20 augustus 2015

#Komkommercolumn Marc Heleven: Snapchat in Valencia

ideaDJ: real-time visuele ondersteuning voor events

Vorige week was Valencia de eerste stop tijdens onze vakantiereis met 17-jarige zoon en zijn maat. Stad verkennen en de telkens weerkerende vraag: is er Wifi in het hotel, restaurant of bar … want hun Snapchat foto’s moeten zo vlug mogelijk worden gedeeld. Snapchat: je deelt met (een selectie) vrienden spontane foto’s met onderschrift die slechts 2 tot 10 seconden bij de afzender verschijnen en dan verdwijnen. Ad rem, op het moment, zeer tijdelijk en met wat humor. Zo worden dus die reisverslagen vandaag doorgestuurd

Die avond dacht ik er plots aan dat deze manier van communiceren wel erg gelijkaardig is met onze ideaDJ-optredens op events en congressen.

Samen met collega Ramon Vullings zorgen we daar met spontane en ad rem beelden voor een reactie op wat sprekers op het podium brengen. Naast het hoofdscherm van de spreker zie je twee zijschermen die wij onder ‘controle’ hebben. Met onze beeld- en videomixers reageren we razendvlug op wat sprekers vertellen met leuke beelden die het verhaal ondersteunen en levendig houden. Met mate, met een glimlach en een subtiel evenwicht tussen inhoud en entertainment. Als de spreker praat over de succesvolle toekomst van elektrische auto’s, tonen we een beeld van de eerste elektrische wagen in 1865 in US .

En ook wij vragen telkens op zo’n event: is er Wifi? Want we zoeken (naast ons beeldendatabank) ook ter plaatse naar beelden op internet of tonen via twitter-wall reacties.

Real time improvisatie maakt een event ook spannend. Ik vergeet nooit de bijeenkomst waar een spreker het congres niet tijdig haalde en de organisatoren het lef hadden om aan het publiek te vragen wie in de zaal de beste vervanger kon zijn. En die man bracht een schitterende vervangpresentatie zonder voorbereiding.
Of de dagvoorzitter die bij haperende beamers het publiek vroeg: deel jouw briljante mislukkingen. De technische storing van 10 minuten was geen probleem meer.

Tot slot is ons ideaDJ project ook een concreet voorbeeld van cross-industry innovation. Met dezelfde Ramon schreven we dit jaar het boek: ‘Not invented here: cross-industry innovation’. Hoe je kan leren van en combineren met andere sectoren en industrieën. Wij mixen alvast de eventsector met de DJ- en VJ-wereld. Maar er zijn zovele combinaties mogelijk. Zoek 10 inspirerende bedrijven of sectoren waar events kunnen van leren. Bijvoorbeeld: IKEA, Efteling, Apple, Amazon … of de luchtvaartindustrie, cruiseshepen, bloemenveilingen … En hou drie belangrijke stappen steeds in het achterhoofd: copy – adapt – paste. Gewoon kopiëren werkt niet.

3 tips
» Probeer op events ook onverwachte momenten in te bouwen. Het mag niet te gevaarlijk dicht op perfectie gaan lijken. Niets zo ontwapenend als een beetje improvisatie en spontaniteit.
» Zoek naar inspiratie in andere sectoren of verzin inventieve cross-overs tussen domeinen. De gratis TED-conferenties op YouTube zijn zeker een uitdagend voorbeeld voor meer klassieke events.
» Gebruik de kracht van beelden: enkele ideaDJ voorbeelden ter inspiratie.