Back Back Achter de schermen

KPN newtel essence en Bettonville: Human 2.0

01 februari 2008

Human 2.0, zo heet de eventreeks van newtel essence, een bedrijf gespecialiseerd in klantcontactmanagement (bereikbaarheid van organisaties voor klanten, consumenten) en communicatietechnologie dat in de zomer van 2006 door KPN is overgenomen en nu KPN newtel essence heet. De overname door KPN, waardoor het bedrijf gegroeid is tot 250 medewerkers, is niet de hoofdaanleiding voor Human 2.0, maar speelt wel een belangrijke rol. Al was het alleen maar op de medewerkers van KPN Sales te laten kennismaken met hun nieuwe dochter.

De belangrijkste aanleiding voor de drie evenementen die KPN newtel essence voor respectievelijk eigen personeel, KPN Sales en klanten heeft georganiseerd in het laatste kwartaal van vorig jaar is de vernieuwde visie van het bedrijf voor het voetlicht te brengen.

Human 2.0 is genomineerd voor de Gouden Giraffe in de categorie Zakelijke Evenementen. High Profile interviewde José Baas, marketing- en communicationsmanager van KPN newtel essence en Ellen Bettonville van Bettonville effectieve evenementen. KPN newtel essence en Bettonville zijn allebei gevestigd in Vianen, en het gesprek vindt plaats ‘op zolder’ in de vergaderruimte van Bettonville.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat is de doelstelling van Human 2.0?
[José] Human 2.0 is een middel om onze visie heel duidelijk voor het voetlicht te brengen. Communicatiemiddelen, de wijze waarop mensen communicatie inzetten is onderhevig aan grote veranderingen. Je ziet in de afgelopen jaren dat we heel anders met elkaar zijn gaan communiceren. Dat heeft voor iedereen een enorme impact, maar zeker in onze communicatie technologie branche. De jonge mens van nu die al op de meest vooruitstrevende manieren met elkaar communiceren zijn over een aantal jaren de medewerker, manager, klant en consument.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Waar ligt de oorsprong van het idee van Human 2.0?
[José] We hebben begin 2007 een filmpje laten maken met de titel ‘Rooksignalen uit 2015’. Daar is het eigenlijk mee begonnen. Toen hebben we een visiedocument gemaakt ‘De wereld als dorpsplein’, met de verwachting dat die communicatie-ontwikkeling ook heel snel gaat, en wij als newtel essence moeten daar iets mee. De verschillende doelgroepen moeten daar snel mee in aanraking worden gebracht. Dat hebben we uitgerold in Human 2.0.

Wie zijn de doelgroepen aan wie je dit wilt communiceren?
[José] Dat zijn uiteraard als eerste onze eigen medewerkers, want dit zijn onze ambassadeurs naar de markt toe, maar ook de salesmedewerkers van KPN die onze portfolio over de toonbank moeten zien krijgen. Deze KPN Salesmedewerker moet dan natuurlijk wel weten wie wij zijn en wat wij voor service aanbieden. De derde doelgroep zijn onze klanten zelf.

Je hebt dus met meerdere events meerdere doelstellingen geformuleerd voor meerdere doelgroepen?
[José] Maar daar blijft het niet bij, want boter bij de vis. We hebben intern eerst bij onszelf gekeken hoe we op een andere wijze met elkaar kunnen gaan communiceren. Het start namelijk bij onze eigen ervaring met onze eigen diensten.

Ellen, wanneer heb jij dit verhaal voor het eerst gehoord?

[Ellen] Dat was in de zomer van 2007, toen zijn we in een pitch terechtgekomen en hebben we een powerpoint ontvangen met de wensen en de visie van newtel essence. Wij hebben die visie vertaald naar een effectief evenement met rendement.

