19 augustus 2011

Komkommertijd Column 5: Horen, zien en beleven zal je!

Veel scholen hebben nog vakantie en de campings en hotels zitten nog vol met de laatste vakantiegangers… de jaarlijks terugkerende komkommertijd komt langzaam teneinde. Niet alleen bij ons op de redactie, maar ook voor de evenementenbranche was dit een rustigere periode.

Gedurende de zomervakantie verschijnt wekelijks een column waarbij de schrijfpen steeds aan een andere branchegenoot wordt doorgegeven. Vorige week gaf John den Hollander van EVENTSTATION de pen door aan Bram Verlaan van Zcene.

Ons vak (bewegende media) staat nooit stil
‘Waar we vroeger nog gewoon films produceerden, maken we tegenwoordig bewegende media al dan niet interactief. Het kleinste scherm waar we op werken is het schermpje van de smartphone en het grootste is dat van 40 meter breed op een evenement. Tegenwoordig staat zo’n productie vrijwel nooit meer op zichzelf. Het is altijd onderdeel van een totale beleving zoals bijvoorbeeld in het visitors centrum van Hogeschool Rotterdam waar wij samen met Nijgh het totale media concept voor mochten maken. Daar worden aanstaande studenten (en hun ouders) geconfronteerd met een veelheid aan innovatieve media, variërend van breedscherm projecties tot interactieve spreektafels en van afstandsgevoelige infomercials tot real-time participatie in maatwerkshows per studierichting. Ons vak wordt daardoor veel interessanter, je regisseert niet meer alleen de film maar ook het kijk moment. Dat is ook mooi te zien bij een evenement.

Bewegend beeld en events
Tegenwoordig zijn bewegende content en het evenement het liefst één. Dat wil zeggen, vanuit één conceptgedachte gemaakt. Grenzen vervagen, waar houdt de live discussie op en neemt een clipje het over. Waar houdt het decor op en begint het bewegende beeld? Doormiddel van LED en video mapping komen decors tot leven en omgekeerd kan licht doortrekken waar video ophoudt. Als het maar bijdraagt aan die ene unieke beleving.

3D op een evenement
Zo hebben wij een paar maanden geleden samen met MSL een 3D productie gemaakt voor een groot evenement in de jaarbeurs. De mood voor dit evenement werd neergezet in deze vier minuten durende 3D clip waarna aan het eind de rest van het programma werd onthuld. 3D kan een echte toevoeging zijn mits in een goed totaal concept gebruikt. Het leuke is ook dat iedereen letterlijk even door dezelfde bril kijkt. We hadden 1.200 brilletjes ontworpen voorzien van branding. Leuk gezicht; 1.200 pakken die, met een brilletje op, zich staan te verbazen in zo’n grote hal alvorens ze met elkaar in werkgroepen met het voorgestelde onderwerp aan de slag moeten. Ook hier ging het weer om de totaal beleving, niet alleen om dat ene 3D clipje.

De beleving van ‘The next generation’
Tijdens de vakantie ging ik met Pim (mijn zoontje van 7) naar de bios. Jawel een 3D film natuurlijk. Toen de eerste 3D trailers begonnen vroeg ik of hij het 3D effect goed zag. (10% van de mensen kunnen dit effect namelijk niet waarnemen). Hij keek mij verbaasd aan. ‘Wat bedoel je pap? Dit is toch gewoon een film zoals altijd in de bioscoop?’ en ineens realiseer ik mij dat ik zo’n vijf keer met het mannetje naar de bios ben geweest waarvan vier 3D films waren. Voor hem is dit ‘GEWOON DE BIOS’.

Thuisgekomen liep ik naar boven waar mijn dochter van 11 jaar op haar kamer zat. Zij zat niets te doen (volgens haar). Toen ik op haar kamer kwam stond Hyves open op haar computer, was ze daarnaast bezig met MSN en haar iPhone was muziek aan het spelen via YouTube want downloaden en opslaan doen zij en haar vriendinnen niet meer. ‘Da’s toch veel handiger direct van het net te spelen pap, dan zoek je waar je zin in hebt en dan gelijk luisteren en kijken maar!’ Deze generatie wil straks ook overdonderd worden door een mooie beleving! We gaan een uitdagende toekomst tegemoet.

Ik geef graag het stokje door aan Jan-Jaap In der Maur van Dagvoorzitter.’