#Komkommercolumn: Met 1 hap bereik je meer dan 1000 woorden#Komkommercolumn: Met 1 hap bereik je meer dan 1000 woorden
Back Back Column

#Komkommercolumn: Met 1 hap bereik je meer dan 1000 woorden

28 augustus 2020

Sinds 2013 plaatsen wij in de zomer de #komkommercolumn. Een reeks inspirerende columns van vakgenoten. Vandaag lees je de 7de column van Claudia Lucardi van Soul Recipe.

‘People forget what you said and what you did, but will always remember how you made them FEEL’. Dit is ons motto bij iéder event en eetavontuur, of het nu in ons eigen atelier is of bij een klant. Want uiteindelijk vergeten mensen ook bij ons wát ze precies aten, maar onthouden hoe ze zich voelden. Herinneren ze zich de BIG FAT smile waarmee ze werden ontvangen (afgelopen tijd júist alleen maar extra omdat warmte en gastvrijheid ineens verdwenen leek in de anderhalvemeterregels).

Moodfood

Ik heb gemerkt dat ons moodfood vooral dát losmaakt: een gevoel van gezien en aangewakkerd zijn. Eten is namelijk niet alleen brandstof voor je lijf, maar ook voor je mind, hart en soul. MOODFOOD. En het komt letterlijk binnen, in je buik, bij je gevoel. Dé plek waar je wil dat je gasten of klanten terecht komen om maximale impact te kunnen maken op ze. Om verbinding te creëren. Om ze te verwonderen, openen en raken.

Als het tenminste géen standaard gerechten zijn, waarbij op de auto-pilot gerechten worden geserveerd vanuit het perspectief van de chef. Wat de wereld en events nu aan brandstof nodig hebben, gaat namelijk totaal niet over de chef en wat deze kan. Het gaat erom wat de klant aan betekenis wil creëren en wat hun gast écht nodig heeft. Waar deze ten diepste naar verlangt. Waar hij of zij ‘truly hungry’ voor is.

Eten als ultieme communicatiemiddel

Als je vanuit dat perspectief gaat creëren en daarbij álle zintuigen worden ingezet krijg je openhearted gasten. Zintuigen AAN = hoofd UIT en hart OPEN. That’s what food can do! Eten als ultieme communicatiemiddel. Converstationstarters. Als manier om mensen te bereiken op een dieper level. Om ze écht iets wezenlijks mee te geven.

Want dat is toch wat je wilt op jouw event? Dat gasten zich écht open stellen voor de boodschap die je wilt overbrengen, dat ze geraakt worden? Wij ontwerpen op maat gemaakte conversationstarters die voelen als een persoonlijk kado. Als waanzinnig impactvolle manier om mensen dus op onderbuiklevel te openen, betrekken en bewegen.

De allerdiepste behoefte van mensen is namelijk om gezien te worden. Als je jouw gasten dát laat voelen is er ‘n rijke voedingsbodem waarop de relatie kan groeien. En dat échte persoonlijke contact is in deze tijd van snelle oppervlakkige communicatie écht goud waard.

3 Tips

Mijn 3 tips om meer te bereiken met eten op jouw event (ook in Corona tijd) zijn:

  1. Eten kan jouw boodschap proefbaar maken en letterlijk binnen laten komen.  Zie en benader eten niet als sluitpost of in het eindstadium in te vullen punt, maar benut het als key factor wanneer je het event ontwerpt
  2. Dare to make it personal. Verplaats je in jouw gasten en waar zij naar verlangen. Zowel qua lijf als qua gevoel. Gasten voelen zich dan enorm gezien en gevoed op alle levels en staan daardoor maximaal open
  3. Autopilot off. Eten is energie die direct binnenkomt en opent niet alleen monden, maar ook ogen, mind en hart. Zet dus je auto-pilot op foodgebied uit en zie eten ook als ultieme energieleverancier. En besef je dat jij als organisator dus die energie ultiem kunt beïnvloeden .

Uiteraard denk ik ook dolgraag met jou mee hoe food op jouw event dé meest doeltreffende én heerlijke manier kan zijn om jouw klanten te raken en bewegen. Check Instagram voor inspiratie. 

Door > Claudia Lucardie

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!