#Komkommercolumn: Marga Groot Zwaaftink#Komkommercolumn: Marga Groot Zwaaftink
Back Back Column

#Komkommercolumn: Marga Groot Zwaaftink

13 juli 2017

Mijn droom: de finishlijn van de New York Marathon

 

Ooit, 30 jaar geleden, stond ik als au pair, langs de lijn bij de New York Marathon, me te verbazen over al het enthousiasme van de lopers én toeschouwers. Sindsdien wil ik ooit de New York Marathon lopen.

De stip op de horizon heb ik gezet: november 2018 it will be! Dus op zoek naar een trainingsschema. De ervaring daarmee deel ik graag: want het blijkt dat minder, juist meer succes brengt!

Geen tijd

Ik hikte altijd aan tegen de grote hoeveelheid tijd, die trainen voor een marathon vraagt. Een druk leven als ondernemer, moeder, levensgenieter is nu eenmaal een feit. En een blessure oplopen door de vele kilometers, kan ik er al helemaal niet bij gebruiken. Onhandig als je van hot naar haar rent tijdens het organiseren van een flink congres.

Maximaal 14 kilometer trainen

Tot ik de tip kreeg over de ‘Hardloop Revolutie’. Deze methode garandeert dat je de marathon kunt lopen met maximaal 14 kilometer achter elkaar hardlopen.

Persoonlijk record of lekkerder voelen

Wat ik een mooie startvraag vond aan het begin van het boek: 'wil je een nieuw persoonlijk record lopen of wil je je lekkerder voelen de hele week door?' Dat laatste is wat ik wil! Want ik merk dat hardlopen echt iets met me doet; ik voel me na het rennen voldaan en positief! Alleen merkt ik ook dat ik de dag na een langere training echt moe ben. Dat laatste is dus niet nodig, als je op hartslag, ademhaling en herstel loopt, geven de schrijvers aan. Eerst geloofde ik het niet zo maar nu ben ik om en begonnen. 

Stress

Het idee dat je hartslag moet kloppen bij de inspanning die je doet, was voor mij een eye opener. We kennen allemaal het gejaagde gevoel van stress, vlak voor een groot event. In je hoofd maak je jezelf druk waardoor je hartslag stijgt. Maar je lichaam is niet actief, je ligt in bed te piekeren of zit in de auto. Deze tegenstelling voelt als ‘gejaagdheid’. Met simpele ademhalingsoefeningen (en ja ik was eerst ook sceptisch maar het werkt), krijg je je hartslag weer omlaag. Waardoor je rustiger bent en uiteindelijk succesvoller op je event.

Mijn drie tips:

  • ga sporten, voor je lijf maar vooral voor je geest en voel je beter bij event stress
  • hou het leuk en sport slimmer waardoor je niet als een berg er tegenop ziet en het volhoudt
  • zet die stip op de horizon en fantaseer hoe jij over de finish komt

'If I can make it there, I can make it anywhere': deze video inspireert mij.

 

 

Hangaar2

Meer lezen in deze rubriek