KreaDoe Jaarbeurs; óók online een belevingKreaDoe Jaarbeurs; óók online een beleving
Back Back Achter de schermen

KreaDoe Jaarbeurs; óók online een beleving

16 november 2020

KreaDoe is al jaren een van de grote consumentenbeurzen van Jaarbeurs. Als grootste DIY-event van de Benelux is het een evenement bij uitstek als het om live interactie, een hechte community en de gezellige aanwezigheid op de vloer gaat. Maar hoe vang je de USP’s van dit creatieve event digitaal? Nicole Babay, LiveCommunity Events en Esther Rietman, Projectmanager KreaDoe, vertellen hoe zij van KreaDoe Online een groot succes hebben weten te maken.

Allerliefste live, maar nu toch digitaal

‘KreaDoe is met vijf dagen, enorm veel workshops en een hele trouwe bezoekerscommunity écht een groot jaarlijks terugkerend event bij Jaarbeurs’, vertelt Nicole.

‘Jaarbeurs vond het dan ook belangrijk om het event ook dit jaar niet over te slaan.’ Esther licht toe: ‘Natuurlijk ontvangen wij bij Jaarbeurs de deelnemers het allerliefste live, maar voor de exposanten en bezoekers vonden we het heel belangrijk om het event niet te verzetten. We hebben gekozen voor een manier die past bij de mogelijkheden van deze tijd, namelijk digitaal. Dat was pionieren, maar bleek ook ontzettend leuk en leerzaam.’

Interactie en gezelligheid

Op KreaDoe tonen honderden exposanten de nieuwste trends op het gebied van haken, breien, paper crafts, home deco, zelfmaakmode, scrapbooking, stempels, mixed media, taarten & cupcakes, tekenen en schilderen, sieraden maken en nog heel veel meer. De interactie en de onderlinge verbinding die mensen normaliter op de beursvloer vinden, waren voor Jaarbeurs dan ook absolute speerpunten om ook digitaal terug te laten komen. Esther: ‘Bij het kiezen van een medium was het dus belangrijk dat het platform hierin kon voorzien.’

Livechat, workshops, en exposanten

Met die interactie kwam het helemaal goed. Tijdens het driedaagse online evenement kregen de deelnemers een uitgebreid workshopprogramma voorgeschoteld, konden ze live chatten met exposanten en andere bezoekers en waren er volop shopmogelijkheden. Nicole: ‘Wat ontzettend leuk was om te zien, was dat het evenement al vooraf leefde bij de deelnemers. Er was volop activiteit in de app die de deelnemers in de aanloop naar het event toe konden downloaden De doelgroep van KreaDoe komt echt voor een uitje. Dat vraagt om een hele andere aanpak dan voor een B2B evenement. Maar het platform is voor iedereen makkelijk te gebruiken, óók als je niet al maandenlang gewend bent om digitale congressen bij te wonen, en bij uitstek geschikt voor interactie.’

Livelobby

‘Een van de succesfactoren van KreaDoe Online was de livelobby’, vertelt Esther. ‘Deelnemers komen daar binnen op het platform. Er gebeurt gelijk wat, deelnemers hebben het gevoel dat ze met z’n allen aanwezig zijn. Naast het bijwonen van de workshops konden de deelnemers ook op verschillende plekken met elkaar kletsen, zoals in de livefeed – waar volop foto’s heen en weer werden gestuurd – en in de chatroulette. In de livelobby speelde een pianist aangevraagde nummers. Mensen waren zo hier zo enthousiast over dat ze soms zelfs hun workshop vergaten’, lacht Esther. Een voordeeltje voor de deelnemers dit jaar: de workshops van KreaDoe blijven de komende twee maanden nog online zodat deelnemers ruim de tijd hebben om ze te volgen. ‘Hierin zie ik kansen om je doelgroep langer aan je te binden’, zegt Esther. ‘Bovendien bleek dat veel bezoekers de onlinemogelijkheden positief hebben ervaren omdat ze het event nu bijvoorbeeld prikkelvrij konden bijwonen of zelfs actiever met de workshops mee konden doen. Dit zijn learnings die we zeker mee kunnen nemen naar volgend jaar als we iedereen weer zo veel mogelijk live hopen te kunnen ontvangen.’

Feedback en interactie

‘Die feedback is ontzettend waardevol voor de organisator’, benadrukt Nicole. ‘Je kunt direct (nog tijdens je event) meten wat je deelnemers vinden. Reacties rollen meteen binnen: hoe beviel een workshop? Hoe vonden ze de eerste dag? Maar ook cijfermatig kun je precies bijhouden hoelang je bezoekers blijven hangen, waar piekmomenten zijn. En inderdaad, ook achteraf is het makkelijk contact houden met je doelgroep als dit tot je doelen hoort.’

Online beleving toevoegen

Nicole: ‘Uit de enthousiaste reacties tijdens deze drie dagen KreaDoe is gebleken dat je ook online enorm veel beleving kunt toevoegen.’ Esther beaamt dit: ‘Mensen vonden het echt gezellig, ze reageerden bijvoorbeeld dat ze de workshop volgden met een glaasje wijn. Voor ons was het hoogtepunt eigenlijk al op vrijdag. Uiteraard was het spannend: digitaal is nieuw, kunnen we de beleving wel echt goed doorgeven? Maar de deelnemers waren bij binnenkomst meteen verrast. Dát was wat we wilden als organisatie. Ook de exposanten is het heel goed bevallen. Van tevoren konden bezoekers bijvoorbeeld pakketten bestellen met materialen. Zo waren er meerdere exposanten die voor aanvang van het dit event al enorm enthousiast waren over de bestellingen die ze binnenkregen. Een van onze grootste exposanten had tijdens een workshop ruim 1000 deelnemers. Hij reageerde hierop met: ‘Waar krijg ik anders zoveel geïnteresseerden bezoekers in mijn merk op de eerste rij?’’

Als pilot was KreaDoe een hele waardevolle ervaring, en hoewel we volgend jaar iedereen het liefste weer live zien, met digitaal als toevoeging en ondersteuning van het live event!

Door > Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

KreaDoe Jaarbeurs; óók online een belevingKreaDoe Jaarbeurs; óók online een beleving

De race van LENN op Zandvoort

Hybride en online evenementen
KreaDoe Jaarbeurs; óók online een belevingKreaDoe Jaarbeurs; óók online een beleving

LENN geeft Rotterdam Eurovisie gezicht

Hybride en online evenementen
Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!