Kleinschalige lokale belevingen zijn grote nichemarktKleinschalige lokale belevingen zijn grote nichemarkt
Back Back Nieuws

Kleinschalige lokale belevingen zijn grote nichemarkt

02 mei 2018

Het organiseren van kleinschalige lokale belevingen zorgen voor significant grotere spin-off dan massale activiteiten. Niet alleen zorgt het voor hogere waarderingen, ook blijkt het te resulteren in sterkere breinpositie van de organisator en een hechtere band tussen de deelnemers onderling.

Grote (inter)nationale aantrekkingskracht

Twee weken geleden trok de bollenstreek grote (inter)nationale aandacht door de enorme toeristenstroom die het in één weekend te verwerken kreeg: ruim één miljoen bezoekers. Het was topdrukte voor de bloemencorso en de Keukenhof. Urenlang filerijden bleek men over te hebben om een glimp op te vangen van de kleurenpracht die de omgeving momenteel biedt. Het toerisme viert hoogtij. Niet alleen de bollenstreek, maar ook in Amsterdam, waar men naarstig op zoek is naar creatieve oplossingen om het centrum te ontlasten.

Snel stijgende vraag naar unieke belevenissen

Een veel gehoord argument om Nederland aan te doen is het verlangen naar pittoreske authenticiteit. Authenticiteit bewaren in toeristische trekpleisters blijkt zeer moeilijk. Denk aan Venetië, die bijna geen originele inwoners meer kent en waaraan de handhaving haar handen vol heeft aan het begeleiden van hordes mensenmassa's. Of Rome, waar het stadsbestuur zich genoodzaakt voelde bepaalde geboden in te voeren om monumenten veilig te kunnen stellen van (onbedoeld) vandalisme. Langzamerhand ontstaat er een andere stroom: mensen gaan op zoek naar minder bekende 'pareltjes'. Er is een snel stijgende vraag naar unieke belevenissen. Geen Keukenhof, maar een high-tea in een bloeiend bollenveld, niet zeven rijen dik voor de corso, maar rijkelijk verzorgd op een balkon pal aan de route. Organisaties die hun gasten (of klanten) op de juiste manier weten te verbinden, zien een hogere NPS, grotere loyaliteit en hogere gunning. Steeds meer ondernemingen duiken in deze nichemarkt.

Een ambassadeur voor het leven

Eén van deze ondernemingen is Radisson Blu Palace Hotel in Noordwijk. Zij organiseert kleinschalige events met een sterk lokale component, zoals een high tea tussen bloeiende tulpen en helikoptervluchten in het bloemenseizoen van de duin-en bollenstreek. 'Net zoals mensen gevoel willen hebben bij de voedingsmiddelen die ze consumeren, willen ze ook verbinding voelen met de omgeving waarin ze verkeren. Geen dertien-in-een-dozijn, maar een plek met een verhaal. Geen vluchtige ontmoetingen, maar mooie gesprekken en verrijking. Een unieke beleving is het beste cadeau wat je je relaties geven kunt. Als je dit weet te realiseren, heb je een ambassadeur voor het leven',  aldus Sophie Prins-Ausems, marketing en pr manager van Radisson Blu Palace Hotel.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!