#Komkommercolumn: deze 3 vragen zetten je op een spoor#Komkommercolumn: deze 3 vragen zetten je op een spoor
Back Back Column

#Komkommercolumn: deze 3 vragen zetten je op een spoor

14 augustus 2020

De markt voor evenementen zit in hoek waar de klappen vallen. Zeker nu we mini-tweede-golfjes zien in o.a. België, gaat de onzekerheid over evenementen nog een hele tijd aanhouden. Wachten tot het weer normaal wordt … is geen optie meer. Ik geloof er heilig in dat in deze situatie ook de nieuwe helden opstaan. Creatieven die buiten hun eigen grenzen denken en nieuwe kansen ontdekken. En niet in de achtertuin wachten tot opdrachtgevers weer gaan bellen. Of online hun hart luchten over onrecht (vliegen mag wel) en onheil (weet je wel hoeveel ontslagen er gaan vallen). 

Kansen zoeken in deze tijd: hoe doe je dat? Voor mij werken deze 3 vragen altijd heel goed:

  • #Komkommercolumn: deze 3 vragen zetten je op een spoor
    Hans Janssen - DenkProducties
  • #Komkommercolumn: deze 3 vragen zetten je op een spoor
    Hans Janssen - DenkProducties

Vraag 1: Wat is het voordeel van het nadeel?

De nieuwe regels van de anderhalve metersamenleving lijken in eerste instantie vooral beperkingen. Maar zitten er niet gewoon hele dikke kansen in? Dat is een interessante vraag om eens serieus over na te denken. In een lange boswandeling of met je team.

Ik zie ze wel. Wij werken bij DenkProducties aan seminars met ‘1,5 meter micro skyboxen’. Supervette plekken voor elke deelnemer. Niet meer met opgevouwen benen in een theaterstoel gefrot zitten, maar je eigen plek vol ruimte, comfort en luxe. Dat gaat echt werken. Sterker nog: misschien willen mensen daarna niet anders meer.

Een ander voorbeeld: ik volgde de ‘Real Skills Conference’ van Seth Godin. Een online event met 2.000 deelnemers uit 50 landen. Dat voor 80% ontworpen is op interactie met anderen. Presentaties werden tot een minimum beperkt. In plaats daarvan werd je steeds in mini-breakouts geplaatst met 5 mensen van over de hele wereld om over prikkelende vragen te sparren. Ik was sceptisch toen ik eraan begon, maar ontdekte: dit werkt geweldig. Zoiets zou nooit fysiek kunnen (zet 2.000 mensen maar eens in groepjes van vijf: en over 5 minuten weer centraal mensen!). Maar online juist wel: daar kun je qua moderatie en afwisseling écht nieuwe dingen doen.

Misschien is wel een betere triggervraag: ‘Wat brengt deze tijd aan voordelen die mensen daarna niet meer kwijtwillen. En hoe kun je daarop inspelen?’.

Vraag 2: Wat doe je met al dat extra budget?

Dat klinkt in een tijd van economische neergang als een vreemde vraag, maar toch zit er een kans. Want als event-organisator heb je ook een heleboel kosten NIET. Geen locatie, geen catering, geen techniek. Wat biedt dat aan mogelijkheden om de kern van je product zó te vernieuwen dat die echt uitmuntend wordt?

Drie voorbeelden:

  • KPN Digital Dutch. Het eerste online event waarvan bij mij echt de mond openviel. Zo sterk, zo strak. Je zag meteen: daar zit liefde in én er is budgettair alles toegeschoven naar een geweldige productie.
  • BrandMindsLive: DenkProducties werkt sinds kort samen met BrandMinds, een groot internationaal leiderschapevent. Zij moesten hun jaarlijkse live event cancellen, maar zetten juist een stap naar voren: ze verdrievoudigden het aantal topsprekers en maken een digitale productie van wereldniveau. De klanten bleven, de partners ook. Het werkt!
  • Tomorrowland: het festival ging digitaal, maar dan ook meteen kick ass digitaal: met podia op 4 plekken in de wereld en uiteindelijk 1 miljoen betalende kijkers. Alle kosten die normaal in de fysieke productie gingen, zaten nu in de digitale experience. Nou dan kun je wel wat!

Vraag 3: met wie kan ik samenwerken?

Loesje zei het al: in een dwarsstraat kom je vaak de mooiste dingen tegen. Ga daarom eens op innovatie-speurtocht bij bedrijven nét buiten jouw bubbel. Die wél bezig zijn met belevenissen, maar niet in jouw eigen werkterrein. Wat kun je daarvan leren? Misschien wel gewoon jatten (je hebt het niet van mij)? Of samen ontwikkelen?

Zelf ben ik door Corona een samenwerking aangegaan met een club die escaperooms bouwt. En waarvan ik hoorde: ze hebben een online escaperoom gemaakt die 4 keer zoveel geboekt wordt als de fysieke. Wow, dan ga ik wel aan. Ik dacht: daar moet ik meer van weten. We kwamen samen en ontdekten dat veel bedrijven op dit moment een oplossing zoeken voor het feit dat ze met al dat remote werken geen leuke dingen meer samen kunnen doen. Dat kan wél met een online escaperoom. Dus hebben we nu een paar online experiences die bedrijven inzetten als klantendag, personeelsbijeenkomst of kickoff van een nieuw plan. Dat gaat nu zo hard dat we eraan denken om personeel aan te gaan nemen. Wie had dat gedacht?

Tot slot: doe niet als de (meeste) horeca

Ja … er liggen kansen. Nee … het is niet makkelijk. Maar ik vind persoonlijk dat we kunnen leren van de horeca. Maar dan vooral in hoe het niet moet. Ze hebben daar hard gelobbyd maar niet geïnnoveerd. Probeer nu nog maar eens af te halen bij je favoriete restaurant. Kan niet meer. Of op maandagavond te gaan eten. Gesloten, net als vroeger. Onbegrijpelijk. Veel zaken zijn weer terug bij af. Letterlijk en figuurlijk. Wij kunnen dat beter: we moeten deze tijd gebruiken om events écht te vernieuwen. Zodat we over 10 jaar kunnen zeggen: dit was precies het duwtje dat we nodig hadden.

Hans Janssen - DenkProducties

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!