
‘Januari stond bij ons in het teken van kick-offs. We organiseerden er een voor Korn Ferry, RDW bol.com en KPN. Het klassieke eindejaarsfeest, vooral bedoeld om mensen te bedanken en samen het glas te heffen, lijkt daarmee steeds meer plaats te maken voor een gezamenlijke start.’ Myrthe Bloeming, projectmanager bij Obsession, begrijpt dat goed. ‘Een kick-off is ideaal om een team te motiveren, neuzen dezelfde kant op te krijgen, nieuwe regels en wetgeving te communiceren, medewerkers te informeren over alles wat komen gaat, maar ook resultaten te presenteren en prijzen uit te reiken. Mensen hebben in het begin van het jaar weer zin en energie, dus de timing is perfect.’
Maar wat zijn de succesfactoren van een goede kick-off? Let’s explore the Kick-factor.
Kick-factor 1: maak je strategie tastbaar
‘Daarbij komt dat strategie tegenwoordig een veel minder abstract begrip is’, vervolgt Myrthe. ‘Directies van bedrijven en organisaties zien in dat het noodzakelijk is om iedereen daarin mee te nemen. Alleen samen kun je je doelen behalen! De koers niet meer van bovenaf bepalen, maar mensen uitnodigen om aan te haken en mee te denken. Belangrijk is dat een strategie gaat leven. Dat managers en medewerkers op verschillende lagen ervaren hoe ze bij kunnen dragen aan het realiseren van die doelen.’
Kick-factor 2: combineer inhoud én fun
‘Een kick-off zorgt voor een goede combinatie van inhoud én fun. Waarbij het belangrijk is dat de inhoud snel en gevat blijft. Bij KPN hebben we om die reden de volgorde van de strategische nieuwjaarsbijeenkomst omgedraaid. Uit eerdere edities bleek namelijk dat de volgorde van eerst presenteren, daarna feesten niet de gewenste energie en verbinding opleverde. Het inhoudelijke deel werd als vermoeiend ervaren en mensen gingen vroegtijdig naar huis. Het roer ging dus om. En met succes. De onverwachte omkering in het programma zorgde tot het eind toe voor een zeer hoog energieniveau met betrokkenheid van alle deelnemers.’
Kick-factor 3: verbind binnen en buiten
Omdat kick-offs vooral intern gericht zijn, werkt het ook goed om interne sprekers te hebben’, tipt Myrthe. ‘Eventueel met hulp van een externe moderator om scherpere vragen te stellen. Klanten en stakeholders geven we een podium door bijvoorbeeld een video op te nemen rondom een actueel vraagstuk. Bij de RDW werd iedere programmapijler met een gefilmd interview ingeleid en ging het gesprek op het podium verder.’ De RDW is enthousiast: Medewerkers konden echt ervaren welke ontwikkelingen er spelen op het gebied van mobiliteit, die invloed hebben op hun huidige en toekomstige werk. Iedereen ging geïnspireerd en met dezelfde uitgangspunten voor 2019 naar huis.
Zelf het jaar een kick-start geven?
Neem contact op en bekijk samen wat de mogelijkheden zijn.
Door > Obsession Evenementen & Communicatie