Door Marga Groot Zwaaftink
Herken je dat: in alle kranten negatieve berichten, bij RTL Z, Pauw en Witteman etc. En in de dagelijkse gang van zaken vragen van klanten, relaties: ‘En… hoe gaat het bij jullie?’
Tijd voor positieve geluiden, die zijn er zeker! Daarom deze doorgeef-column: vakgenoten die hun zonnige ervaringen delen. Voor mij als congresbureau CommGres, de primeur.
Deze week hadden wij een bijeenkomst voor ondernemers in Oss. Trendwatcher Rob Creemers gaf zijn visie op de nabije toekomst op zijn welbekende ‘rollercoaster’ manier. Een stortvloed van feiten, rapporten, filmpjes kwam over ons heen. Eigenlijk niet een bepaald opbeurend verhaal: onze bronnen raken op, we vergrijzen, en wie gaat straks ons pensioen ophoesten? Gelukkig was ook hier een ‘ontsnappen’ uit dit sombere voorland mogelijk: door creatief te zijn, anders te handelen dan tot nu toe. Daarna sprak het verhaal van één van de ondernemers mij enorm aan.
Hij zat in het vlees, een branche met veel risico’s en cash geld. Als gevolg daarvan kwam hij door eenroofoverval op de intensive care te liggen.
Daarna ging hij ook nog eens failliet doordat een afnemer hem ‘meezoog’ in zijn faillissement. Toch gaf hij niet op; hij begon in een hele andere branche: tijdelijke opslag. En…is succesvol! En wordt binnenkort vader van zijn 6e kindje. Dat inspireert me: doorgaan, positief blijven, ervoor gaan. Dan gaat het lukken!
En krantenkoppen als ‘remedie tegen crisis is opleiden’ klinken ons natuurlijk erg goed in de oren!
Mijn visie op deze crisis is dan ook positief: creativiteit komt nu boven! Dat blijft altijd aanspreken. Een paar voorbeelden:
· Het MWG congres: daar durven ze het aan om een 18-jarige dagvoorzitter in te zetten!
· Back2basics: in 5 dagen en 5 stappen een campagneconcept! Idee voor event branche?!
· Dé bron voor inspiratie: www.ted.com waar je inspirerende sprekers kunt bekijken en die je een enorme peptalk bezorgen! Mijn favoriet: Dan Gilbert "Why are we happy?
Kortom; voor ons nog geen crisis. Toch houdt het je wel bezig. Mijn remedie: verwachtingen overtreffen door creatieve voorstellen. Dat werkt alleen als je je eigen hoofd ook regelmatig leeg maakt. Tricky in de dagelijkse hektiek maar absoluut noodzakelijk. Een goed artikel hierover van: Hugh MacLeod “How to be creative”.
Of zoals ik in een mail las die ik vandaag van PINC kreeg:
‘Wat moet ik tegen mijn baas zeggen, wanneer ik naar PINC wil en hij wil weten waarom dat zo nodig moet?’ Die vraag horen wij nogal eens. Het antwoord is simpel: in een tijd, waarin niets meer zeker is, moet je niet op zoek naar (nieuwe) zekerheden, maar naar INSPIRATIE om nieuwe wegen te vinden.
Heel veel inspiratie gewenst!