Kunst en design geïntegreerd in het totaalconcept
In Capital C komen alle domeinen van de creatieve industrie bij elkaar: advertising, design, media, digital, kunst en communicatie. Het is een plek waar creatieve bureaus, media, corporates, start-ups en freelancers (samen)werken. Willem Sijthoff, initiatiefnemer en mede-eigenaar Capital C: ‘Kunst is een bewezen inspiratiebron. Wij willen kunst en design nadrukkelijk integreren in de werkomgeving van creatieven. En dan niet met een paar werken aan de muur, maar door kunstenaars en ontwerpers echt de vrije hand te geven bij het invullen van een ruimte.’
Speciaal voor het gebouw ontworpen
Bij de inrichting is in samenwerking met Anne van der Zwaag, curator kunst & design, een selecte groep kunstenaars en ontwerpers betrokken. Ieder van hen krijgt een plek in het gebouw tot zijn of haar beschikking. Zoals de entree, de hal, de originele toren en het terras. Maar ook verschillende meeting rooms en zelfs het trappenhuis. Anne van der Zwaag, curator: ‘We zijn een creatieve hub, dat moet je direct voelen als je binnenloopt. De sfeer en inrichting van het gebouw zijn hierbij heel bepalend. Met het integreren van bijzondere kunstinstallaties en design-objecten geven we hier een extra dimensie aan; ze zijn allen speciaal voor het gebouw bedacht en ontworpen.’
In totaal zijn zo’n 25 kunstenaars en designers betrokken bij de ontwikkeling van het gebouw. Waaronder Tejo Remy & René Veenhuizen, Erik Kessels, Ineke Hans, Dirk van der Kooij, Aart van Asseldonk, Klaas Kuiken & Sabine Marcelis. Het gebouw won in 2020 de MIPIM Award en heeft onlangs de International Architecture Award gewonnen.
Capital Kitchen laat innerlijke mens glansrol spelen
Het grensverleggende restaurantdesign van het recent geopende Capital Kitchen is ontwikkeld door artistieke duizendpoot en stijlicoon Maarten Spruyt. Hij kreeg de vrije hand om het interieur naar eigen inzicht vorm te geven en betrok collega-creatieven van naam en faam bij het unieke project.
Het thema van de ‘innerlijke mens’ is tot het uiterste doorgetrokken naar het meubilair. Kunstenaar Joep van Lieshout ontwierp het art-object boven de centrale bar, genaamd ‘Het Wezen’: een - uit elkaar getrokken - menselijk skelet dat symbool staat voor het blootleggen van de innerlijke mens. De tafelbladen zijn, tot op celniveau, extreem uitvergrote beelden van menselijke organen zoals slokdarm, alvleesklier, lever en zelfs geslachtsdelen. Maarten Spruyt: ‘Op het moment dat je een menukaart leest gaan neuronen aan in je hersenen. Het leek me mooi om dat zichtbaar te maken op de tafelbladen. En als je eet worden je speekselklieren geactiveerd, ook die schoonheid wilde ik afbeelden op enkele tafels.’