Back Back Nieuws

Knijpen of knallen?

07 november 2014

De nieuwe Events is uit met o.a. een dossier over de magie van creativiteit en ‘kale kerst of knallend feest’

Hoe gaan opdrachtgevers, locaties en bureaus om met de feestmaanden?
Evenementen zullen altijd blijven bestaan. Waarom? Niet in de laatste plaats omdat we mensen zijn en mensen nu eenmaal van live contact houden. Elkaar in de ogen willen kijken, zintuigen de kost willen geven en samen het glas willen heffen op een succes of gezamenlijk een startpunt zoeken voor een nieuwe strategie binnen het bedrijf. Dat startpunt kan zo maar een bijeenkomst zijn in een fijne, trendy locatie, culinair ondersteund door een goede cateraar en muzikaal opgeleukt door die populaire DJ of charmante zangeres. En doen we dat dan met of zonder opsmuk? Dat is de hamvraag voor de kerstborrels van dit jaar.

Krijgen we anno 2014 een kale kerstborrel voorgeschoteld of mag het een onsje meer zijn?


[afbeelding niet meer beschikbaar]

De visies én rechten van mensen die schrijven met licht?
Maar áls organisaties dan toch dieper in de buidel tasten om hun medewerkers of relaties in de watten te leggen is het wel zo fijn als dit in beeld wordt gevangen. Dat is precies wat fotografen als Paul en Menno Ridderhof, Sjoerd van Dijk en Robert Aarts tot een kunst hebben verworven in onze branche. “Het gaat erom dat het beeld de magie van dat moment laat zien.” Zo kan de opdrachtgever het evenement opnieuw beleven en – misschien nog wel belangrijker – het evenement claimen. En hoe kan dat beter dan met creatieve platen van de professionals achter de lens? Wel dient dan even rekening gehouden te worden met de rechten van deze mensen die schrijven met licht: want wat houdt auteursrecht precies in? Een vraag die soms lastiger te beantwoorden is dan we denken.

We doen een poging met 50 tinten grijs van de fotografie in 14 bulletpoints in de kakelverse Events.

De magie van creativiteit volgens ‘prominenten’ uit de branche
En dan nog iets… iets onvoorwaardelijks in onze markt: creativiteit. Een waarde die onomstotelijk thuishoort bij iedereen die actief iets met evenementen doet: van opdrachtgevers tot bureaus en van locaties tot toeleveranciers. Het is zo’n woord dat een bepaalde magie in zich heeft; het is er of het is er niet. En eigenlijk moeten we er ook niet te veel over praten: creativiteit moet gewoon zijn gang kunnen gaan. Toch zijn wij eigenwijs en doen we in het dossier een dappere poging de magie van creativiteit in woorden te vangen met prominenten uit onze branche, zoals Patrick Roubroeks, Ad de Haan en Antoinette Wijffels.

Event Managers Uitgelicht
Maar dat is nog lang niet alles. Ook vertellen event managers van onder andere L’Oréal Nederland en Randstad waar zij hun creativiteit vandaan halen en hoe zij zich vervolgens weer opladen voor een volgend evenement. En in een uitgebreid artikel blijkt dat de theaterwereld creatief genoeg is om nieuwe paden te bewandelen na bezuinigingsrondes. Soms met vallen en opstaan, maar toch: gewandeld wordt er!

Creativiteit. Het is een groot goed. Iets waar we trots op mogen zijn. Laten we ervoor waken dat we altijd nieuwsgierig blijven, want dat is het startpunt van creativiteit en die waarde maakt ons vak zo rete-interessant!

Veel leesplezier,
Barbara van Baarsel

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!