En als ik dan zeg: je mag maar 20% van die website zelf volschrijven, de rest wordt door anderen gedaan. Die hebben wel een briefing gehad, maar je kan niet checken of ze zich eraan houden en je heb geen invloed op wat ze uiteindelijk aanleveren.
Zou u daarmee akkoord gaan?
Waarschijnlijk niet.
Maar in de congreswereld is dat heel normaal! Je boekt een spreker (betaald of niet) en die komt een verhaal houden. ‘Helemaal op uw situatie aangepast’, zeggen ze. Maar uiteindelijk blijkt de uitkomst toch een soort bingo te zijn.
Soms zitten er hele goede verhalen tussen, maar vaak zie je sprekers
» door een lange aanloop nauwelijks aan de kern toekomen
» maar zijdelings iets met het onderwerp doen
» gewoon saai zijn!
Na afloop is het dan: ‘hij leverde al 86 slides aan voor 20 minuten, maar ik durfde er niets meer van zeggen”. Of: “Tja, het was toch vooral een promo-praatje voor zichzelf he?’
Als radiomaker kijk ik altijd een beetje verbaasd naar zulke terughoudendheid. Als wij bij BNR een programma maken, dan is er maar één partij die uiteindelijk over de inhoud gaat en dat is de redactie.
Valt zoiets dan ook in te voeren in de evenementenbranche?
Mijn 5 tips om weer eigenaar te worden van de inhoud van een congres.
1» Doe een interview in plaats van een keynote
Het geven van een goede presentatie is vaak maar weinigen gegeven. Dus waarom niet een interview door de dagvoorzitter? Dan is de inhoud veel makkelijker te sturen en de spreker hoeft geen presentatie voor te bereiden. Ook kan je een interview veel makkelijker afbreken, dan een presentatie.
2» Geef mensen MINDER tijd
Als mensen minder tijd krijgen, dwing je ze tot de kern te komen. Dan gaan ze pas echt kiezen wat ze willen vertellen. Dan laten ze lange inleidingen afwezig en komen ze direct tot de kern.
3» Wees duidelijk over de rol van de spreker
Voor welke content heb je de gast nodig? Wees daar zeer duidelijk over. Dus niet: ‘een stukje over duurzaamheid’, maar ‘twee voorbeelden waaruit blijkt dat duurzaamheid een betere prijs oplevert bij een klant’.
4» WWJWW
Is een oude journalistieke wet: Weet wat je weten wil. Mijn grootste toegevoegde waarde als presentator (naast het modereren) is duidelijk krijgen bij de opdrachtgever waar ze het ècht over willen hebben. Wat is de doelgroep, de doelstelling, de belangrijkste boodschap? Welke 3 kernvragen gaan we beantwoorden? Wie kan dat het beste beantwoorden? Door goed het gesprek aan te gaan, krijg je pas echt boven tafel waar het congres over moet gaan.
5» Huur een redacteur
Net zoals presentatoren, zijn redacteuren ook te huur. Neem mensen die het gewend zijn TV of radioprogramma’s te maken. Die een groot netwerk hebben, maar ook die het normaal vinden om een goede spreker te vinden bij een onderwerp. En het gewend zijn om mensen af te zeggen als het niet aan de gewenste standaarden voldoet.
Soms zijn opdrachtgevers weleens bang om zo instructief te zijn naar sprekers. ‘We zijn al blij dat ze komen’. Mijn ervaring is precies het omgekeerde: ‘wat fijn dat u zo duidelijk bent, ik weet precies wat ik moet doen’.
Succes allemaal, het tweede gedeelte van het jaar!
Rens de Jong
Dagvoorzitter van het jaar
Eigenaar van RdJ Media & Events
Co-founder van BuzzTalk