Keuzes bepalen je koers in het Nederlands OpenluchtmuseumKeuzes bepalen je koers in het Nederlands Openluchtmuseum
Back Back Locaties

Keuzes bepalen je koers in het Nederlands Openluchtmuseum

27 februari 2024

Vroeger was níet alles beter – maar sommige dingen wel! Het jaar 2024 staat bij het Nederlands Openluchtmuseum in het kader van (duurzame) keuzes: hoe leefden mensen in verschillende tijden al dan niet duurzaam samen met hun omgeving? Welke keuzes maakten zij en welke gevolgen hebben die? En welke keuzes maken wij? Met een mini-expo, een expeditie door het museumpark, workshops, colleges en circulaire event-weekenden, inspireert het Nederlands Openluchtmuseum bezoekers het komende jaar om eigen keuzes eens onder de loep te nemen. Het thema biedt ook voor de zakelijke markt allerlei mooie parellellen of onderwerpen om bij aan te haken, vertellen Paul van Zeist, Afdelingshoofd Hospitality & Sales en Jessy van Doorn, Communicatie en Projecten van het Nederlands Openluchtmuseum. Welke keuzes maken jij en je team?

Het Nederlands Openluchtmuseum probeert altijd om de dialoog op gang te brengen. ‘Met het jaarthema ‘Keuzes bepalen je koers’ geven we bezoekers inzicht in de keuzes van anderen, toen en nu, met praktische voorbeelden die kunnen inspireren’, vertelt Paul. ‘Dit thema biedt ook voor de zakelijke markt allerlei mooie parallellen of onderwerpen om bij aan te haken. Zakelijke opdrachtgevers kunnen met ons programma inhoud toevoegen.’ ‘Als opdrachtgever kun je daar zo diep induiken als je zelf wilt’, voegt Jessy toe. ‘Je kunt programmaonderdelen bezoeken ter inspiratie, maar je kunt er ook je hele programma aan ophangen.’

Krijg de Klere(n)!

Met ‘keuzes bepalen je koers’, geeft het Nederlands Openluchtmuseum de bezoeker inzicht in de keuzes van anderen. Paul: ‘We proberen de voorbeelden zo praktisch mogelijk te maken. Zo staat er in ons Expeditiecentrum net na de entree de mini-expositie Krijg de Klere(n)! De kledingindustrie is misschien wel de vervuilendste ter wereld. Hier maak je kennis met mensen die – ieder vanuit hun eigen motivatie – anders proberen om te gaan met kleding. Jessy: ‘In plaats van met het vingertje te wijzen, laten wij voorbeelden zien. Praktisch en op een laagdrempelige manier. Het gaat ons echt om inspireren en motiveren.’

Expeditie Voetafdruk

Vanuit het bezoekerscentrum start Expeditie Voetafdruk. ‘Je legt een route af via negen locaties waar steeds een ander onderwerp centraal staat’, verduidelijkt Paul. ‘Wonen, werken, wassen, water, vakantie, vervoer… We benaderen dat allemaal vanuit historisch oogpunt, met een link naar nu – en straks.’ Je kunt hierbij denken aan vragen over de toekomst van het OV in de tramremise, in een van de boerderijen gaat het over vleesproductie, in de oude wasserij leer je over alternatieve manieren om je wasmachine minder te gebruiken en in de kruidentuin praten er zelfs planten tegen je. Op al deze plekken krijg je dus een extra laag informatie. Dat levert verrassende perspectieven op en veel interessante linkjes voor zakelijke programma’s.

Workshops en circulaire eventweekenden

Naast dit doorlopende programma, vinden er gedurende het jaar verschillende workshops en event-weekenden plaats in samenwerking met lokale partners en Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN). Jessy: ‘In de Ambachtenwerkplaats organiseren we de workshop Oplappen, waarin mensen kleding leren herstellen en we zijn samen met MBO-studenten van het ROC Rijn IJssel aan de slag met de schatten uit ons collectiecentrum, waar onze collectie kleding ligt.’

Daarnaast krijgt het begrip circulariteit handen en voeten tijdens vier weekendevenementen waarin verschillende aspecten van één onderwerp samenkomen. Jessy: ‘Het eerste weekend draait om wol, waarin onze eigen schapen, het scheren, het spinnen, het verven en het breien centraal staan. In de andere weekenden komen vlas, hop en niet-fossiele grond-/brandstoffen en vervoer centraal staan.’

‘In het Paasweekend opent de tentoonstelling VOC Mentaliteit? We verwachten dat dat wel wat stof zal doen opwaaien’, zegt Paul. ‘Daarnaast hebben we nog een online programma, een tijdelijke tentoonstelling die daarna doorgaat naar de Dutch Design Week in samenwerking met Artez en  openen we het Kindererf. Op Wereld Alzheimerdag openen we het Huis van de Herinnering in ons museum.’ Jessy: ‘Voor zakelijke bezoekers betekenen deze activiteiten dat er altijd een interessant haakje te vinden is. Of je er nu tijdens de lunch van je vergaderdag even uit wilt of dat je een ochtendprogramma hebt en in de middag een wat vrijere invulling wilt geven aan de dag. De onderwerpen van de verschillende locaties zijn perfect als gespreksopeners en stimuleren om weer eens op een andere manier naar je eigen keuzes of bedrijfsprocessen te kijken. Op al die vlakken kun je bij ons inhoud ophalen om jouw evenement net dat beetje meer mee te geven!’

Tekst: Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!