#Komkommercolumn: Dit is… De Wereld Draait Drrrie keer te langzaam!#Komkommercolumn: Dit is… De Wereld Draait Drrrie keer te langzaam!
Back Back Column

#Komkommercolumn: Dit is… De Wereld Draait Drrrie keer te langzaam!

12 juli 2018

Mijn agent belt over een optreden.

‘…mooi dat je kan die datum. Ze willen dus het hele personeel inlichten over de veranderde wetgeving en de gevolgen daarvan voor het bedrijf. En om dat te doen hebben ze gekozen voor het format…’ En dan weet ik al wat de rest van de zin is: ‘…van De Wereld Draait Door’.

Ik kom wel 5 keer per jaar op een evenement waar de gezamenlijke creativiteit heeft geleid tot het idee om het meest succesvolle TV-programma van de 21e eeuw te kopiëren. Niet erg origineel, maar veel erger: het werkt niet! Wat het vooral zichtbaar maakt, is hoe sloom de eigen mensen afsteken bij de geoliede machine die ze er bij BNN/VARA van maken.

De presentator

Wist u dat het een paar lange seizoenen heeft gekost voordat DWDD eindelijk een beetje flow had? En dat gaat u nu in één keer goed doen? Met Freek van de afdeling debiteurenbeheer in de rol van Matthijs van Nieuwkerk? Freek, die het altijd zo leuk vindt om te presenteren. Die laatst in plaats van een powerpoint een prezi had gemaakt. Freek praat ongeveer drie keer zo langzaam als Matthijs.

De gasten en tafeldames/heren

In het echte DWDD zitten vaak dezelfde mensen aan tafel, omdat die een goed verhaal kunnen vertellen, en met leuke reacties en vragen komen. Kunnen uw mensen dat?

Maar los van hun babbeltalent: u heeft ze opgezadeld met een gigantische extra handicap! Ze moeten niet alleen leuk en entertaining zijn, ze moeten ook nog communiceren hoe het bedrijf alleen aan de nieuwe wetgeving kan voldoen als de inrichting van de administratieve processen drastisch wordt aangepakt (en dat met vijf verschillende computersystemen waarvan het oudste uit 1994 stamt).

De Chief Technology Officer die dit alles mag vertellen krijgt zijn briefing: we moeten het dus wel echt op zijn DWDDs doen, he? Dus niet te ingewikkeld; een vlot gesprekje van 5 minuten. En positief! We willen dat iedereen met een goed gevoel weggaat! Eenmaal aan tafel zien we hem met een zorgelijk gezicht vertellen hoeveel vertrouwen hij heeft in zijn mensen.

Kortom: doe het niet. U wilt uw kopstukken niet laten stuntelen in de spotlights. Als u echt iets wilt overbrengen aan uw organisatie, dan kan dat alleen als de brengers van de boodschap zichzelf mogen spelen. Drie tips in dat kader:

1. Respect
Geen toneelstukjes, respect voor wie de spreker is. Maar de spreker moet ook respect hebben voor de opdracht: dit is geen verplicht nummer, dit is een cruciaal optreden voor de eigen mensen!

2. Repeteren
Jezelf zijn, dat kun je oefenen. Vraag er iemand bij met verstand van zaken om de sterke presentatiekanten van de spreker maximaal in te zetten. Snoei de slides terug tot minder dan 5 stuks.

3. Blijven praten
Een evenement als aftrap is een goed idee. Maar het gaat alleen lukken als men van hoog tot laag open kan blijven praten over de voortgang. Wat is er gelukt, wat valt tegen, wat is er nodig, etc.

En als het niet om de boodschap gaat, maar gewoon om iets leuks te doen met zijn allen, organiseer dan een talentenjacht. Al was het maar om hem door Freek te laten presenteren!

Bastiaan Geleijnse

Humor Werkt

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!