen aanpakken.

Ken je klant

Tijs Timmerman, Lector Marketing & Customer Experience bij Hogeschool Utrecht, legt uit hoe: ‘Een belangrijke kracht van jou als marketeer is dat je steeds monitort wat klanten belangrijk vinden en waar ze waarde aan toekennen. Duurzaamheid is daar een steeds grotere factor in.’

Tijs doet met een onderzoeksgroep van zo’n 16 mensen onderzoek naar marketing & customer experience. Daaruit blijkt dat consumenten steeds vaker verwachten dat bedrijven duurzaam opereren en duurzame producten en diensten bieden. Ook al zeggen die consumenten dat niet altijd hardop. ‘Als je die latente vraag niet onderkent, verlies je daarmee een deel van je doelgroep, je positie in de markt en op termijn zelfs je bestaansrecht. Als marketeer ben je juist degene die deze behoefte kan herkennen en er een antwoord op kan formuleren.’

Marketeer aan zet

Uiteraard moet het wel authentiek zijn; greenwashing wordt door consumenten snel doorzien. Daarom is het belangrijk dat je zelf ook de urgentie voelt om te veranderen. En dat je daarmee intern een ander verhaal op gang brengt. Is dat wel de taak van de marketeer? ‘Jazeker,’ zegt Tijs. ‘Juist marketeers hebben hun vizier gericht op de buitenwereld en weten wat er speelt. Zij kunnen schuivende verwachtingen in de maatschappij en bij consumenten signaleren, en dit in het bedrijf op de agenda zetten. Die rol moet je wel willen pakken.’

Tijs vult aan: ‘Het is niet makkelijk om zo’n voortrekkersrol te spelen. Daar heb je ook bepaalde skills voor nodig, zoals het inzicht in stakeholders, een sterk ethisch kompas, ondernemerschap en het vermogen om mensen te verbinden. Marketeers zouden meer geholpen moeten worden om dat te ontwikkelen. Ik pleit er ook voor dat dit in marketingopleidingen aan bod gaat komen.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!