Kleine Ko: de eerste virtuele theater-assistentKleine Ko: de eerste virtuele theater-assistent
Back Back Nieuws

Kleine Ko: de eerste virtuele theater-assistent

27 februari 2019

EM-Cultuur heeft met De Kleine Komedie een virtuele assistent (chatbot) ontwikkeld die bezoekers helpt met het zoeken naar antwoorden op de website. Van parkeren tot actuele informatie over het programma. Kleine Ko werpt zich op als snelle hulp.

Inzetbaarheid van Kleine Ko

De assistent communiceert op drie lagen: de babbel-laag voor een praatje aan de pomp. In de vraag-laag is hij een slimme zoekmachine die de intenties van de bezoeker beter begrijpt dan een standaard zoekvak, die je naar de juiste pagina op de website leidt, en tot slot de data-laag waar de assistent snel vragen kan beantwoorden over het programma; zoals aanvang, duur pauze j/n en of er nog kaarten beschikbaar zijn. De assistent verschijnt op de Facebook pagina en op de website, op een PC en op mobiel. De assistent kan ook goed worden ingezet voor het inwerken van nieuwe medewerkers, en vrijwilligers die de bot gebruiken als kennisbank: 'Hebben we eigenlijk een invalidentoilet?'

AI

Kleine Ko werkt niet met buttons, maar gebruikt natuurlijke Nederlandse taal als invoer. Het is de eerste van een nieuwe generatie, en moet nog veel leren en de ingebouwde Google taal-module moet worden gevoed en getraind met de intentie van de bezoeker. 'Ik kom eraan' en 'Ik zit in de file' zijn verschillende uitingen met dezelfde intentie: 'Is er na aanvang nog toegang?'

Kennis delen

De kennis en ervaring die nu wordt opgedaan met Kleine Ko, zal worden gedeeld met andere podia, festivals en makers. De bot wordt uitgebreid met functies die specifiek zijn voor bijvoorbeeld poppodia. Een "basis-chatbot" hoeft dan niet van scratch, op maat te worden gebouwd en dat scheelt enorm in de kosten.

Ontwikkeling

Kleine Ko wordt ontwikkeld door EM-Cultuur, onder de vlag datamagic.ai. Kleine Ko kan uit vrijwel alle kassa- en planning-, en CRM-software gegevens ophalen. De virtuele theater-assistent is een extra kanaal om een nieuwe doelgroep en een andere manier van zoeken aan te kunnen bieden. Begin april is er een webinar waarin geïnteresseerden online kunnen meepraten over de mogelijkheden van chatbots in de culturele sector.

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!