#komkommercolumn: ‘Snelle verandering is echt mogelijk!’#komkommercolumn: ‘Snelle verandering is echt mogelijk!’
Back Back Interview

#komkommercolumn: ‘Snelle verandering is echt mogelijk!’

29 juli 2021

Sinds 2013 plaatsen wij in de zomer de #komkommercolumn. Een reeks inspirerende columns van vakgenoten. Vandaag lees je de tweede column, wat eigenlijk een interview is met Rens de Jong door Marga Groot Zwaaftink. Presentator en dagvoorzitter Rens de Jong kennen we als een druk baasje op het podium. Nu de podia er niet meer zijn: wat houdt hem in deze tijden bezig?

Echt verhalen die bijdragen aan je merk

‘Deze tijd heeft me veel gebracht’, vertelt Rens. ‘Ik ben gedwongen om stil te staan bij wat ik nu precies wil. Ik besefte me terdege, dat tijd niet oneindig is. Dus ik vroeg me af, wat wil ik neerzetten in de komende, pakweg 30 jaar? Buzzmaster heb ik verkocht en ik ben in hartje Parijs aan een Executive-MBA opleiding begonnen. Ik vind het fascinerend om weer te studeren. Ik merk ook dat ik de kennis die ik in mijn loopbaan heb opgebouwd kan valideren en een netwerk van internationale contacten opbouw. Ik ga dus steeds meer de strategische kant op. In het begin heb ik veel webinars gevolgd, nu groeit dat naar strategisch communicatieadvies of content creatie. Echte verhalen maken die bijdragen aan je merk dus. Ik kijk nu meer naar de lange termijn. Samen bouwen, leren van elkaar. Ik vind dat ongelofelijk leuk om te doen, ook om de dynamiek in de boardroom meer te voelen!

Wat heeft deze tijd van disruptie jou geleerd?

‘Het klinkt een beetje gek, maar deze crisis heeft werkend Nederland ook iets goeds gebracht. We werden letterlijk stilgezet. We zijn collectief in shock geweest. En daarna ontdekten we dat dingen anders kunnen en moeten. We denken anders over werk, over het belang van elkaar ontmoeten, over de impact die we maken. En we hebben geleerd dat snelle verandering echt mogelijk is.’

Wat moeten bedrijven bijdragen aan de vereiste verandering?

‘Iemand zei laatst: de coronacrisis heeft als een contrastvloeistof gewerkt. We zien de verschillen beter: de punten waar het pijn doet in onze maatschappij. Je ziet nu dat bedrijven beseffen dat ze meer moeten doen dan alleen voor aandeelhouders werken. Als je kijkt naar de klimaatverandering die op ons afkomt, ecosystemen die onder druk staan, maar ook verhoudingen in de maatschappij. Daar is werk aan de winkel. En de politiek handelt. Het pakket Europese maatregelen van Frans Timmermans laat dit zien, dat is onomkeerbaar. De afgelopen maanden hebben we al heel veel aangepast. We weten dus dat we dingen kunnen veranderen.

Ik hoop van harte dat we dit kunnen vasthouden. Daarvoor is leiderschap nodig. Leiders die zich drie punten realiseren:

  1. We kunnen veranderen, dat is echt mogelijk
  2. We hebben het heel hard nodig.
  3. De jonge generatie op de werkvloer zal steeds vaker vragen: wat doen wij eraan, baas?

Hoe kijk je tijdens het kerstdiner terug op 2021?

‘Met gemengde gevoelens; er zijn hoofdstukken afgesloten, maar dat opent ook weer nieuwe hoofdstukken, dat heb ik zakelijk en privé ervaren. Daarom omarm ik verandering. Ik wil tot de kern komen, wat wil ik nu echt, hoeveel tijd heb ik nog, 30 jaar? En wat kan ik daarin bijdragen? Daar heb ik dit jaar stappen in gezet. In het najaar meer nieuws daarover.

Wat is jouw tip aan de evenementenbranche?

We hebben geleerd van online. Wat de voor- en nadelen zijn. Nu moeten we gelaagder naar events kijken. Kennis delen, netwerken en inspiratie opdoen, dat kun je in verschillende lagen aanbieden. Sommige mensen willen alleen kennis: doe dat online. Sommige deelnemers willen netwerken: laat hen vooral naar de live-uitzending komen. Dus denk aan nieuwe vormen, nieuwe waardecreatie. En daarnaast: we hebben allemaal een soort herkalibratiemoment gehad. Hou dat vast, ga niet weer alleen maar op adrenaline rennen maar gun jezelf die momenten van rust, je familie en een helikopterview!

Boekentip: Resonate – Nancy Duarte

Video: Hoe krijg je mensen mee in een verandering? Vergroot de kloof tussen wat is, en wat kan zijn. Voorbeeld: Steve Jobs die in 2007 de eerste Iphone lanceert.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!