29 juli 2013

Komkommertijd

Niets te doen van de zomer? Scholen dicht, politiek reces, bedrijfsactiviteiten op een laag pitje. Zonde om tijd en energie te steken in iets dat stil ligt, toch? Wat een nadeel lijkt, kan echter ook in je voordeel werken…

Toen ik vlak voor de euro invoering de goede doelen actie Coins for Care bedacht, kreeg ik deze inzameling van overgebleven muntgeld maar niet onder de aandacht. In augustus werd ik gebeld door de Viva, die in hun rubriek ‘Open Podium’ iedere week iemand in het zonnetje zet ‘die het verschil maakt’. 'Degene die we deze week zouden interviewen, heeft helaas afgezegd. En we konden niet zo snel een ander interessant iemand vinden… Eh, zouden we jou dan misschien mogen interviewen?' waren hun legendarisch woorden…

Maar goed, ik kwam dus in de Viva met mijn verhaal. En wat bleek: ook de redacties van TV programma’s zoals Koffietijd zitten in de zomer verlegen om onderwerpen. En die blijken dus allemaal de Viva te lezen ter inspiratie. Zo kwam ik ineens overal op TV met mijn verhaal en kreeg Coins for Care een enorme boost.

Als er verder geen ‘nieuws’ is, kan jouw verhaal dus juist onder de aandacht komen. Niet alleen in de media, maar ook bij potentiele opdrachtgevers die het verder eindelijk even ‘rustig’ hebben. Neem deze zomer dus eens de tijd om te lunchen met zakenrelaties, maar juist ook met vage kennissen, neefjes, nichtjes, secretaresses en anderen voor wie je normaal gesproken nooit tijd hebt/maakt. Luister ook eens naar hun verhaal. Wie weet kan je elkaar helpen en/of inspireren.Lunch dus nooit meer alleen. En vraag je gesprekspartner naar zijn/haar passie; ontdek waar hun ogen van gaan glimmen. Zo leer je het leven van een hele andere kant kennen. Moet je eens kijken waar jij weer mee naar huis gaat. ‘De andere kant van de komkommer’ zou je kunnen zeggen. Zo at ik laatst bij hotel/restaurant De Nederlanden in Vreeland (aanrader!). Ze serveerden een overheerlijke komkommersoep, met appel, feta, walnoot en nog meer verrassende smaakcombinaties. Iets wat je zelf nooit zou bedenken, kan zomaar positief verrassen.

Serveer jouw verhaal voortaan dus op een aantrekkelijke manier op een onverwacht moment. Wie weet hapt jouw doelgroep wel gretig toe…

No excuses! Ik wens je een inspirerende zomer toe.
Groetjes vanaf Curaçao!
Esther Jacobs
estherjacobs.info

PS: Mocht het deze zomer (nog) niet lukken: probeer het dan zeker ook even op de bijzondereverhalenbeurs.nl, waar tientallen journalisten, uitgevers en sprekersbureaus bij elkaar komen, op zoek naar bijzondere verhalen.