Karin van Kempen-Scharff en Rombout Kerremans over Princess’ Chez Cas
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Ik zit voor het interview op het hoofdkantoor van Princess in Breda tegenover Karin van Kempen-Scharff, directeur corporate communications en Rombout Kerremans, manager sponsoring en events. Beiden zeer gedreven en enthousiaste mensen. Aad Ouborg schuift tegen het eind ook nog even aan.
Het jury oordeel vervolgt: Los van de stijgende verkoopresultaten die als lijnrecht gevolg van Chez Cas inmiddels binnen het retailkanaal zijn gerealiseerd, wist Princess haar niet onaanzienlijke investering meer dan te halveren uit de recettes van het restaurant. De PR waarde en de verkoopresultaten, afgemeten aan de resterende investering leveren maar één conclusie: Knap gedaan!
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Vanwege de grootte van de actie en het evenement is vanaf het begin zeer zorgvuldig een publiciteitstraject uitgestippeld.
Karin: "Tijdens de Princess Kerstborrel in het Amstel Hotel in Amsterdam, Princess’ grootste jaarlijkse relatie-evenement, hebben we de locatie van Restaurant Chez Cas bekendgemaakt. Daardoor is veel publiciteit gegenereerd. Vanaf december 2005 zijn de vakbladen benaderd voor interviews met Cas en het inzetten van acties om lezers te stimuleren een diner te reserveren."
Het openen van een tijdelijk restaurant past uitstekend in de filosofie van Princess directeur en eigenaar Aad Ouborg.
Karin: "Aad heeft als motto ‘business is entertainment’ of ‘ondernemen is entertainen’. Naast de prijswinnaars konden ook relaties worden ontvangen in het restaurant en werden specialse activiteiten georganiseerd die publiciteit opleverden."
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Rombout Kerremans bezoekt een 50-tal restaurants die aan enkele criteria moeten voldoen. "Het moet 80 tot 100 zitplaatsen hebben, een open keuken, centraal gelegen, goed bereikbaar, zowel met eigen als met openbaar vervoer, en het moet een moderne strakke inrichting hebben. Na selectie bleek Mangerie de Kersentuin en de Bilderberg hotelgroep een uitstekende partner om bij het idee te betrekken en de uitwerking verder vorm te geven."
De doelgroep wordt bereikt met deelnameformulieren, showcards in de winkels en lifesize afbeeldingen van Cas Spijkers in de winkels. Gedurende de maanden november en december wordt op drie plaatsen langs de snelwegen A16, A27 en A2 billboarding geplaatst.
"Om individuele gasten op de hoogte te stellen van het bestaan van he trestuarant zijn de relaites van Princess aangeschreven, zijn acties opgestart met culinaire vaktijdschriften, zijn persberichten uitgestuurd, is een reserveringssysteem ontwikkeld om online te kunnen reserveren. En uiteraard bood de website van Princess de nodige informatie over de actie en mogelijkheden tot reserveren in het restaurant."
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Het is volgens Karin van Kempen nog nooit vertoond om gedurende één maand een restaurant te exploiteren geizen de voorbereiding die dit met zich meebrengt.
"Je moet nogmaals eerst een locatie zien te vinden, dan extra personeel aannemen, spijs- en wijnkaarten maken, acties bedenken en uitvoeren, en speciale activiteiten organiseren. Het idee om een diner voor twee te winnen kan overal. Het idee om dat in een eigen restaurant te doen is uniek. Dat gasten nog één keer de mogelijkheid krijgen om bij ‘meesterkok van de eeuw’ Cas Spijkers te eten is heel bijzonder. Om Cas Spijkers goed aan het werk te kunnen zien werd een vaste camera in de keuken gemonteerd en konden de gasten in het restaurant de verrichtingen in de keuken via twee plasmaschermen waarnemen."
Het doel is bereikt. Princess is in de maand december de grootste geworden in funcooking producten en daarnaast is restaurant de perfecte locatie gebleken om zaken te doen.
"De prijswinnaars hebben een uitstekende avond genoten, hetgeen blijkt uit de vele positieve reacties per e-mail, brief en het gastenboek. De actie en het evenement hebben voor Princess, Cas Spijkers maar ook voor de Kersentuin veel positieve publiciteit opgeleverd. Vooraf doordat Cas nog eenmaal een restaurant zou gaan runnen, wat uniek te noemen is. Acheraf omdat er vele speciale activiteiten zijn georganiseerd met nieuwswaarde."
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Waarom dit evenement een Gouden Giraffe verdient? Daar is Karin van Kempen helder in.
"Wat Princess en Cas Spijkers in april 2006 hebben neergezet is nog nooit vertoond. Daarbij komt dat én de actie én het evenement volledig, van a tot z, door Princess zelf is bedacht en uitgevoerd, zonder tussenkomst van organisatiebureaus."