Wat is het rendement tot nu toe?
[José] Nu twee, drie maanden na het evenement hebben we concreet 15 afspraken staan, waarvan enkele al zijn omgezet in opdrachten, maar het gaat gewoon door. De volgende Human 2.0 staat al gepland voor 18 maart voor een andere doelgroep. Dus ook wat dat betreft is de serie events van vorig jaar al een succes geweest. Het wordt een langlopende campagne.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ellen, nog even over de events… je won die pitch en toen.
We hebben de pitch op het idee gewonnen en daarna zijn we daar snel samen aan gaan bouwen. Het idee was al duidelijk, alleen de uitrol moest worden ingevuld: welke momenten bouwen we in, wie zijn de goede partners hierbij en welke doelen willen we gerealiseerd zien.

Met welke boodschap zijn nu bijvoorbeeld die salesmensen van KPN weer in hun auto naar huis gestapt? Of wat had je het liefst gehad?
[José] Mensen zijn ten eerste naar huis gegaan met een heel goed gevoel. Ook met het gevoel dat het wel goed zit met de samenwerking tussen newtel essence en KPN, dat ze met een specifieke vraag uit de markt een klant met een gerust hart kunnen doorverwijzen naar newtel essence. En met de boodschap dat newtel essence heel goed kan meedenken in de ontwikkeling van een bedrijf dat met nieuwe vormen van communicatie aan de slag wil.

En voor de klanten?
[José] Klanten hebben heel duidelijk door het event kunnen ervaren dat het wel een funclub blijft met personality en passie hoog in het vaandel, maar dat het ook duidelijk een vernieuwende club is waar ze zaken mee doen. En daarbij is het erg belangrijk dat de klant heeft kunnen ervaren dat de service en de producten van newtel essence ‘geen pak suiker’ zijn. Dat als ze met een service aan de slag gaan dat ze daar 7 of 8 jaar mee verder kunnen. De funclub heeft dus wel een serieuze boodschap.

Goed, 18 maart wordt dus een vervolg gegeven aan de reeks events.
[José] Human 2.0 is de naam die we gegeven hebben aan het uitdragen van die visie, en nu zeggen we voor onszelf intern dat we nu human 2.0 moeten omzetten naar een enterprise 2.0. De klant gelooft ons alleen maar als wijzelf ook op een vernieuwende manier zijn gaan communiceren. Met het event van 18 maart worden onze eigen mensen zwaar getraind.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Geef eens een voorbeeld, waar moet ik aan denken?
[José] Je moet ook niet alles willen, er zijn zoveel mogelijkheden. Daarom starten we met laaghangend fruit, waaronder bijvoorbeeld videoconferencing, conference call of een zakelijke omgeving met MSN.

Ellen beschrijf eens een van de drie evenementen.
[Ellen] Tijdens de lunch was het ontvangst en inloop gepland in het zalencomplex van Beekse Bergen. Men had een eigen programma. Men werd persoonlijk welkom geheten en ontvangen door de directie van newtel essence, daarna was er een introductie via YouTube, door een directielid gevolgd door een presentatie van de algemeen directeur die het idee van Human 2.0 kwam uitleggen.

Wat was het hoogtepunt van de dag? Het succes?
Doordat de mensen iets zouden gaan beleven zaten er ook activiteiten aanvast, en de workshops over verschillende onderwerpen werden allen gevolgd door bijpassende activiteiten die voornamelijk op het natuurterrein werden gedaan. Zo hebben we bijvoorbeeld een oriëntatietocht gemaakt met behulp van de nieuwste smartphones, wat weer aansloot op een workshop over Google Earth. En we hebben ze YouTube filmpjes laten maken wat weer aansloot bij de workshop van Father Roderick, de podcastpriest. Door middel van tips en tricks van onder meer Stephan Fellinger werd men geholpen om zo veel mogelijk traffic naar hun YouTube filmpje te krijgen. De groep met de meeste views had gewonnen. Dat was een enorm succes.

Goed, met dit evenement, met deze Gouden Giraffe nominatie ook zit het wel goed met de bureau-klant relatie. Bettonville heeft het DNA van newtel essence gekregen, of gaan jullie voor de volgende evenementenreeks weer een pitch uitschrijven?
[José] Nee, we gaan inderdaad met Bettonville gewoon verder, we zijn alweer druk bezig. Bettonville heeft ons heel duidelijk laten zien dat ze begrepen wat we wilden.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!