12 augustus 2013

Komkommer Column: De klant behandel je als koning

Voor een cateraar gaat geen brug te ver. Dat zit in ons vak. Je kan het zo gek niet bedenken of wij worden ermee geconfronteerd. Dat maakt ook dat wij ver gaan om het evenement waar wij aanwezig te laten slagen. Het is (bijna) altijd opereren in een nieuwe omgeving. Een ruimte waar je misschien maar een keer komt. En heel vaak horen wij na afloop ‘oh veel leuker dan in een restaurant.’ Begrijp me goed er is niks mis met restaurants, uit eten gaan is mijn grootste hobby. Maar vooraf hebben klanten angst dat hun omgeving niet geschikt is voor een partij of een diner en achteraf hebben ze zich als een gast in eigen ruimte gevoeld. Dan is onze opdracht geslaagd. De klant is koning is in de catering waarschijnlijk uitgevonden. Want je komt bij de klant in zijn eigen veilige omgeving de boel op stelten zetten, je mag zijn gasten verzorgen en bij vertrek is het alsof er niets is gebeurd.

Het volledige vertroetelen van de klant is in ons land lang niet altijd het geval. Hoe anders is alles toch in bijna de hele rest van de wereld. Om te beginnen aan de Costa Brava waar we dit jaar (weer) verbleven. Vier restaurantjes aan een heel klein baaitje waar de klant koning is. De obers werken van 08.00 tot 24.00 uur met twee korte pauzes voor meestal 3 euro per uur. Onze favoriete camarero Izi, 38 jaar, al acht jaar hoofdober, 8 euro per uur. Altijd met een lach, weet precies hoe wij onze koffie willen hebben en koopt cadeaus voor ons. Onze kinderen in diepe tranen (en hij ook) als we op de laatste avond afscheid nemen. Serveren is een vak, bedienen een roeping.

De klant is koning geldt vooral in het buitenland maar waarom eigenlijk -niet zo vaak- hier? Zeker nu we allemaal iets harder moeten lopen om geld te verdienen en onze gasten en klanten willen behouden en binnenhalen. Het kost ook minder energie als we dit als uitgangspunt nemen. Sterker nog het geeft energie. Een tevreden gast klaagt minder, dus ook al loop je hard voor hem of haar het maakt minder moe. En een tevreden gast spendeert vaak meer. En, nog belangrijker, komt terug. En in onze bedrijfstak ook van belang: geeft fooi.

Service verlenen brengt dus letterlijk en figuurlijk geld op en het zou ons meer buitenlandse klanten brengen.  Klanten die gewend zijn in hun land als koning te worden behandeld. Meer congressen, vollere restaurants, buitenlandse investeerders, noem maar op.

Wij ervaren het als een compliment als ze de service van Aan Tafel Graag 'on-Nederlands' noemen. Deze zomer (hoezo komkommertijd) mogen wij de catering verzorgen rondom het befaamde VPRO tv programma Zomergasten. De zomergast is een avondje 'Koning(in)' van Nederland 2. En wordt zo behandeld. Dus de Zomergasten Wouter Bos, Nelleke Noordervliet, Hans Teeuwen, Beatrice de Graaf, Johan Simons en Daan Roosegaarde en al die anderen die we vol passie bedienen zijn ook bij ons klant en koning. Omdat het bij ons vak hoort, maar vooral omdat het werk er zoveel leuker van wordt.

Eva Peek
Aan Tafel Graag