8 juli 2016

Komkommercolumn: Boost via ambassadeurs!

Janine Dechesne, Bureau Sans Gêne en Godmother van D&B Eventmarketing

Afgelopen jaar heb ik heel wat mensen mogen bijstaan als businesscoach. Het opbouwen van een ambassadeurs netwerk, kwam in elke gesprek weer naar voren. Ik geloof er heilig in door ambassadeurs te creëren, echte zakenvrienden om je heen te hebben je een boost aan je business kunt geven. Hoe je dat kunt doen deel ik graag met jullie in deze komkommertijd column. Here comes the sun!

Hallo leuke actieve event marketing professional. Hoe zit het met jouw ambassadeurs?
Wie van je 750 of meer Linkedin contacten draagt jou echt een warm hart toe? Wie praat erover jou als de beste in de markt op jouw onderscheidend vermogen? Als persoonlijkheid, als professional, als de creatieve oplossingsgerichte man of vrouw die mensen echt weet te raken op het gebied waar jij de expert in bent?

Weet je het antwoord, dan ben je een echte kanjer! De meeste mensen die ik tegen kom weten het antwoord nog niet!
Dus mooie opdracht voor deze zomer als het weer eens regent! Wie zijn mijn ambassadeurs?

Stap 1: LinkedIn doorworstelen!!
Plan elke dag een half uurtje waarin je LinkedIn contacten af gaat. Mobiel uit en kijk eens echt, heb ik iets aan dit contact? Kan ik een hernieuwde kennismaking doen? Is hij of kan hij een ambassadeur voor mij zijn. En ik zeg je, soms weet je niet eens meer wie het is. Tenminste daar heb ik last van als 63-jarige!!

Goed, 15 augustus heb je je lijst compleet. Je weet in wie je gaat investeren en wie nog wel een sluimerend contact blijft en je heb 1/3 gedeleted. Dat geeft overzicht toch!

Stap 2: Hoe benader ik mijn ambassadeurs?
Live communicatie is ons vak! Dus live! Bedenk iets waardoor jouw expertise naar voren komt. Nodig deze en gene uit voor een event dat jij organiseert, ga koffie drinken of bedenk iets geks waardoor je je ambassadeur verrast en verbaast. Mail is niet de benadering, bel en maak een afspraak. Ga niet uit van wat jij nodig hebt. Ga uit van waar je hij of zij mee kunt helpen.

Be SMART: voor 1 september weet je wie en wanneer je deze gaat benaderen.

Stap 3: Stel je kwetsbaar op
Het moment is daar, dat je ‘binnen’ bent. Ga niet zenden, stel je kwetsbaar op. Door vragen te stellen: ‘Probleem voorleggen en hoe zou jij dit doen?’ kom je echt verder!
Jouw ambassadeurs kunnen je helpen om jouw bedrijf beter in de markt te zetten, mits jij je daar in alle authenticiteit voor inzet.

Veel plezier deze zomer met ‘boost via je ambassadeurs’ en wil je langs komen zodat ik je ambassadeur mag zijn, je bent altijd welkom natuurlijk.